Alterações microestruturais decorrentes dos sucessivos reparos de solda TIG aplicados ao longo da vida útil de uma estrutura aeronáutica crítica à segurança de vôo
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2011 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/11449/120389 |
Resumo: | The steel type AISI 4130 (ultra-high strength steel) is an alloy of low carbon and its main alloying elements are chromium and molybdenum, which improves the toughness of the weld metal. It has numerous applications, especially where the need for high mechanical strength. It is widely used in equipment used by the aviation industry, such as cradle-tomotor, and this is the motivation for this study. Cots are of fundamental importance, because the engine supports and maintains balance in the fixed landing gear. This equipment is subjected to intense loading cycles, whose fractures caused by fatigue are constantly observed. Will be determined the effects caused by re-welding the structure of aeronautical equipment, and will also study the microstructure of the metal without welding. The studies will be done on materials used in aircraft, which was given to study. The results provide knowledge of microstructure to evaluate any type of fracture that maybe caused by fatigue. Fatigue is a major cause of aircraft accidents and incidents occurred, which makes the study of the microstructure of the metal, weld and re-solder the knowledge essential to the life of the material. The prevention and control of the process of fatigue in aircraft are critical, since the components are subjected to greater responsibility cyclic loading |
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Alterações microestruturais decorrentes dos sucessivos reparos de solda TIG aplicados ao longo da vida útil de uma estrutura aeronáutica crítica à segurança de vôoMicroestruturaSolda e soldagemLigas de aço - SoldagemFadigaMicrostructureFatigueThe steel type AISI 4130 (ultra-high strength steel) is an alloy of low carbon and its main alloying elements are chromium and molybdenum, which improves the toughness of the weld metal. It has numerous applications, especially where the need for high mechanical strength. It is widely used in equipment used by the aviation industry, such as cradle-tomotor, and this is the motivation for this study. Cots are of fundamental importance, because the engine supports and maintains balance in the fixed landing gear. This equipment is subjected to intense loading cycles, whose fractures caused by fatigue are constantly observed. Will be determined the effects caused by re-welding the structure of aeronautical equipment, and will also study the microstructure of the metal without welding. The studies will be done on materials used in aircraft, which was given to study. The results provide knowledge of microstructure to evaluate any type of fracture that maybe caused by fatigue. Fatigue is a major cause of aircraft accidents and incidents occurred, which makes the study of the microstructure of the metal, weld and re-solder the knowledge essential to the life of the material. The prevention and control of the process of fatigue in aircraft are critical, since the components are subjected to greater responsibility cyclic loadingO aço tipo AISI 4130 (aço ultra-alta resistência) é uma liga de baixo teor de carbono e seus principais elementos de liga são o cromo e o molibdênio, que melhoram a tenacidade do metal de solda. Tem inúmeras aplicações, principalmente onde há a necessidade de alta resistência mecânica. É muito utilizado em equipamentos aplicados pela indústria aeronáutica, como berços-de-motor, e esta é a motivação deste estudo. Os berços são de fundamental importância, pois suportam o motor em balanço e mantém fixo o trem de pouso. Esse equipamento é submetido a ciclos de carregamentos intensos, cujas fraturas ocasionadas por fadiga são constantemente observadas. Serão determinados os efeitos provocados pelas resoldagens na estrutura do material aeronáutico, e também será estudada a microestrutura do metal sem solda. Os estudos serão feitos em material usado na aeronave, que foi cedido para estudos. Os resultados obtidos fornecerão conhecimento de microestrutura para avaliar qualquer tipo de fratura que pode ser causada por fadiga. A fadiga é a principal causa dos incidentes e acidentes aeronáuticos ocorridos, o que torna o estudo da microestrutura do metal, da solda e da re-solda fundamental para o conhecimento da vida útil do material. A prevenção e o controle do processo de fadiga em aeronaves são fundamentais, já que os componentes de maior responsabilidade são submetidos a cargas cíclicasUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Nascimento, Marcelino Pereira do [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Paiva, Gustavo Thomas Nery Faria de [UNESP]2015-03-23T15:26:25Z2015-03-23T15:26:25Z2011info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfPAIVA, Gustavo Thomas Nery Faria de. Alterações microestruturais decorrentes dos sucessivos reparos de solda TIG aplicados ao longo da vida útil de uma estrutura aeronáutica crítica à segurança de vôo. 2011. 1 CD-ROM. Trabalho de conclusão de curso (bacharelado - Engenharia Mecânica) – Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Engenharia de Guaratinguetá, 2011.http://hdl.handle.net/11449/120389000691743paiva_gtnf_tcc_guara.pdf6707393976354023Alephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-07-02T17:52:29Zoai:repositorio.unesp.br:11449/120389Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T17:51:58.281589Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
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