As representações de escolares de bairros periféricos sobre o espaço onde vivem
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2004 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/S0103-863X2004000300009 http://hdl.handle.net/11449/212803 |
Resumo: | This article is part of a broader research based and developed on the Fapesp Public Policy, and its fundamental goal was to understand, through their speech, aspects and struggles of life of people from popular social classes who dwell in the suburbs. In this research it was tried to analyze the scholarly representations about the space they live in (the periphery of Ribeirão Preto, State of São Paulo). The empiric material was raised from a written narration applied to students attending 4th and 5th grades in elementary degrees in the first semester of 2000, in public (state-run and county-run schools) which support the pupils of the suburbs referred in this research: Jardim Progresso, Conjunto Habitacional Avelino Palma, Jardim Anhanguera, Grajaúna, Novo Mundo and Zara including its slums. The texts reveal one of the most cruel aspects of children social exclusion deprived of access to basic life welfare. |
id |
UNSP_ecab8600008bd654a94c39c0060c568b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/212803 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
As representações de escolares de bairros periféricos sobre o espaço onde vivemSuburbian scholarly representations of the space they live inrepresentationschildrenborough (section or district)social exclusionrepresentaçõescriançasbairroexclusão socialThis article is part of a broader research based and developed on the Fapesp Public Policy, and its fundamental goal was to understand, through their speech, aspects and struggles of life of people from popular social classes who dwell in the suburbs. In this research it was tried to analyze the scholarly representations about the space they live in (the periphery of Ribeirão Preto, State of São Paulo). The empiric material was raised from a written narration applied to students attending 4th and 5th grades in elementary degrees in the first semester of 2000, in public (state-run and county-run schools) which support the pupils of the suburbs referred in this research: Jardim Progresso, Conjunto Habitacional Avelino Palma, Jardim Anhanguera, Grajaúna, Novo Mundo and Zara including its slums. The texts reveal one of the most cruel aspects of children social exclusion deprived of access to basic life welfare.Este artigo faz parte de uma pesquisa mais ampla, desenvolvida no âmbito do Programa de Políticas Públicas da Fapesp, cujo objetivo fundamental foi compreender aspectos da vida e luta das camadas populares que habitam a periferia da cidade, através de sua fala. Nele, tentamos analisar as representações de escolares residentes em bairros periféricos de Ribeirão Preto-SP, sobre o espaço em que vivem. O material empírico foi levantado a partir de redações aplicadas aos alunos que cursavam as 4as e 5as séries do 1º grau, no 1º semestre de 2000, da rede estadual e da rede municipal que atendem à clientela dos bairros compreendidos no universo da pesquisa: Jardim Progresso, Conjunto Habitacional Avelino Alves Palma e conjunto dos Jardins Anhanguera, Grajaúna, Novo Mundo e Zara, aí incluída a favela do Zara. Os textos revelam uma das faces mais cruéis da exclusão social-crianças privadas do acesso aos bens básicos da vida.Universidade Estadual PaulistaUniversidade Estadual PaulistaUniversidade de São Paulo, Faculdade de Filosofia Ciências e Letras de Ribeirão Preto, Programa de Pós-Graduação em PsicologiaUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Fernandes, Maria Esther [UNESP]2021-07-14T10:45:29Z2021-07-14T10:45:29Z2004-12info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article337-345application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S0103-863X2004000300009Paidéia (Ribeirão Preto). Ribeirão Preto, SP, Brazil: Universidade de São Paulo, Faculdade de Filosofia Ciências e Letras de Ribeirão Preto, Programa de Pós-Graduação em Psicologia, v. 14, n. 29, p. 337-345, 2004.0103-863X1982-4327http://hdl.handle.net/11449/21280310.1590/S0103-863X2004000300009S0103-863X2004000300009S0103-863X2004000300009.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporPaidéia (Ribeirão Preto)info:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-25T21:05:02Zoai:repositorio.unesp.br:11449/212803Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T15:33:49.650498Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
As representações de escolares de bairros periféricos sobre o espaço onde vivem Suburbian scholarly representations of the space they live in |
title |
As representações de escolares de bairros periféricos sobre o espaço onde vivem |
spellingShingle |
As representações de escolares de bairros periféricos sobre o espaço onde vivem Fernandes, Maria Esther [UNESP] representations children borough (section or district) social exclusion representações crianças bairro exclusão social |
title_short |
As representações de escolares de bairros periféricos sobre o espaço onde vivem |
title_full |
As representações de escolares de bairros periféricos sobre o espaço onde vivem |
title_fullStr |
As representações de escolares de bairros periféricos sobre o espaço onde vivem |
title_full_unstemmed |
As representações de escolares de bairros periféricos sobre o espaço onde vivem |
title_sort |
As representações de escolares de bairros periféricos sobre o espaço onde vivem |
author |
Fernandes, Maria Esther [UNESP] |
author_facet |
Fernandes, Maria Esther [UNESP] |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Fernandes, Maria Esther [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
representations children borough (section or district) social exclusion representações crianças bairro exclusão social |
topic |
representations children borough (section or district) social exclusion representações crianças bairro exclusão social |
description |
This article is part of a broader research based and developed on the Fapesp Public Policy, and its fundamental goal was to understand, through their speech, aspects and struggles of life of people from popular social classes who dwell in the suburbs. In this research it was tried to analyze the scholarly representations about the space they live in (the periphery of Ribeirão Preto, State of São Paulo). The empiric material was raised from a written narration applied to students attending 4th and 5th grades in elementary degrees in the first semester of 2000, in public (state-run and county-run schools) which support the pupils of the suburbs referred in this research: Jardim Progresso, Conjunto Habitacional Avelino Palma, Jardim Anhanguera, Grajaúna, Novo Mundo and Zara including its slums. The texts reveal one of the most cruel aspects of children social exclusion deprived of access to basic life welfare. |
publishDate |
2004 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2004-12 2021-07-14T10:45:29Z 2021-07-14T10:45:29Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.1590/S0103-863X2004000300009 Paidéia (Ribeirão Preto). Ribeirão Preto, SP, Brazil: Universidade de São Paulo, Faculdade de Filosofia Ciências e Letras de Ribeirão Preto, Programa de Pós-Graduação em Psicologia, v. 14, n. 29, p. 337-345, 2004. 0103-863X 1982-4327 http://hdl.handle.net/11449/212803 10.1590/S0103-863X2004000300009 S0103-863X2004000300009 S0103-863X2004000300009.pdf |
url |
http://dx.doi.org/10.1590/S0103-863X2004000300009 http://hdl.handle.net/11449/212803 |
identifier_str_mv |
Paidéia (Ribeirão Preto). Ribeirão Preto, SP, Brazil: Universidade de São Paulo, Faculdade de Filosofia Ciências e Letras de Ribeirão Preto, Programa de Pós-Graduação em Psicologia, v. 14, n. 29, p. 337-345, 2004. 0103-863X 1982-4327 10.1590/S0103-863X2004000300009 S0103-863X2004000300009 S0103-863X2004000300009.pdf |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Paidéia (Ribeirão Preto) |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
337-345 application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo, Faculdade de Filosofia Ciências e Letras de Ribeirão Preto, Programa de Pós-Graduação em Psicologia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo, Faculdade de Filosofia Ciências e Letras de Ribeirão Preto, Programa de Pós-Graduação em Psicologia |
dc.source.none.fl_str_mv |
SciELO reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128533000617984 |