Violência simbólica contra educandos transmitida historicamente pela cultura dominante
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/tint/article/view/6407 http://hdl.handle.net/11449/125239 |
Resumo: | The aim of this study is to conduct a reflective analysis of violence symbolic in the light of the specific case of ideology. For its realization as we starting point the participant observation in classrooms of elementary school. In this process selected two cases (from many observed) that have become emblematic in the production of this work, which brought elements of evident symbolic violence experienced by students. The schoolis part of a social system and ideological and historically constructed in its place there are many cases of students victims of this violence, which reveals the need for this issue to receive the appropriate attention. Remember that you need to understand the deeper aspects of violence practiced on a symbolic way which creates a culture that camouflages violent ideology behind. |
id |
UNSP_f1712b0e58c8cc095208101211ece422 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/125239 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Violência simbólica contra educandos transmitida historicamente pela cultura dominanteSymbolic violence against learners historically transmitted by dominant cultureSymbolic violenceIdeologySchoolPower relationAuthoritarian cultureViolência simbólicaIdeologiaEscolaRelação de poderCultura autoritáriaThe aim of this study is to conduct a reflective analysis of violence symbolic in the light of the specific case of ideology. For its realization as we starting point the participant observation in classrooms of elementary school. In this process selected two cases (from many observed) that have become emblematic in the production of this work, which brought elements of evident symbolic violence experienced by students. The schoolis part of a social system and ideological and historically constructed in its place there are many cases of students victims of this violence, which reveals the need for this issue to receive the appropriate attention. Remember that you need to understand the deeper aspects of violence practiced on a symbolic way which creates a culture that camouflages violent ideology behind.O intuito do presente estudo é realizar uma análise reflexiva da violência simbólica à luz do caso específico da ideologia. Para sua realização, tivemos como ponto de partida a observação participante em salas de aula do Ensino Fundamental. Nesse processo, selecionamos dois casos (dos muitos observados) que se tornaram emblemáticos na produção deste trabalho, os quais traziam elementos evidentes da violência simbólica sofrida pelos alunos. A escola é parte de um sistema social e ideológico construído historicamente e, em seu espaço, há muitos casos de alunos vítimas dessa violência, o que desvela a necessidade de este assunto receber a atenção devida. Vale lembrar que é preciso entender aspectos mais profundos da violência praticada de maneira simbólica que gera uma cultura violenta que camufla a ideologia que está por trás.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, Araraquara, Rodovia Araraquara-Jaú km 01, mo, CEP 14800-901, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, Araraquara, Rodovia Araraquara-Jaú km 01, mo, CEP 14800-901, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Lima Neto, Francisco De Paiva [UNESP]Leão, Andreza Marques de Castro [UNESP]2015-07-15T18:28:44Z2015-07-15T18:28:44Z2013info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article151-162application/pdfhttp://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/tint/article/view/6407Revista TRAMA Interdisciplinar, v. 4, n. 2, p. 151-162, 2013.2177-5672http://hdl.handle.net/11449/125239ISSN2177-5672-2013-04-02-151-162.pdf6817625850441625Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista TRAMA Interdisciplinarinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-11T14:25:01Zoai:repositorio.unesp.br:11449/125239Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T18:06:43.269668Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Violência simbólica contra educandos transmitida historicamente pela cultura dominante Symbolic violence against learners historically transmitted by dominant culture |
title |
Violência simbólica contra educandos transmitida historicamente pela cultura dominante |
spellingShingle |
Violência simbólica contra educandos transmitida historicamente pela cultura dominante Lima Neto, Francisco De Paiva [UNESP] Symbolic violence Ideology School Power relation Authoritarian culture Violência simbólica Ideologia Escola Relação de poder Cultura autoritária |
title_short |
Violência simbólica contra educandos transmitida historicamente pela cultura dominante |
title_full |
Violência simbólica contra educandos transmitida historicamente pela cultura dominante |
title_fullStr |
Violência simbólica contra educandos transmitida historicamente pela cultura dominante |
title_full_unstemmed |
Violência simbólica contra educandos transmitida historicamente pela cultura dominante |
title_sort |
Violência simbólica contra educandos transmitida historicamente pela cultura dominante |
author |
Lima Neto, Francisco De Paiva [UNESP] |
author_facet |
Lima Neto, Francisco De Paiva [UNESP] Leão, Andreza Marques de Castro [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Leão, Andreza Marques de Castro [UNESP] |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lima Neto, Francisco De Paiva [UNESP] Leão, Andreza Marques de Castro [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Symbolic violence Ideology School Power relation Authoritarian culture Violência simbólica Ideologia Escola Relação de poder Cultura autoritária |
topic |
Symbolic violence Ideology School Power relation Authoritarian culture Violência simbólica Ideologia Escola Relação de poder Cultura autoritária |
description |
The aim of this study is to conduct a reflective analysis of violence symbolic in the light of the specific case of ideology. For its realization as we starting point the participant observation in classrooms of elementary school. In this process selected two cases (from many observed) that have become emblematic in the production of this work, which brought elements of evident symbolic violence experienced by students. The schoolis part of a social system and ideological and historically constructed in its place there are many cases of students victims of this violence, which reveals the need for this issue to receive the appropriate attention. Remember that you need to understand the deeper aspects of violence practiced on a symbolic way which creates a culture that camouflages violent ideology behind. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013 2015-07-15T18:28:44Z 2015-07-15T18:28:44Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/tint/article/view/6407 Revista TRAMA Interdisciplinar, v. 4, n. 2, p. 151-162, 2013. 2177-5672 http://hdl.handle.net/11449/125239 ISSN2177-5672-2013-04-02-151-162.pdf 6817625850441625 |
url |
http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/tint/article/view/6407 http://hdl.handle.net/11449/125239 |
identifier_str_mv |
Revista TRAMA Interdisciplinar, v. 4, n. 2, p. 151-162, 2013. 2177-5672 ISSN2177-5672-2013-04-02-151-162.pdf 6817625850441625 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Revista TRAMA Interdisciplinar |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
151-162 application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
Currículo Lattes reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128897231880192 |