Gênero, Discurso e Docência em Matemática no Ensino Superior: Um olhar para o Norte de Minas Gerais

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Almeida, Dione Alves de [UNESP]
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Almeida, Shirley Patrícia Nogueira de Castro E., Amorim, Mônica Maria Teixeira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/1980-4415v36n73a14
http://hdl.handle.net/11449/236891
Resumo: This article seeks to problematize the formation and performance of Mathematics teachers in Higher Education in North Minas Gerais, considering the State University of Montes Claros (Unimontes) and the Federal Institute of Northern Minas Gerais (IFNMG) as a research locus. Five teachers who teach Mathematics subjects in the Mathematics Degree courses at these institutions were interviewed. Among them, two are located in Unimontes, and three in the IFNMG. For our study, we mobilized the Oral History methodology, using an interview script that allowed us to hear, know, and deepen in the teachers' life stories, revealing their knowledge and practices, as well as how these were and are permeated for gender relations. We emphasize that, in a recurring way, we heard in the teachers' narratives that the naturalistic and Cartesian discourses, the social and sexual division of work and the masculine habitus of Mathematics were and continue to be the challenges they encounter to maintain themselves and progress in their careers, since they were established, asymmetrically, according to the mold of the macho, patriarchal, and androcentric culture that permeates the sphere of knowledge.
id UNSP_ec8ae1f6ba5a62c2ca4b2fe8cc60d8c5
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/236891
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Gênero, Discurso e Docência em Matemática no Ensino Superior: Um olhar para o Norte de Minas GeraisGender, Discourse, and Teaching in Mathematics in Higher Education: A Look at the North of Minas GeraisTeachingMathematics Higher EducationGenderWomenDocênciaEnsino Superior de MatemáticaGêneroMulheresThis article seeks to problematize the formation and performance of Mathematics teachers in Higher Education in North Minas Gerais, considering the State University of Montes Claros (Unimontes) and the Federal Institute of Northern Minas Gerais (IFNMG) as a research locus. Five teachers who teach Mathematics subjects in the Mathematics Degree courses at these institutions were interviewed. Among them, two are located in Unimontes, and three in the IFNMG. For our study, we mobilized the Oral History methodology, using an interview script that allowed us to hear, know, and deepen in the teachers' life stories, revealing their knowledge and practices, as well as how these were and are permeated for gender relations. We emphasize that, in a recurring way, we heard in the teachers' narratives that the naturalistic and Cartesian discourses, the social and sexual division of work and the masculine habitus of Mathematics were and continue to be the challenges they encounter to maintain themselves and progress in their careers, since they were established, asymmetrically, according to the mold of the macho, patriarchal, and androcentric culture that permeates the sphere of knowledge.O presente artigo busca problematizar a formação e atuação de professoras de Matemática no Ensino Superior Norte-Mineiro, considerando a Universidade Estadual de Montes Claros (Unimontes) e o Instituto Federal do Norte de Minas Gerais (IFNMG) como loci de investigação. Foram entrevistadas cinco professoras que lecionam disciplinas de Matemática nos cursos de Licenciatura em Matemática dessas instituições. Entre elas, duas encontram-se lotadas na Unimontes e três no IFNMG. Para nosso estudo, mobilizamos a metodologia da História Oral, utilizando um roteiro de entrevistas que nos possibilitou ouvir, conhecer e aprofundar nas histórias de vida das professoras, revelando-nos seus saberes e fazeres, além de como esses foram e são perpassados pelas relações de gênero. Destacamos que, de modo recorrente, ouvimos nas narrativas das professoras que os discursos naturalistas e cartesianos, a divisão social e sexual do trabalho e o habitus masculino da Matemática foram e continuam sendo os desafios que elas encontram para manterem-se e progredirem na carreira, uma vez que foram estabelecidos, assimetricamente, segundo o molde da cultura machista, patriarcal e androcêntrica que perpassa a esfera do conhecimento.Universidade Estadual de Montes ClarosUniversidade Estadual Paulista (UNESP), Programa de Pós-Graduação em Educação Para a CiênciaUniversidade Federal de Minas GeriasUniversidade Estadual de Montes Claros, Programa de Pós-Graduação em EducaçãoUniversidade Estadual Paulista (Unesp), Programa de Pós-Graduação em Educação para a CiênciaUNESP - Universidade Estadual Paulista, Pró-Reitoria de Pesquisa; Programa de Pós-Graduação em Educação MatemáticaUniversidade Estadual de Montes ClarosUniversidade Estadual Paulista (UNESP)Universidade Federal de Minas GeriasAlmeida, Dione Alves de [UNESP]Almeida, Shirley Patrícia Nogueira de Castro E.Amorim, Mônica Maria Teixeira2022-10-10T13:56:05Z2022-10-10T13:56:05Z2022-08-29info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article923-943application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/1980-4415v36n73a14Bolema: Boletim de Educação Matemática. UNESP - Universidade Estadual Paulista, Pró-Reitoria de Pesquisa; Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática, v. 36, n. 73, p. 923-943, 2022.0103-636X1980-4415http://hdl.handle.net/11449/23689110.1590/1980-4415v36n73a14S0103-636X2022000200923S0103-636X2022000200923.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporBolema: Boletim de Educação Matemáticainfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-10-30T06:07:25Zoai:repositorio.unesp.br:11449/236891Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462023-10-30T06:07:25Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Gênero, Discurso e Docência em Matemática no Ensino Superior: Um olhar para o Norte de Minas Gerais
Gender, Discourse, and Teaching in Mathematics in Higher Education: A Look at the North of Minas Gerais
title Gênero, Discurso e Docência em Matemática no Ensino Superior: Um olhar para o Norte de Minas Gerais
spellingShingle Gênero, Discurso e Docência em Matemática no Ensino Superior: Um olhar para o Norte de Minas Gerais
Almeida, Dione Alves de [UNESP]
Teaching
Mathematics Higher Education
Gender
Women
Docência
Ensino Superior de Matemática
Gênero
Mulheres
title_short Gênero, Discurso e Docência em Matemática no Ensino Superior: Um olhar para o Norte de Minas Gerais
title_full Gênero, Discurso e Docência em Matemática no Ensino Superior: Um olhar para o Norte de Minas Gerais
title_fullStr Gênero, Discurso e Docência em Matemática no Ensino Superior: Um olhar para o Norte de Minas Gerais
title_full_unstemmed Gênero, Discurso e Docência em Matemática no Ensino Superior: Um olhar para o Norte de Minas Gerais
title_sort Gênero, Discurso e Docência em Matemática no Ensino Superior: Um olhar para o Norte de Minas Gerais
author Almeida, Dione Alves de [UNESP]
author_facet Almeida, Dione Alves de [UNESP]
Almeida, Shirley Patrícia Nogueira de Castro E.
Amorim, Mônica Maria Teixeira
author_role author
author2 Almeida, Shirley Patrícia Nogueira de Castro E.
Amorim, Mônica Maria Teixeira
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Montes Claros
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Universidade Federal de Minas Gerias
dc.contributor.author.fl_str_mv Almeida, Dione Alves de [UNESP]
Almeida, Shirley Patrícia Nogueira de Castro E.
Amorim, Mônica Maria Teixeira
dc.subject.por.fl_str_mv Teaching
Mathematics Higher Education
Gender
Women
Docência
Ensino Superior de Matemática
Gênero
Mulheres
topic Teaching
Mathematics Higher Education
Gender
Women
Docência
Ensino Superior de Matemática
Gênero
Mulheres
description This article seeks to problematize the formation and performance of Mathematics teachers in Higher Education in North Minas Gerais, considering the State University of Montes Claros (Unimontes) and the Federal Institute of Northern Minas Gerais (IFNMG) as a research locus. Five teachers who teach Mathematics subjects in the Mathematics Degree courses at these institutions were interviewed. Among them, two are located in Unimontes, and three in the IFNMG. For our study, we mobilized the Oral History methodology, using an interview script that allowed us to hear, know, and deepen in the teachers' life stories, revealing their knowledge and practices, as well as how these were and are permeated for gender relations. We emphasize that, in a recurring way, we heard in the teachers' narratives that the naturalistic and Cartesian discourses, the social and sexual division of work and the masculine habitus of Mathematics were and continue to be the challenges they encounter to maintain themselves and progress in their careers, since they were established, asymmetrically, according to the mold of the macho, patriarchal, and androcentric culture that permeates the sphere of knowledge.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-10-10T13:56:05Z
2022-10-10T13:56:05Z
2022-08-29
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/1980-4415v36n73a14
Bolema: Boletim de Educação Matemática. UNESP - Universidade Estadual Paulista, Pró-Reitoria de Pesquisa; Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática, v. 36, n. 73, p. 923-943, 2022.
0103-636X
1980-4415
http://hdl.handle.net/11449/236891
10.1590/1980-4415v36n73a14
S0103-636X2022000200923
S0103-636X2022000200923.pdf
url http://dx.doi.org/10.1590/1980-4415v36n73a14
http://hdl.handle.net/11449/236891
identifier_str_mv Bolema: Boletim de Educação Matemática. UNESP - Universidade Estadual Paulista, Pró-Reitoria de Pesquisa; Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática, v. 36, n. 73, p. 923-943, 2022.
0103-636X
1980-4415
10.1590/1980-4415v36n73a14
S0103-636X2022000200923
S0103-636X2022000200923.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Bolema: Boletim de Educação Matemática
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 923-943
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UNESP - Universidade Estadual Paulista, Pró-Reitoria de Pesquisa; Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática
publisher.none.fl_str_mv UNESP - Universidade Estadual Paulista, Pró-Reitoria de Pesquisa; Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1803046231742611456