Contando estórias e inventando metodologias para discutir a violência contra as mulheres
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Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/S0104-026X2014000100011 http://hdl.handle.net/11449/109564 |
Resumo: | In this article I write about the importance of creating alternative methodologies to work with violence against women in the field of psychology. Artistic productions like literature, theatre and storytelling, among others, make it possible to question fixed binary identities in gender regulation and may enable the reconstruction of identitary rules by means of original enunciations and gestures, which give occasion to new maps that can embrace differences and refute normalizations. I bring the possibility of thinking the insertion of the psychologist in this debate, supported by artistic devices as resistance strategies and construction of dissident subjectivities, and I illustrate this narrative bringing the story of Branca and José Pássaro Volante, characters of Lídia Jorge's work O dia dos prodígios (The day of the prodigies). |
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Contando estórias e inventando metodologias para discutir a violência contra as mulheresTelling stories and inventing methodologies to discuss violence against womenviolênciaviolência contra as mulheresdispositivos artísticospolítica ciborgueViolenceViolence Against WomenArtistic DevicesCyborg PolicyIn this article I write about the importance of creating alternative methodologies to work with violence against women in the field of psychology. Artistic productions like literature, theatre and storytelling, among others, make it possible to question fixed binary identities in gender regulation and may enable the reconstruction of identitary rules by means of original enunciations and gestures, which give occasion to new maps that can embrace differences and refute normalizations. I bring the possibility of thinking the insertion of the psychologist in this debate, supported by artistic devices as resistance strategies and construction of dissident subjectivities, and I illustrate this narrative bringing the story of Branca and José Pássaro Volante, characters of Lídia Jorge's work O dia dos prodígios (The day of the prodigies).Neste artigo discorro sobre a importância de se criar metodologias alternativas para trabalhar com a violência contra as mulheres dentro do campo da psicologia. Produções artísticas como a literatura, o teatro, a contação de histórias, entre outras, possibilitam o questionamento de identidades fixas e binárias na regulação de gênero e podem permitir a reconstrução de normas identitárias por meio de enunciados e gestos inéditos, ensejadores de novos mapas que abarquem as diferenças e refutem as normalizações. Trago a possibilidade de pensar a inserção do/a psicólogo/a nesse debate, amparada em dispositivos artísticos como estratégias de resistência e construção de subjetividades dissidentes, e exemplifico essa narrativa trazendo a estória de Branca e José Pássaro Volante, personagens da obra de Lídia Jorge em O dia dos prodígios.Universidade Estadual PaulistaUniversidade Estadual PaulistaUniversidade Federal de Santa Catarina (UFSC), Centro de Filosofia e Ciências Humanas e Centro de Comunicação e ExpressãoUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Oliveira, Érika Cecília Soares [UNESP]2014-09-30T18:18:28Z2014-09-30T18:18:28Z2014-04-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article195-214application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S0104-026X2014000100011Revista Estudos Feministas. Centro de Filosofia e Ciências Humanas e Centro de Comunicação e Expressão da Universidade Federal de Santa Catarina, v. 22, n. 1, p. 195-214, 2014.0104-026Xhttp://hdl.handle.net/11449/10956410.1590/S0104-026X2014000100011S0104-026X2014000100011S0104-026X2014000100011.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Estudos Feministasinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-10-18T06:08:35Zoai:repositorio.unesp.br:11449/109564Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T15:15:18.492354Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
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