Walter Bacci: desculpas e deslizes diálogo entre artista plástico e cenógrafo

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Semple, Danielle Menezes de Brito [UNESP]
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/121918
Resumo: This dissertation intends to introduce Walter Bacci, a painter, stage and scenographic designer, as well as to historically and theatrically place his artistic production. Additionally, this work has the intention to investigate how Walter Bacci’s artistic education and development influenced on his scenographic and stage design production. Graduated at Escola de Belas Artes do Rio de Janeiro and one of the first Brazilian artists to make use of the technique known as silk -screen, Walter Bacci takes part in some of the most relevant theater plays in the 1960’s and 1970’s, such as, “Se corer o Bicho Pega, Se Ficar o Bicho Come” (1966) written by Oduvaldo Viana Filho and Ferreira Gullar and “Gota D’Água (1975) written by Chico Buarque Hollanda and Paulo Pontes. Having his most active period comprised in the 1960’s and 1970’s, Walter Bacci also participated on the Bienal de Arte de São Paulo in 1965, and after a period of studies in Paris, he returned to Brazil where he started to intensively use silk-screen, and the technique accompanied him in various of works on scenography and stage design, mostly in Rio de Janeiro theater scene.
id UNSP_ef176876532af5bd007e600ecaeb9765
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/121918
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Walter Bacci: desculpas e deslizes diálogo entre artista plástico e cenógrafoBacci, Walter, 1931-1990Teatro brasileiroCenografiaBrazilian dramaThis dissertation intends to introduce Walter Bacci, a painter, stage and scenographic designer, as well as to historically and theatrically place his artistic production. Additionally, this work has the intention to investigate how Walter Bacci’s artistic education and development influenced on his scenographic and stage design production. Graduated at Escola de Belas Artes do Rio de Janeiro and one of the first Brazilian artists to make use of the technique known as silk -screen, Walter Bacci takes part in some of the most relevant theater plays in the 1960’s and 1970’s, such as, “Se corer o Bicho Pega, Se Ficar o Bicho Come” (1966) written by Oduvaldo Viana Filho and Ferreira Gullar and “Gota D’Água (1975) written by Chico Buarque Hollanda and Paulo Pontes. Having his most active period comprised in the 1960’s and 1970’s, Walter Bacci also participated on the Bienal de Arte de São Paulo in 1965, and after a period of studies in Paris, he returned to Brazil where he started to intensively use silk-screen, and the technique accompanied him in various of works on scenography and stage design, mostly in Rio de Janeiro theater scene.Esta dissertação se propõe a apresentar o artista plástico, cenógrafo e figurinista Walter Bacci, assim como situar histórica -plástica e teatralmente sua produção. Adicionalmente, esta dissertação tem a intenção de investigar como a formação e desenvolvimento do artista plástico Walter Bacci teve grande influência em sua produção cenográfica e de figurino. Egresso da Escola de Belas Artes do Rio de Janeiro e um dos primeiros artistas brasileiros a utilizar a técnica do silkscreen, Bacci esteve presente como cenógrafo ou figurinista em algumas das mais importantes montagens teatrais dos palcos brasileiros, entre elas “Se Correr o Bicho Pega, Se Ficar o Bicho Come” (1966) e “Gota D´Água” (1975). Bacci também expôs na mostra oficial da Bienal de Arte de São Paulo no ano de 1965 e após um período de estudo em Paris, retorna ao Brasil, onde começa a difundir a técnica do silkscreen, algo que o acompanha em dezenas de trabalhos de cenografia e figurino na cena teatral carioca.Universidade Estadual Paulista (Unesp)Cintra, Wagner Francisco Araujo [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Semple, Danielle Menezes de Brito [UNESP]2015-04-09T12:28:10Z2015-04-09T12:28:10Z2014-09-30info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis108 f. : il.application/pdfSEMPLE, Danielle Menezes de Brito. Walter Bacci: desculpas e deslizes diálogo entre artista plástico e cenógrafo. 2014. 108 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Instituto de Artes, 2014.http://hdl.handle.net/11449/121918000815075000815075.pdf33004013063P47084911919338652Alephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-10-04T19:13:01Zoai:repositorio.unesp.br:11449/121918Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestrepositoriounesp@unesp.bropendoar:29462024-10-04T19:13:01Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Walter Bacci: desculpas e deslizes diálogo entre artista plástico e cenógrafo
title Walter Bacci: desculpas e deslizes diálogo entre artista plástico e cenógrafo
spellingShingle Walter Bacci: desculpas e deslizes diálogo entre artista plástico e cenógrafo
Semple, Danielle Menezes de Brito [UNESP]
Bacci, Walter, 1931-1990
Teatro brasileiro
Cenografia
Brazilian drama
title_short Walter Bacci: desculpas e deslizes diálogo entre artista plástico e cenógrafo
title_full Walter Bacci: desculpas e deslizes diálogo entre artista plástico e cenógrafo
title_fullStr Walter Bacci: desculpas e deslizes diálogo entre artista plástico e cenógrafo
title_full_unstemmed Walter Bacci: desculpas e deslizes diálogo entre artista plástico e cenógrafo
title_sort Walter Bacci: desculpas e deslizes diálogo entre artista plástico e cenógrafo
author Semple, Danielle Menezes de Brito [UNESP]
author_facet Semple, Danielle Menezes de Brito [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Cintra, Wagner Francisco Araujo [UNESP]
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Semple, Danielle Menezes de Brito [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Bacci, Walter, 1931-1990
Teatro brasileiro
Cenografia
Brazilian drama
topic Bacci, Walter, 1931-1990
Teatro brasileiro
Cenografia
Brazilian drama
description This dissertation intends to introduce Walter Bacci, a painter, stage and scenographic designer, as well as to historically and theatrically place his artistic production. Additionally, this work has the intention to investigate how Walter Bacci’s artistic education and development influenced on his scenographic and stage design production. Graduated at Escola de Belas Artes do Rio de Janeiro and one of the first Brazilian artists to make use of the technique known as silk -screen, Walter Bacci takes part in some of the most relevant theater plays in the 1960’s and 1970’s, such as, “Se corer o Bicho Pega, Se Ficar o Bicho Come” (1966) written by Oduvaldo Viana Filho and Ferreira Gullar and “Gota D’Água (1975) written by Chico Buarque Hollanda and Paulo Pontes. Having his most active period comprised in the 1960’s and 1970’s, Walter Bacci also participated on the Bienal de Arte de São Paulo in 1965, and after a period of studies in Paris, he returned to Brazil where he started to intensively use silk-screen, and the technique accompanied him in various of works on scenography and stage design, mostly in Rio de Janeiro theater scene.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-09-30
2015-04-09T12:28:10Z
2015-04-09T12:28:10Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SEMPLE, Danielle Menezes de Brito. Walter Bacci: desculpas e deslizes diálogo entre artista plástico e cenógrafo. 2014. 108 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Instituto de Artes, 2014.
http://hdl.handle.net/11449/121918
000815075
000815075.pdf
33004013063P4
7084911919338652
identifier_str_mv SEMPLE, Danielle Menezes de Brito. Walter Bacci: desculpas e deslizes diálogo entre artista plástico e cenógrafo. 2014. 108 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Instituto de Artes, 2014.
000815075
000815075.pdf
33004013063P4
7084911919338652
url http://hdl.handle.net/11449/121918
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 108 f. : il.
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv Aleph
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv repositoriounesp@unesp.br
_version_ 1813546451727286272