O movimento missionário e educacional protestante na segunda metade do século XIX: para cada igreja uma escola

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Almeida, Jane Soares de [UNESP]
Data de Publicação: 2002
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602002000200015&lng=pt&nrm=iso&tlng=en
http://hdl.handle.net/11449/127480
Resumo: The Protestants, who came to Brazil at the last decades of the 19th Century, presented themselves as and wished being exponents of a renovating strength which didn't just intend the adjustment of its members to the dominant political-social conditions but, besides, aspired for economic changes inspired in what had been happening in its origin country, supporting the might of the incipient capitalism that had been delineated since the mid-Century. Assuming a posture of progress and development, allied to an ethical behavior pattern where the austerity reigned, they defended the secularistic vocation between Church and State, the liberal and democratic education, and they were opposed to the retrograde totalitarianism defended by the Catholics emerged in strong elitist and traditional spirit. It was the idea of the manifested destiny of a people that had the divine incumbency of taking the true faith to the heathens and idolaters who lived in the four parts of the world.
id UNSP_eb45d6c2d257e271764546e745449d3d
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/127480
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling O movimento missionário e educacional protestante na segunda metade do século XIX: para cada igreja uma escolaThe missionary and educational protestant movement in the last half of the XIX Century: for each church one schoolProtestant missionarismEducationMissionarismo protestanteEducaçãoThe Protestants, who came to Brazil at the last decades of the 19th Century, presented themselves as and wished being exponents of a renovating strength which didn't just intend the adjustment of its members to the dominant political-social conditions but, besides, aspired for economic changes inspired in what had been happening in its origin country, supporting the might of the incipient capitalism that had been delineated since the mid-Century. Assuming a posture of progress and development, allied to an ethical behavior pattern where the austerity reigned, they defended the secularistic vocation between Church and State, the liberal and democratic education, and they were opposed to the retrograde totalitarianism defended by the Catholics emerged in strong elitist and traditional spirit. It was the idea of the manifested destiny of a people that had the divine incumbency of taking the true faith to the heathens and idolaters who lived in the four parts of the world.Os protestantes, que nas décadas finais do século XIX vieram ao Brasil, apresentavam-se e se desejavam como expoentes de uma força renovadora que não pretendia apenas o ajustamento de seus membros às condições político-sociais dominantes, mas, inclusive, aspiravam por transformações econômicas a exemplo do que vinha acontecendo no seu país de origem, alicerçando assim o poderio do capitalismo incipiente que se delineava desde os meados do século. Assumindo uma postura de progresso e desenvolvimento, aliada a um padrão de comportamento ético onde imperava a austeridade, defendiam a vocação secularizante entre Igreja e Estado, a educação liberal e democrática, e se opunham ao totalitarismo retrógrado defendido pelos católicos imbuídos de forte espírito elitista e tradicional. Era a idéia do destino manifesto de um povo que tinha a incumbência divina de levar a verdadeira fé aos gentios e idólatras que viviam nos quatro cantos do mundo.Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo (FAPESP)Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq)Universidade Estadual Paulista, Departamento de Didática, Faculdade de Ciências e Letras de AraraquaraSetor de Educação da Universidade Federal do ParanáUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Almeida, Jane Soares de [UNESP]2015-08-26T19:22:31Z2015-08-26T19:22:31Z2002-12-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article185-207application/pdfhttp://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602002000200015&lng=pt&nrm=iso&tlng=enEducar em Revista, n. 20, p. 185-207, 2002.0104-4060http://hdl.handle.net/11449/12748010.1590/0104-4060.272S0104-40602002000200015S0104-40602002000200015.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporEducar em Revistainfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-11-12T06:15:04Zoai:repositorio.unesp.br:11449/127480Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462023-11-12T06:15:04Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv O movimento missionário e educacional protestante na segunda metade do século XIX: para cada igreja uma escola
The missionary and educational protestant movement in the last half of the XIX Century: for each church one school
title O movimento missionário e educacional protestante na segunda metade do século XIX: para cada igreja uma escola
spellingShingle O movimento missionário e educacional protestante na segunda metade do século XIX: para cada igreja uma escola
Almeida, Jane Soares de [UNESP]
Protestant missionarism
Education
Missionarismo protestante
Educação
title_short O movimento missionário e educacional protestante na segunda metade do século XIX: para cada igreja uma escola
title_full O movimento missionário e educacional protestante na segunda metade do século XIX: para cada igreja uma escola
title_fullStr O movimento missionário e educacional protestante na segunda metade do século XIX: para cada igreja uma escola
title_full_unstemmed O movimento missionário e educacional protestante na segunda metade do século XIX: para cada igreja uma escola
title_sort O movimento missionário e educacional protestante na segunda metade do século XIX: para cada igreja uma escola
author Almeida, Jane Soares de [UNESP]
author_facet Almeida, Jane Soares de [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Almeida, Jane Soares de [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Protestant missionarism
Education
Missionarismo protestante
Educação
topic Protestant missionarism
Education
Missionarismo protestante
Educação
description The Protestants, who came to Brazil at the last decades of the 19th Century, presented themselves as and wished being exponents of a renovating strength which didn't just intend the adjustment of its members to the dominant political-social conditions but, besides, aspired for economic changes inspired in what had been happening in its origin country, supporting the might of the incipient capitalism that had been delineated since the mid-Century. Assuming a posture of progress and development, allied to an ethical behavior pattern where the austerity reigned, they defended the secularistic vocation between Church and State, the liberal and democratic education, and they were opposed to the retrograde totalitarianism defended by the Catholics emerged in strong elitist and traditional spirit. It was the idea of the manifested destiny of a people that had the divine incumbency of taking the true faith to the heathens and idolaters who lived in the four parts of the world.
publishDate 2002
dc.date.none.fl_str_mv 2002-12-01
2015-08-26T19:22:31Z
2015-08-26T19:22:31Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602002000200015&lng=pt&nrm=iso&tlng=en
Educar em Revista, n. 20, p. 185-207, 2002.
0104-4060
http://hdl.handle.net/11449/127480
10.1590/0104-4060.272
S0104-40602002000200015
S0104-40602002000200015.pdf
url http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602002000200015&lng=pt&nrm=iso&tlng=en
http://hdl.handle.net/11449/127480
identifier_str_mv Educar em Revista, n. 20, p. 185-207, 2002.
0104-4060
10.1590/0104-4060.272
S0104-40602002000200015
S0104-40602002000200015.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Educar em Revista
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 185-207
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Setor de Educação da Universidade Federal do Paraná
publisher.none.fl_str_mv Setor de Educação da Universidade Federal do Paraná
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799964912395485184