Violência simbólica contra educandos transmitida historicamente pela cultura dominante

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lima Neto, Francisco De Paiva [UNESP]
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Leão, Andreza Marques de Castro [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/tint/article/view/6407
http://hdl.handle.net/11449/125239
Resumo: The aim of this study is to conduct a reflective analysis of violence symbolic in the light of the specific case of ideology. For its realization as we starting point the participant observation in classrooms of elementary school. In this process selected two cases (from many observed) that have become emblematic in the production of this work, which brought elements of evident symbolic violence experienced by students. The schoolis part of a social system and ideological and historically constructed in its place there are many cases of students victims of this violence, which reveals the need for this issue to receive the appropriate attention. Remember that you need to understand the deeper aspects of violence practiced on a symbolic way which creates a culture that camouflages violent ideology behind.
id UNSP_f1712b0e58c8cc095208101211ece422
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/125239
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Violência simbólica contra educandos transmitida historicamente pela cultura dominanteSymbolic violence against learners historically transmitted by dominant cultureSymbolic violenceIdeologySchoolPower relationAuthoritarian cultureViolência simbólicaIdeologiaEscolaRelação de poderCultura autoritáriaThe aim of this study is to conduct a reflective analysis of violence symbolic in the light of the specific case of ideology. For its realization as we starting point the participant observation in classrooms of elementary school. In this process selected two cases (from many observed) that have become emblematic in the production of this work, which brought elements of evident symbolic violence experienced by students. The schoolis part of a social system and ideological and historically constructed in its place there are many cases of students victims of this violence, which reveals the need for this issue to receive the appropriate attention. Remember that you need to understand the deeper aspects of violence practiced on a symbolic way which creates a culture that camouflages violent ideology behind.O intuito do presente estudo é realizar uma análise reflexiva da violência simbólica à luz do caso específico da ideologia. Para sua realização, tivemos como ponto de partida a observação participante em salas de aula do Ensino Fundamental. Nesse processo, selecionamos dois casos (dos muitos observados) que se tornaram emblemáticos na produção deste trabalho, os quais traziam elementos evidentes da violência simbólica sofrida pelos alunos. A escola é parte de um sistema social e ideológico construído historicamente e, em seu espaço, há muitos casos de alunos vítimas dessa violência, o que desvela a necessidade de este assunto receber a atenção devida. Vale lembrar que é preciso entender aspectos mais profundos da violência praticada de maneira simbólica que gera uma cultura violenta que camufla a ideologia que está por trás.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, Araraquara, Rodovia Araraquara-Jaú km 01, mo, CEP 14800-901, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, Araraquara, Rodovia Araraquara-Jaú km 01, mo, CEP 14800-901, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Lima Neto, Francisco De Paiva [UNESP]Leão, Andreza Marques de Castro [UNESP]2015-07-15T18:28:44Z2015-07-15T18:28:44Z2013info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article151-162application/pdfhttp://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/tint/article/view/6407Revista TRAMA Interdisciplinar, v. 4, n. 2, p. 151-162, 2013.2177-5672http://hdl.handle.net/11449/125239ISSN2177-5672-2013-04-02-151-162.pdf6817625850441625Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista TRAMA Interdisciplinarinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-11T14:25:01Zoai:repositorio.unesp.br:11449/125239Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-06-11T14:25:01Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Violência simbólica contra educandos transmitida historicamente pela cultura dominante
Symbolic violence against learners historically transmitted by dominant culture
title Violência simbólica contra educandos transmitida historicamente pela cultura dominante
spellingShingle Violência simbólica contra educandos transmitida historicamente pela cultura dominante
Lima Neto, Francisco De Paiva [UNESP]
Symbolic violence
Ideology
School
Power relation
Authoritarian culture
Violência simbólica
Ideologia
Escola
Relação de poder
Cultura autoritária
title_short Violência simbólica contra educandos transmitida historicamente pela cultura dominante
title_full Violência simbólica contra educandos transmitida historicamente pela cultura dominante
title_fullStr Violência simbólica contra educandos transmitida historicamente pela cultura dominante
title_full_unstemmed Violência simbólica contra educandos transmitida historicamente pela cultura dominante
title_sort Violência simbólica contra educandos transmitida historicamente pela cultura dominante
author Lima Neto, Francisco De Paiva [UNESP]
author_facet Lima Neto, Francisco De Paiva [UNESP]
Leão, Andreza Marques de Castro [UNESP]
author_role author
author2 Leão, Andreza Marques de Castro [UNESP]
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Lima Neto, Francisco De Paiva [UNESP]
Leão, Andreza Marques de Castro [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Symbolic violence
Ideology
School
Power relation
Authoritarian culture
Violência simbólica
Ideologia
Escola
Relação de poder
Cultura autoritária
topic Symbolic violence
Ideology
School
Power relation
Authoritarian culture
Violência simbólica
Ideologia
Escola
Relação de poder
Cultura autoritária
description The aim of this study is to conduct a reflective analysis of violence symbolic in the light of the specific case of ideology. For its realization as we starting point the participant observation in classrooms of elementary school. In this process selected two cases (from many observed) that have become emblematic in the production of this work, which brought elements of evident symbolic violence experienced by students. The schoolis part of a social system and ideological and historically constructed in its place there are many cases of students victims of this violence, which reveals the need for this issue to receive the appropriate attention. Remember that you need to understand the deeper aspects of violence practiced on a symbolic way which creates a culture that camouflages violent ideology behind.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013
2015-07-15T18:28:44Z
2015-07-15T18:28:44Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/tint/article/view/6407
Revista TRAMA Interdisciplinar, v. 4, n. 2, p. 151-162, 2013.
2177-5672
http://hdl.handle.net/11449/125239
ISSN2177-5672-2013-04-02-151-162.pdf
6817625850441625
url http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/tint/article/view/6407
http://hdl.handle.net/11449/125239
identifier_str_mv Revista TRAMA Interdisciplinar, v. 4, n. 2, p. 151-162, 2013.
2177-5672
ISSN2177-5672-2013-04-02-151-162.pdf
6817625850441625
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista TRAMA Interdisciplinar
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 151-162
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1803649754658242560