Análise de um processo avaliativo do jogo de handebol

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ferreira, Gabriel Montouro [UNESP]
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/139284
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2016-04-11/000863265.pdf
Resumo: Handball is a team sport invasion, much practiced in Brazilian schools. There are different teaching methods of team sport, and with them different evaluation methods, this study aims to analyze the shared evaluation process of building course with students of a handball design of a municipal school in Bauru in sports initiation and at the end submit an evaluation process. For this study students of a municipal school participants handball classes in the opposite time of curricular classes underwent an interview, besides having been recorded them playing a handball game with number of small participants at the beginning of the post holiday classes July and another three months later as a form of evaluation. After reviewing the videos and interviews, it was concluded that some students had a game performance improves when they were part of the attack, and also had a behavioral improvement, both from actions taken in the game, as respect to the next, thus interpreted by the students themselves. Although it is a difficult task to analyze and quantify the performance of students in Physical Ed classes can complete some improvements, moreover is valid Professor hear the views of students to understand the vision that students have of themselves during the game
id UNSP_eafb4b103af5de36c82f8deb78abd468
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/139284
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Análise de um processo avaliativo do jogo de handebolHandebolEsportesEsportes coletivosEducação fisicaHandballHandball is a team sport invasion, much practiced in Brazilian schools. There are different teaching methods of team sport, and with them different evaluation methods, this study aims to analyze the shared evaluation process of building course with students of a handball design of a municipal school in Bauru in sports initiation and at the end submit an evaluation process. For this study students of a municipal school participants handball classes in the opposite time of curricular classes underwent an interview, besides having been recorded them playing a handball game with number of small participants at the beginning of the post holiday classes July and another three months later as a form of evaluation. After reviewing the videos and interviews, it was concluded that some students had a game performance improves when they were part of the attack, and also had a behavioral improvement, both from actions taken in the game, as respect to the next, thus interpreted by the students themselves. Although it is a difficult task to analyze and quantify the performance of students in Physical Ed classes can complete some improvements, moreover is valid Professor hear the views of students to understand the vision that students have of themselves during the gameO handebol é um esporte coletivo de invasão, muito praticado nas escolas brasileiras. Existem diferentes métodos de ensino dos esportes coletivos, e com eles diferentes métodos avaliativos, o presente estudo teve como objetivo analisar o percurso de construção de processo avaliativo compartilhado com alunos de um projeto de handebol de uma escola municipal de Bauru na iniciação esportiva. A abordagem de pesquisa utilizada foi a qualitativa, sendo caraterizada por estudo interpretativo-descritivo. As técnicas de coletas empreendidas foram: entrevista e observação de jogos de handebol. Participaram do estudo 14 alunos (crianças e adolescentes) de uma escola municipal, integrantes de um projeto de handebol que ocorria no horário contrário das aulas curriculares. Os resultados e análises dos dados apontaram para alguns pontos relevantes, como: a maioria dos alunos apresentou uma melhora no desempenho dos jogos ao analisarmos os vídeos e quantificação das ações, mas a principal melhora foi na parte comportamental dos alunos, que passaram a participar mais do jogo e a reclamar menos uns com os outros, algo constatado pelos próprios alunos nas entrevistas realizadas. Por fim apresentamos as considerações finais, apontando que a avaliação da lógica interna do jogo de handebol ainda é um recurso pouco utilizado por muitos professores de educação física, por diferentes motivos. Ainda assim, acentuamos que tal recurso pode trazer inúmeros benefícios ao professor, em especial no processo de identificação da aprendizagem do jogo por parte do aluno, bem como no âmbito do ensino, ao possibilitar que o professor se autoavalie, reflita sobre sua intervenção e identifique se os objetivos estabelecidos estão sendo alcançados com seus alunosUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Ferreira, Lílian Aparecida [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Ferreira, Gabriel Montouro [UNESP]2016-06-07T17:11:32Z2016-06-07T17:11:32Z2016-02-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfFERREIRA, Gabriel Montouro. Análise de um processo avaliativo do jogo de handebol. 2016. . Trabalho de Conclusão de Curso (licenciatura - Educação Física) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências, 2016.http://hdl.handle.net/11449/139284000863265http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2016-04-11/000863265.pdf5593652376712829Alephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-04-23T14:26:02Zoai:repositorio.unesp.br:11449/139284Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T15:49:22.801698Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Análise de um processo avaliativo do jogo de handebol
title Análise de um processo avaliativo do jogo de handebol
spellingShingle Análise de um processo avaliativo do jogo de handebol
Ferreira, Gabriel Montouro [UNESP]
Handebol
Esportes
Esportes coletivos
Educação fisica
Handball
title_short Análise de um processo avaliativo do jogo de handebol
title_full Análise de um processo avaliativo do jogo de handebol
title_fullStr Análise de um processo avaliativo do jogo de handebol
title_full_unstemmed Análise de um processo avaliativo do jogo de handebol
title_sort Análise de um processo avaliativo do jogo de handebol
author Ferreira, Gabriel Montouro [UNESP]
author_facet Ferreira, Gabriel Montouro [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Ferreira, Lílian Aparecida [UNESP]
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Ferreira, Gabriel Montouro [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Handebol
Esportes
Esportes coletivos
Educação fisica
Handball
topic Handebol
Esportes
Esportes coletivos
Educação fisica
Handball
description Handball is a team sport invasion, much practiced in Brazilian schools. There are different teaching methods of team sport, and with them different evaluation methods, this study aims to analyze the shared evaluation process of building course with students of a handball design of a municipal school in Bauru in sports initiation and at the end submit an evaluation process. For this study students of a municipal school participants handball classes in the opposite time of curricular classes underwent an interview, besides having been recorded them playing a handball game with number of small participants at the beginning of the post holiday classes July and another three months later as a form of evaluation. After reviewing the videos and interviews, it was concluded that some students had a game performance improves when they were part of the attack, and also had a behavioral improvement, both from actions taken in the game, as respect to the next, thus interpreted by the students themselves. Although it is a difficult task to analyze and quantify the performance of students in Physical Ed classes can complete some improvements, moreover is valid Professor hear the views of students to understand the vision that students have of themselves during the game
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-06-07T17:11:32Z
2016-06-07T17:11:32Z
2016-02-01
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv FERREIRA, Gabriel Montouro. Análise de um processo avaliativo do jogo de handebol. 2016. . Trabalho de Conclusão de Curso (licenciatura - Educação Física) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências, 2016.
http://hdl.handle.net/11449/139284
000863265
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2016-04-11/000863265.pdf
5593652376712829
identifier_str_mv FERREIRA, Gabriel Montouro. Análise de um processo avaliativo do jogo de handebol. 2016. . Trabalho de Conclusão de Curso (licenciatura - Educação Física) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências, 2016.
000863265
5593652376712829
url http://hdl.handle.net/11449/139284
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2016-04-11/000863265.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv Aleph
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128567487234048