Gênero, Discurso e Docência em Matemática no Ensino Superior: Um olhar para o Norte de Minas Gerais
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Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/1980-4415v36n73a14 http://hdl.handle.net/11449/236891 |
Resumo: | This article seeks to problematize the formation and performance of Mathematics teachers in Higher Education in North Minas Gerais, considering the State University of Montes Claros (Unimontes) and the Federal Institute of Northern Minas Gerais (IFNMG) as a research locus. Five teachers who teach Mathematics subjects in the Mathematics Degree courses at these institutions were interviewed. Among them, two are located in Unimontes, and three in the IFNMG. For our study, we mobilized the Oral History methodology, using an interview script that allowed us to hear, know, and deepen in the teachers' life stories, revealing their knowledge and practices, as well as how these were and are permeated for gender relations. We emphasize that, in a recurring way, we heard in the teachers' narratives that the naturalistic and Cartesian discourses, the social and sexual division of work and the masculine habitus of Mathematics were and continue to be the challenges they encounter to maintain themselves and progress in their careers, since they were established, asymmetrically, according to the mold of the macho, patriarchal, and androcentric culture that permeates the sphere of knowledge. |
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Gênero, Discurso e Docência em Matemática no Ensino Superior: Um olhar para o Norte de Minas GeraisGender, Discourse, and Teaching in Mathematics in Higher Education: A Look at the North of Minas GeraisTeachingMathematics Higher EducationGenderWomenDocênciaEnsino Superior de MatemáticaGêneroMulheresThis article seeks to problematize the formation and performance of Mathematics teachers in Higher Education in North Minas Gerais, considering the State University of Montes Claros (Unimontes) and the Federal Institute of Northern Minas Gerais (IFNMG) as a research locus. Five teachers who teach Mathematics subjects in the Mathematics Degree courses at these institutions were interviewed. Among them, two are located in Unimontes, and three in the IFNMG. For our study, we mobilized the Oral History methodology, using an interview script that allowed us to hear, know, and deepen in the teachers' life stories, revealing their knowledge and practices, as well as how these were and are permeated for gender relations. We emphasize that, in a recurring way, we heard in the teachers' narratives that the naturalistic and Cartesian discourses, the social and sexual division of work and the masculine habitus of Mathematics were and continue to be the challenges they encounter to maintain themselves and progress in their careers, since they were established, asymmetrically, according to the mold of the macho, patriarchal, and androcentric culture that permeates the sphere of knowledge.O presente artigo busca problematizar a formação e atuação de professoras de Matemática no Ensino Superior Norte-Mineiro, considerando a Universidade Estadual de Montes Claros (Unimontes) e o Instituto Federal do Norte de Minas Gerais (IFNMG) como loci de investigação. Foram entrevistadas cinco professoras que lecionam disciplinas de Matemática nos cursos de Licenciatura em Matemática dessas instituições. Entre elas, duas encontram-se lotadas na Unimontes e três no IFNMG. Para nosso estudo, mobilizamos a metodologia da História Oral, utilizando um roteiro de entrevistas que nos possibilitou ouvir, conhecer e aprofundar nas histórias de vida das professoras, revelando-nos seus saberes e fazeres, além de como esses foram e são perpassados pelas relações de gênero. Destacamos que, de modo recorrente, ouvimos nas narrativas das professoras que os discursos naturalistas e cartesianos, a divisão social e sexual do trabalho e o habitus masculino da Matemática foram e continuam sendo os desafios que elas encontram para manterem-se e progredirem na carreira, uma vez que foram estabelecidos, assimetricamente, segundo o molde da cultura machista, patriarcal e androcêntrica que perpassa a esfera do conhecimento.Universidade Estadual de Montes ClarosUniversidade Estadual Paulista (UNESP), Programa de Pós-Graduação em Educação Para a CiênciaUniversidade Federal de Minas GeriasUniversidade Estadual de Montes Claros, Programa de Pós-Graduação em EducaçãoUniversidade Estadual Paulista (Unesp), Programa de Pós-Graduação em Educação para a CiênciaUNESP - Universidade Estadual Paulista, Pró-Reitoria de Pesquisa; Programa de Pós-Graduação em Educação MatemáticaUniversidade Estadual de Montes ClarosUniversidade Estadual Paulista (UNESP)Universidade Federal de Minas GeriasAlmeida, Dione Alves de [UNESP]Almeida, Shirley Patrícia Nogueira de Castro E.Amorim, Mônica Maria Teixeira2022-10-10T13:56:05Z2022-10-10T13:56:05Z2022-08-29info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article923-943application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/1980-4415v36n73a14Bolema: Boletim de Educação Matemática. UNESP - Universidade Estadual Paulista, Pró-Reitoria de Pesquisa; Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática, v. 36, n. 73, p. 923-943, 2022.0103-636X1980-4415http://hdl.handle.net/11449/23689110.1590/1980-4415v36n73a14S0103-636X2022000200923S0103-636X2022000200923.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporBolema: Boletim de Educação Matemáticainfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-10-30T06:07:25Zoai:repositorio.unesp.br:11449/236891Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T16:26:05.803159Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
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