Políticas públicas e vulnerabilidade social: uma reflexão teórica a partir de experiência de estágio

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gomes, Cláudia Aparecida Valderramas [UNESP]
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Santos, Bruno Vinícius Borges de Seabra [UNESP], Santos, Felipe Leonardo dos [UNESP], Santos, Gabriela Mazolini de Oliveira [UNESP], Andrade, Marina Henriques de [UNESP], Neves, Arnon Freires [UNESP], Baldin, Mayara dos Santos [UNESP], Pinheiro, Stéfanie de Paula Sales [UNESP], Depicoli, Hudson Henrique Ferreira [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://ojs.unesp.br/index.php/revista_proex/article/view/868
http://hdl.handle.net/11449/127052
Resumo: This article provides a theoretical reflection on the relationship between public policies and the social vulnerability of children and adolescents, based on the supervised internship of students of Psychology at UNESP/Campus Assis. The work revealed the need to examine the implications that social vulnerability concepts and public policies have in this area of professional activity. The study indicated the importance of addressing the ways that social vulnerability arises, and suggested possible contributions that psychology could make in the social sphere. The work highlights the need for the future psychologist to deepen his/her knowledge of these issues in order to develop a critical professional attitude that breaks from the approach in which individuals and/or their families are considered responsible for the processes that maintain them at risk.
id UNSP_e89bf9df9626976acafbd0f12694f6b7
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/127052
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Políticas públicas e vulnerabilidade social: uma reflexão teórica a partir de experiência de estágioPublic policy and social vulnerability: a theoretical reflection from an internship experiencePoliticas públicas y vulnerabilidad social: una reflexión teorica a partir de una experiencia de prácticaPublic policiesHuman rightsChildrenTeenagersSocial vulnerabilityPolíticas públicasDerechos humanosNiñosAdolescentesLa vulnerabilidad socialPolíticas públicasDireitos humanosCriançasAdolescentesVulnerabilidade socialThis article provides a theoretical reflection on the relationship between public policies and the social vulnerability of children and adolescents, based on the supervised internship of students of Psychology at UNESP/Campus Assis. The work revealed the need to examine the implications that social vulnerability concepts and public policies have in this area of professional activity. The study indicated the importance of addressing the ways that social vulnerability arises, and suggested possible contributions that psychology could make in the social sphere. The work highlights the need for the future psychologist to deepen his/her knowledge of these issues in order to develop a critical professional attitude that breaks from the approach in which individuals and/or their families are considered responsible for the processes that maintain them at risk.Este artículo propone una reflexión teórica sobre la relación entre la política pública y la vulnerabilidad social a la que son sometidos los niños y adolescentes, a partir de una experiencia de la pasantía supervisada de estudiantes del Curso de Psicología de la UNESP / Assis.. Tal experiencia suscita la necesidad de analizar las implicaciones que los conceptos de vulnerabilidad social y políticas públicas asumen en este campo de atención profesional. El estudio indica la importancia de cuestionar la producción de la condición de vulnerabilidad social y señaló también las posibles contribuciones que la Psicología puede ofrecer en el campo social, destaca la necesidad del futuro psicólogo de atenerse y de profundizar los referidos conceptos como una manera de instrumentalizarse para el ejercicio profesional crítico destinado a romper la hegemonía de la perspectiva individualizante que pone sobre el sujeto y/o a su familia la responsabilidad por los procesos que los mantienen en situación de riesgo.O presente artigo propõe uma reflexão teórica acerca das relações entre as políticas públicas e a situação de vulnerabilidade social a que estão submetidas crianças e adolescentes, a partir de uma experiência de estágio supervisionado de alunos do Curso Psicologia da UNESP/ Campus de Assis. Tal experiência suscitou a necessidade de analisar as implicações que os conceitos de vulnerabilidade social e políticas públicas assumem nesse campo de atenção profissional. O estudo indicou a importância de se problematizar a produção da condição de vulnerabilidade social e assinalou também as possíveis contribuições que a Psicologia pode oferecer no campo social, com destaque para a necessidade de o futuro psicólogo se ater e aprofundar tais conceitos como forma de instrumentalizar-se para um exercício profissional crítico, visando a romper com a hegemonia do olhar individualizante que coloca sobre o sujeito e/ou sua família a responsabilidade pelos processos que os mantém em situação de risco.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Psicologia Evolutiva, Social e Escolar, Faculdade de Ciências e Letras de AssisUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Gomes, Cláudia Aparecida Valderramas [UNESP]Santos, Bruno Vinícius Borges de Seabra [UNESP]Santos, Felipe Leonardo dos [UNESP]Santos, Gabriela Mazolini de Oliveira [UNESP]Andrade, Marina Henriques de [UNESP]Neves, Arnon Freires [UNESP]Baldin, Mayara dos Santos [UNESP]Pinheiro, Stéfanie de Paula Sales [UNESP]Depicoli, Hudson Henrique Ferreira [UNESP]2015-08-21T17:53:48Z2015-08-21T17:53:48Z2015info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article116-130application/pdfhttp://ojs.unesp.br/index.php/revista_proex/article/view/868Revista Ciência em Extensão, v. 11, n. 1, p. 116-130, 2015.1679-4605http://hdl.handle.net/11449/127052ISSN1679-4605-2015-11-01-116-130.pdf03777622067246140000-0002-1864-1178Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Ciência em Extensãoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-14T19:10:51Zoai:repositorio.unesp.br:11449/127052Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-06-14T19:10:51Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Políticas públicas e vulnerabilidade social: uma reflexão teórica a partir de experiência de estágio
Public policy and social vulnerability: a theoretical reflection from an internship experience
Politicas públicas y vulnerabilidad social: una reflexión teorica a partir de una experiencia de práctica
title Políticas públicas e vulnerabilidade social: uma reflexão teórica a partir de experiência de estágio
spellingShingle Políticas públicas e vulnerabilidade social: uma reflexão teórica a partir de experiência de estágio
Gomes, Cláudia Aparecida Valderramas [UNESP]
Public policies
Human rights
Children
Teenagers
Social vulnerability
Políticas públicas
Derechos humanos
Niños
Adolescentes
La vulnerabilidad social
Políticas públicas
Direitos humanos
Crianças
Adolescentes
Vulnerabilidade social
title_short Políticas públicas e vulnerabilidade social: uma reflexão teórica a partir de experiência de estágio
title_full Políticas públicas e vulnerabilidade social: uma reflexão teórica a partir de experiência de estágio
title_fullStr Políticas públicas e vulnerabilidade social: uma reflexão teórica a partir de experiência de estágio
title_full_unstemmed Políticas públicas e vulnerabilidade social: uma reflexão teórica a partir de experiência de estágio
title_sort Políticas públicas e vulnerabilidade social: uma reflexão teórica a partir de experiência de estágio
author Gomes, Cláudia Aparecida Valderramas [UNESP]
author_facet Gomes, Cláudia Aparecida Valderramas [UNESP]
Santos, Bruno Vinícius Borges de Seabra [UNESP]
Santos, Felipe Leonardo dos [UNESP]
Santos, Gabriela Mazolini de Oliveira [UNESP]
Andrade, Marina Henriques de [UNESP]
Neves, Arnon Freires [UNESP]
Baldin, Mayara dos Santos [UNESP]
Pinheiro, Stéfanie de Paula Sales [UNESP]
Depicoli, Hudson Henrique Ferreira [UNESP]
author_role author
author2 Santos, Bruno Vinícius Borges de Seabra [UNESP]
Santos, Felipe Leonardo dos [UNESP]
Santos, Gabriela Mazolini de Oliveira [UNESP]
Andrade, Marina Henriques de [UNESP]
Neves, Arnon Freires [UNESP]
Baldin, Mayara dos Santos [UNESP]
Pinheiro, Stéfanie de Paula Sales [UNESP]
Depicoli, Hudson Henrique Ferreira [UNESP]
author2_role author
author
author
author
author
author
author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Gomes, Cláudia Aparecida Valderramas [UNESP]
Santos, Bruno Vinícius Borges de Seabra [UNESP]
Santos, Felipe Leonardo dos [UNESP]
Santos, Gabriela Mazolini de Oliveira [UNESP]
Andrade, Marina Henriques de [UNESP]
Neves, Arnon Freires [UNESP]
Baldin, Mayara dos Santos [UNESP]
Pinheiro, Stéfanie de Paula Sales [UNESP]
Depicoli, Hudson Henrique Ferreira [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Public policies
Human rights
Children
Teenagers
Social vulnerability
Políticas públicas
Derechos humanos
Niños
Adolescentes
La vulnerabilidad social
Políticas públicas
Direitos humanos
Crianças
Adolescentes
Vulnerabilidade social
topic Public policies
Human rights
Children
Teenagers
Social vulnerability
Políticas públicas
Derechos humanos
Niños
Adolescentes
La vulnerabilidad social
Políticas públicas
Direitos humanos
Crianças
Adolescentes
Vulnerabilidade social
description This article provides a theoretical reflection on the relationship between public policies and the social vulnerability of children and adolescents, based on the supervised internship of students of Psychology at UNESP/Campus Assis. The work revealed the need to examine the implications that social vulnerability concepts and public policies have in this area of professional activity. The study indicated the importance of addressing the ways that social vulnerability arises, and suggested possible contributions that psychology could make in the social sphere. The work highlights the need for the future psychologist to deepen his/her knowledge of these issues in order to develop a critical professional attitude that breaks from the approach in which individuals and/or their families are considered responsible for the processes that maintain them at risk.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-08-21T17:53:48Z
2015-08-21T17:53:48Z
2015
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://ojs.unesp.br/index.php/revista_proex/article/view/868
Revista Ciência em Extensão, v. 11, n. 1, p. 116-130, 2015.
1679-4605
http://hdl.handle.net/11449/127052
ISSN1679-4605-2015-11-01-116-130.pdf
0377762206724614
0000-0002-1864-1178
url http://ojs.unesp.br/index.php/revista_proex/article/view/868
http://hdl.handle.net/11449/127052
identifier_str_mv Revista Ciência em Extensão, v. 11, n. 1, p. 116-130, 2015.
1679-4605
ISSN1679-4605-2015-11-01-116-130.pdf
0377762206724614
0000-0002-1864-1178
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista Ciência em Extensão
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 116-130
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1803045424912662528