Interações colaborativas e o papel do aluno na polidocência
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/1516-731320180020011 http://hdl.handle.net/11449/157781 |
Resumo: | Abstract: This article discusses one possible role that students can play in teaching distance courses. More specifically, it discusses how the student, in contact with Digital Technologies, can be considered as polyteaching member in Distance Education. For this, we conducted qualitative research in three Calculus classes of Pre-Service Mathematics Teacher Education at the Open University of Brazil. As methodological procedures, interviews were conducted with students, tutors and teachers of these classes and observation in Virtual Learning Environments. It is noteworthy that, for the figure of the student polyteacher emerge in distance learning courses, there is the need to encourage dialogue between the participants of the courses in the search for a horizontal relationship. |
id |
UNSP_f3ae9f41006d9e0434200b78cc8328d7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/157781 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Interações colaborativas e o papel do aluno na polidocênciaCollaborative Interactions and the role of the student in the polyteachingE-learningMathematics educationDialogical relationshipsDigital technologyOpen University of BrazilEducação a distânciaLicenciatura em matemáticaRelações dialógicasTecnologia digitalUniversidade Aberta do BrasilAbstract: This article discusses one possible role that students can play in teaching distance courses. More specifically, it discusses how the student, in contact with Digital Technologies, can be considered as polyteaching member in Distance Education. For this, we conducted qualitative research in three Calculus classes of Pre-Service Mathematics Teacher Education at the Open University of Brazil. As methodological procedures, interviews were conducted with students, tutors and teachers of these classes and observation in Virtual Learning Environments. It is noteworthy that, for the figure of the student polyteacher emerge in distance learning courses, there is the need to encourage dialogue between the participants of the courses in the search for a horizontal relationship.Resumo: Neste artigo é discutido um possível papel que os alunos podem desempenhar no ensino de cursos a distância. Mais especificamente, discute-se como o aluno, a partir do contato com as Tecnologias Digitais, pode ser considerado como membro da polidocência na Educação a Distância. Para isso, foi realizada uma investigação qualitativa em três turmas de Cálculo I de cursos de Licenciatura em Matemática vinculados à Universidade Aberta do Brasil. Como procedimentos metodológicos foram realizadas entrevistas com alunos, tutores e professores dessas turmas e a observação nos Ambientes Virtuais de Aprendizagem. Destaca-se que, para a figura do aluno polidocente emergir em cursos a distância, há a necessidade do incentivo ao diálogo entre os participantes dos cursos, na busca por uma relação horizontal.Universidade Federal de Campina Grande Centro de Ciências e Tecnologia AgroalimentarUniversidade Estadual PaulistaUniversidade Estadual PaulistaPrograma de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (Unesp), Faculdade de Ciências, campus de Bauru.Universidade Federal de Campina Grande Centro de Ciências e Tecnologia AgroalimentarUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Almeida, Helber Rangel Formiga Leite DeBorba, Marcelo De Carvalho2018-11-12T17:26:54Z2018-11-12T17:26:54Z2018-04-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article431-448application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/1516-731320180020011Ciência & Educação (Bauru). Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru., v. 24, n. 2, p. 431-448, 2018.1516-7313http://hdl.handle.net/11449/15778110.1590/1516-731320180020011S1516-73132018000200431S1516-73132018000200431.pdf4055717099002218SciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporCiência & Educação (Bauru)info:eu-repo/semantics/openAccess2023-10-10T06:03:53Zoai:repositorio.unesp.br:11449/157781Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T14:30:36.582886Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Interações colaborativas e o papel do aluno na polidocência Collaborative Interactions and the role of the student in the polyteaching |
title |
Interações colaborativas e o papel do aluno na polidocência |
spellingShingle |
Interações colaborativas e o papel do aluno na polidocência Almeida, Helber Rangel Formiga Leite De E-learning Mathematics education Dialogical relationships Digital technology Open University of Brazil Educação a distância Licenciatura em matemática Relações dialógicas Tecnologia digital Universidade Aberta do Brasil |
title_short |
Interações colaborativas e o papel do aluno na polidocência |
title_full |
Interações colaborativas e o papel do aluno na polidocência |
title_fullStr |
Interações colaborativas e o papel do aluno na polidocência |
title_full_unstemmed |
Interações colaborativas e o papel do aluno na polidocência |
title_sort |
Interações colaborativas e o papel do aluno na polidocência |
author |
Almeida, Helber Rangel Formiga Leite De |
author_facet |
Almeida, Helber Rangel Formiga Leite De Borba, Marcelo De Carvalho |
author_role |
author |
author2 |
Borba, Marcelo De Carvalho |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Campina Grande Centro de Ciências e Tecnologia Agroalimentar Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Almeida, Helber Rangel Formiga Leite De Borba, Marcelo De Carvalho |
dc.subject.por.fl_str_mv |
E-learning Mathematics education Dialogical relationships Digital technology Open University of Brazil Educação a distância Licenciatura em matemática Relações dialógicas Tecnologia digital Universidade Aberta do Brasil |
topic |
E-learning Mathematics education Dialogical relationships Digital technology Open University of Brazil Educação a distância Licenciatura em matemática Relações dialógicas Tecnologia digital Universidade Aberta do Brasil |
description |
Abstract: This article discusses one possible role that students can play in teaching distance courses. More specifically, it discusses how the student, in contact with Digital Technologies, can be considered as polyteaching member in Distance Education. For this, we conducted qualitative research in three Calculus classes of Pre-Service Mathematics Teacher Education at the Open University of Brazil. As methodological procedures, interviews were conducted with students, tutors and teachers of these classes and observation in Virtual Learning Environments. It is noteworthy that, for the figure of the student polyteacher emerge in distance learning courses, there is the need to encourage dialogue between the participants of the courses in the search for a horizontal relationship. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-11-12T17:26:54Z 2018-11-12T17:26:54Z 2018-04-01 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.1590/1516-731320180020011 Ciência & Educação (Bauru). Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru., v. 24, n. 2, p. 431-448, 2018. 1516-7313 http://hdl.handle.net/11449/157781 10.1590/1516-731320180020011 S1516-73132018000200431 S1516-73132018000200431.pdf 4055717099002218 |
url |
http://dx.doi.org/10.1590/1516-731320180020011 http://hdl.handle.net/11449/157781 |
identifier_str_mv |
Ciência & Educação (Bauru). Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru., v. 24, n. 2, p. 431-448, 2018. 1516-7313 10.1590/1516-731320180020011 S1516-73132018000200431 S1516-73132018000200431.pdf 4055717099002218 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Ciência & Educação (Bauru) |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
431-448 application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (Unesp), Faculdade de Ciências, campus de Bauru. |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (Unesp), Faculdade de Ciências, campus de Bauru. |
dc.source.none.fl_str_mv |
SciELO reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128370941100032 |