A psicologia da gestalt: aplicabilidade a prática pedagógica da educação de jovens e adultos

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Coutinho, Kátia Regina Roseiro [UNESP]
Data de Publicação: 2008
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://www.dtp.uem.br/rtpe/volumes/v11n1/004_Katia_Regina.pdf
http://hdl.handle.net/11449/126929
Resumo: The goal of this article is to introduce the Gestalt Psychology as an alternative approach to be applied in the present pedagogic practice of education of brasilian youngsters and adults (EYA) starting with researchs done to introduce the short hystory of EYA in Brazil demonstrating its discussion among us since a long time, at least, since the transition from the Imperial to the Republican period, wich comes from the end of the XIX Century up to the begining of the XX Century. This history also shows different organizational moves of EYA already developed in this country in the public and private fields, as well its present reality in the large spectrum of brazilian education. Right after, it approachs and explains shortly the rising of the theory and the main concepts and laws of the Gestalt Psychology in an atempt to demonstrate and enlight its proposed applicability. The author finishs the article introducing the possible relation among concepts, Gestalt laws and education of youngsters and adults to be applyed day by day in the classroom to optimise the process of teaching and learning in the Education of Youngsters and Adults in Brazil.
id UNSP_f5b6a4fc258a4bbec8b54bc3f2709747
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/126929
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling A psicologia da gestalt: aplicabilidade a prática pedagógica da educação de jovens e adultosGestalt psychology: applicability on pedagogical practice of education of youngsters and adultsGestaltEducacion of Youngsters and AdultsTeachersPupils.GestaltEducação de Jovens e AdultosProfessoresAlunosThe goal of this article is to introduce the Gestalt Psychology as an alternative approach to be applied in the present pedagogic practice of education of brasilian youngsters and adults (EYA) starting with researchs done to introduce the short hystory of EYA in Brazil demonstrating its discussion among us since a long time, at least, since the transition from the Imperial to the Republican period, wich comes from the end of the XIX Century up to the begining of the XX Century. This history also shows different organizational moves of EYA already developed in this country in the public and private fields, as well its present reality in the large spectrum of brazilian education. Right after, it approachs and explains shortly the rising of the theory and the main concepts and laws of the Gestalt Psychology in an atempt to demonstrate and enlight its proposed applicability. The author finishs the article introducing the possible relation among concepts, Gestalt laws and education of youngsters and adults to be applyed day by day in the classroom to optimise the process of teaching and learning in the Education of Youngsters and Adults in Brazil.O artigo tem como objetivo apresentar a Psicologia da Gestalt como alternativa de abordagem teóricometodológica para aplicação na prática pedagógica de educação de jovens e adultos (EJA) brasileiros nos dias atuais. Inicia com as pesquisas que foram feitas para apresentação de breve histórico de EJA no Brasil, com levantamentos que mostram a EJA sendo discutida entre nós há muito tempo, pelo menos desde a transição do regime imperial para a república, período que se estende do final do século XIX ao início do século XX. Neste histórico apresenta também diferentes movimentos de organização da EJA já desenvolvidos no país, seja na esfera pública e na esfera privada bem como a sua realidade atual no amplo espectro da educação brasileira. Em seguida, aborda e explicita sucintamente o aparecimento da teoria e os os principais conceitos e leis da Psicologia da Gestalt na tentativa de demonstrar e elucidar a possibilidade da aplicabilidade proposta. A autora finaliza o artigo apresentando as possíveis relações entre conceitos e leis da Gestalt e educação de jovens e adultos, de forma a usá-las no cotidiano de sala de aula a fim de otimizar o processo de ensino e aprendizagem de Educação de Jovens e Adultos no Brasil.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Educação, Faculdade de Ciências e Letras de Assis, Assis, Av. Dom Antonio, 2100, Parque Universitário, CEP 19806173, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Educação, Faculdade de Ciências e Letras de Assis, Assis, Av. Dom Antonio, 2100, Parque Universitário, CEP 19806173, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Coutinho, Kátia Regina Roseiro [UNESP]2015-08-21T17:53:30Z2015-08-21T17:53:30Z2008info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article33-40http://www.dtp.uem.br/rtpe/volumes/v11n1/004_Katia_Regina.pdfTeoria e Prática da Educação, v. 11, n. 1, p. 33-40, 20081415-837Xhttp://hdl.handle.net/11449/1269292754765431004185Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporTeoria e Prática da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-13T18:44:53Zoai:repositorio.unesp.br:11449/126929Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T20:43:54.063579Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv A psicologia da gestalt: aplicabilidade a prática pedagógica da educação de jovens e adultos
Gestalt psychology: applicability on pedagogical practice of education of youngsters and adults
title A psicologia da gestalt: aplicabilidade a prática pedagógica da educação de jovens e adultos
spellingShingle A psicologia da gestalt: aplicabilidade a prática pedagógica da educação de jovens e adultos
Coutinho, Kátia Regina Roseiro [UNESP]
Gestalt
Educacion of Youngsters and Adults
Teachers
Pupils.
Gestalt
Educação de Jovens e Adultos
Professores
Alunos
title_short A psicologia da gestalt: aplicabilidade a prática pedagógica da educação de jovens e adultos
title_full A psicologia da gestalt: aplicabilidade a prática pedagógica da educação de jovens e adultos
title_fullStr A psicologia da gestalt: aplicabilidade a prática pedagógica da educação de jovens e adultos
title_full_unstemmed A psicologia da gestalt: aplicabilidade a prática pedagógica da educação de jovens e adultos
title_sort A psicologia da gestalt: aplicabilidade a prática pedagógica da educação de jovens e adultos
author Coutinho, Kátia Regina Roseiro [UNESP]
author_facet Coutinho, Kátia Regina Roseiro [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Coutinho, Kátia Regina Roseiro [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Gestalt
Educacion of Youngsters and Adults
Teachers
Pupils.
Gestalt
Educação de Jovens e Adultos
Professores
Alunos
topic Gestalt
Educacion of Youngsters and Adults
Teachers
Pupils.
Gestalt
Educação de Jovens e Adultos
Professores
Alunos
description The goal of this article is to introduce the Gestalt Psychology as an alternative approach to be applied in the present pedagogic practice of education of brasilian youngsters and adults (EYA) starting with researchs done to introduce the short hystory of EYA in Brazil demonstrating its discussion among us since a long time, at least, since the transition from the Imperial to the Republican period, wich comes from the end of the XIX Century up to the begining of the XX Century. This history also shows different organizational moves of EYA already developed in this country in the public and private fields, as well its present reality in the large spectrum of brazilian education. Right after, it approachs and explains shortly the rising of the theory and the main concepts and laws of the Gestalt Psychology in an atempt to demonstrate and enlight its proposed applicability. The author finishs the article introducing the possible relation among concepts, Gestalt laws and education of youngsters and adults to be applyed day by day in the classroom to optimise the process of teaching and learning in the Education of Youngsters and Adults in Brazil.
publishDate 2008
dc.date.none.fl_str_mv 2008
2015-08-21T17:53:30Z
2015-08-21T17:53:30Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.dtp.uem.br/rtpe/volumes/v11n1/004_Katia_Regina.pdf
Teoria e Prática da Educação, v. 11, n. 1, p. 33-40, 2008
1415-837X
http://hdl.handle.net/11449/126929
2754765431004185
url http://www.dtp.uem.br/rtpe/volumes/v11n1/004_Katia_Regina.pdf
http://hdl.handle.net/11449/126929
identifier_str_mv Teoria e Prática da Educação, v. 11, n. 1, p. 33-40, 2008
1415-837X
2754765431004185
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Teoria e Prática da Educação
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 33-40
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128233876488192