Relação entre os estilos parentais e o desempenho intelectual de crianças com pumblemia

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Dascanio, Denise
Data de Publicação: 2010
Outros Autores: Rodrigues, Olga Maria Piazentin Rolim [UNESP], Valle, Tania Gracy Martins do [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?pid=S1677-04712010000300012&script=sci_arttext
http://hdl.handle.net/11449/133830
Resumo: This study investigated the children s intellectual development with high and low blood lead level with the parenting styles in the respective interactions with these children. The WISC-III and IEP (Parenting Styles Inventory) were used. Were studied 40 children, with ages among 7 to 13 years old, and 40 parents, who lived in a risk spot near the contamination area. The children were divided into two groups: G1 – 20 children with blood lead level above 10µg/dl; and G2 – 20 children with blood lead level lower than 10µg/dl. The results indicated damages on WISC-III for the children with Pb-S than10µg/dl and prevalence of practices educational negatives were found in both groups, with statistical difference (5%). The environmental stimulation can minimize the damages caused by the lead poisoning, and the parent s positive educative practice can contribute as modulator of the lead s effect.
id UNSP_f01dcea5fd2254de68fc04d800ad81c7
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/133830
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Relação entre os estilos parentais e o desempenho intelectual de crianças com pumblemiaRelationship between parenting styles and intellectual development in the children'swith blood lead levelPoisoningInfantile developmentParenting stylesIntoxicaçãoDesenvolvimento infantilEstilos parentaisThis study investigated the children s intellectual development with high and low blood lead level with the parenting styles in the respective interactions with these children. The WISC-III and IEP (Parenting Styles Inventory) were used. Were studied 40 children, with ages among 7 to 13 years old, and 40 parents, who lived in a risk spot near the contamination area. The children were divided into two groups: G1 – 20 children with blood lead level above 10µg/dl; and G2 – 20 children with blood lead level lower than 10µg/dl. The results indicated damages on WISC-III for the children with Pb-S than10µg/dl and prevalence of practices educational negatives were found in both groups, with statistical difference (5%). The environmental stimulation can minimize the damages caused by the lead poisoning, and the parent s positive educative practice can contribute as modulator of the lead s effect.Este artigo investigou a relação entre o desempenho intelectual de crianças com alta e baixa plumbemia e os estilos parentais maternos. Utilizou-se o WISC-III e o IEP. Participaram do estudo 40 crianças, com idades entre 7 e 13 anos, e 40 pais, todos moradores da área de risco próximo ao local de contaminação. As crianças foram divididas em dois grupos: G1 – 20 crianças com alta plumbemia (superior a 10µg/dl); e G2 – 20 crianças com baixa plumbemia (inferior a 10 µg/dl). Os resultados apontaram prejuízos no WISC-III para as crianças com Pb-S superior a 10 µg/dl e predomínio de práticas educativas negativas foi encontrado em ambos os grupos, com significância estatística ao nível de 5%. Tais resultados sugerem que um ambiente com fontes de estimulação pode minimizar os prejuízos causados pela contaminação, sendo que as práticas educativas dos pais poderiam contribuir, tendo uma influência moduladora dos efeitos do chumbo.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Psicologia, Faculdade de Ciências de Bauru, Bauru, Avenida Luiz Edmundo Carrijo Coube, sn, Vargem Limpa, CEP 17033-360, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Psicologia, Faculdade de Ciências de Bauru, Bauru, Avenida Luiz Edmundo Carrijo Coube, sn, Vargem Limpa, CEP 17033-360, SP, BrasilUniversidade Federal de São Carlos (UFSCAR)Universidade Estadual Paulista (Unesp)Dascanio, DeniseRodrigues, Olga Maria Piazentin Rolim [UNESP]Valle, Tania Gracy Martins do [UNESP]2016-01-28T16:56:48Z2016-01-28T16:56:48Z2010info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article461-470application/pdfhttp://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?pid=S1677-04712010000300012&script=sci_arttextAvaliação Psicológica, v. 9, n. 3, p. 461-470, 2010.1677-0471http://hdl.handle.net/11449/133830ISSN1677-0471-2010-09-03-461-470.pdf89819136222448638149650593877042Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporAvaliação Psicológica0,164info:eu-repo/semantics/openAccess2024-04-29T15:53:40Zoai:repositorio.unesp.br:11449/133830Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-04-29T15:53:40Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Relação entre os estilos parentais e o desempenho intelectual de crianças com pumblemia
Relationship between parenting styles and intellectual development in the children'swith blood lead level
title Relação entre os estilos parentais e o desempenho intelectual de crianças com pumblemia
spellingShingle Relação entre os estilos parentais e o desempenho intelectual de crianças com pumblemia
Dascanio, Denise
Poisoning
Infantile development
Parenting styles
Intoxicação
Desenvolvimento infantil
Estilos parentais
title_short Relação entre os estilos parentais e o desempenho intelectual de crianças com pumblemia
title_full Relação entre os estilos parentais e o desempenho intelectual de crianças com pumblemia
title_fullStr Relação entre os estilos parentais e o desempenho intelectual de crianças com pumblemia
title_full_unstemmed Relação entre os estilos parentais e o desempenho intelectual de crianças com pumblemia
title_sort Relação entre os estilos parentais e o desempenho intelectual de crianças com pumblemia
author Dascanio, Denise
author_facet Dascanio, Denise
Rodrigues, Olga Maria Piazentin Rolim [UNESP]
Valle, Tania Gracy Martins do [UNESP]
author_role author
author2 Rodrigues, Olga Maria Piazentin Rolim [UNESP]
Valle, Tania Gracy Martins do [UNESP]
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Dascanio, Denise
Rodrigues, Olga Maria Piazentin Rolim [UNESP]
Valle, Tania Gracy Martins do [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Poisoning
Infantile development
Parenting styles
Intoxicação
Desenvolvimento infantil
Estilos parentais
topic Poisoning
Infantile development
Parenting styles
Intoxicação
Desenvolvimento infantil
Estilos parentais
description This study investigated the children s intellectual development with high and low blood lead level with the parenting styles in the respective interactions with these children. The WISC-III and IEP (Parenting Styles Inventory) were used. Were studied 40 children, with ages among 7 to 13 years old, and 40 parents, who lived in a risk spot near the contamination area. The children were divided into two groups: G1 – 20 children with blood lead level above 10µg/dl; and G2 – 20 children with blood lead level lower than 10µg/dl. The results indicated damages on WISC-III for the children with Pb-S than10µg/dl and prevalence of practices educational negatives were found in both groups, with statistical difference (5%). The environmental stimulation can minimize the damages caused by the lead poisoning, and the parent s positive educative practice can contribute as modulator of the lead s effect.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010
2016-01-28T16:56:48Z
2016-01-28T16:56:48Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?pid=S1677-04712010000300012&script=sci_arttext
Avaliação Psicológica, v. 9, n. 3, p. 461-470, 2010.
1677-0471
http://hdl.handle.net/11449/133830
ISSN1677-0471-2010-09-03-461-470.pdf
8981913622244863
8149650593877042
url http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?pid=S1677-04712010000300012&script=sci_arttext
http://hdl.handle.net/11449/133830
identifier_str_mv Avaliação Psicológica, v. 9, n. 3, p. 461-470, 2010.
1677-0471
ISSN1677-0471-2010-09-03-461-470.pdf
8981913622244863
8149650593877042
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Avaliação Psicológica
0,164
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 461-470
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799964739282927616