Educação e economia solidária: contribuições da pedagogia da alternância para a formação dos catadores de materiais recicláveis

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mazzeu, Francisco José Carvalho [UNESP]
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://www.uneb.br/revistadafaeeba/edicoes-anteriores/
http://hdl.handle.net/11449/124739
Resumo: This text presents the Pedagogy of Alternating methodology, highlighting its contribution to re-think the formation of catadores of recycling materials (rubbish collectors). Whereas the use of this approach in the urban area is unusual, the goal of the article is to initiate a debate to promote further elaborations. Initially an overview of the Pedagogy of Alternating is presented and the main instruments used in this approach are commented. Two theoretical and methodological issues are indicated as challenges for catadores formation: the relations between Education and Work and the relations between Theory and Practice. The need to overcome dichotomy between these dimensions of human activity (that predominates in today's society) is defended. The catadores work reveals the exclusion of these workers of less organized sectors of production chains, with few opportunities to obtain better income and qualification. Overcome this gap requires an intense training to turn the catadores in recycling workers . To reach this goal the implementation of Alternating experiences between study and work in cooperatives and schools is not enough. A deep transformation is needed over the ways and subjects of both study and work, in order to create emancipating activities that promotes a full development of these workers.
id UNSP_f6748a05a4c6bb388d52bcd5a893a65f
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/124739
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Educação e economia solidária: contribuições da pedagogia da alternância para a formação dos catadores de materiais recicláveisEducation and solidary economy: contributions of the pedagogy of alternating to improve the rubbish collectors formationSolidary economyPedagogy of alternatingCatadoresProfessional trainingEconomia solidáriaPedagogia da alternânciaCatadoresFormação profissionalThis text presents the Pedagogy of Alternating methodology, highlighting its contribution to re-think the formation of catadores of recycling materials (rubbish collectors). Whereas the use of this approach in the urban area is unusual, the goal of the article is to initiate a debate to promote further elaborations. Initially an overview of the Pedagogy of Alternating is presented and the main instruments used in this approach are commented. Two theoretical and methodological issues are indicated as challenges for catadores formation: the relations between Education and Work and the relations between Theory and Practice. The need to overcome dichotomy between these dimensions of human activity (that predominates in today's society) is defended. The catadores work reveals the exclusion of these workers of less organized sectors of production chains, with few opportunities to obtain better income and qualification. Overcome this gap requires an intense training to turn the catadores in recycling workers . To reach this goal the implementation of Alternating experiences between study and work in cooperatives and schools is not enough. A deep transformation is needed over the ways and subjects of both study and work, in order to create emancipating activities that promotes a full development of these workers.Este texto destaca a metodologia da Pedagogia da Alternância, apontando contribuições dessa proposta para re-pensar a formação dos catadores de materiais recicláveis. Considerando que a utilização dessa abordagem na área urbana ainda é pouco comum, procura-se iniciar uma reflexão que provoque elaborações futuras. Inicialmente apresenta-se uma visão geral da Pedagogia da Alternância e são citados os principais instrumentos usados nessa abordagem. Em seguida, são destacados dois aspectos teórico-metodológicos que constituem desafios para o trabalho de formação de catadores de resíduos: as relações entre Educação e Trabalho e entre Teoria e Prática, apontando para a necessidade de superar a dicotomia entre essas dimensões da atividade humana que predomina na sociedade atual. O trabalho dos cata-dores revela a exclusão dos trabalhadores que atuam nos setores menos organizados das cadeias produtivas, com poucas oportunidades de qualificação e baixa renda. Superar esse abismo requer uma intensa formação para os trabalhadores da reciclagem. Para dar conta desse desafio sugere-se que não basta implementar processos de alternância entre estudo e trabalho nas cooperativas de catadores. É preciso transformar as formas e conteúdos tanto do estudo quanto do trabalho, para que se possam criar atividades emancipatórias em que essa alternância conduza efetivamente a um pleno desenvolvimento dos trabalhadores.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Didática, Faculdade de Ciências e Letras de AraraquaraUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Didática, Faculdade de Ciências e Letras de AraraquaraUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Mazzeu, Francisco José Carvalho [UNESP]2015-07-15T18:27:36Z2015-07-15T18:27:36Z2010info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article49-61http://www.uneb.br/revistadafaeeba/edicoes-anteriores/Revista FAEEBA, v. 19, n. 34, p. 49-61, 2010.0104-7043http://hdl.handle.net/11449/1247394609448602405602Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista FAEEBAinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-10T18:53:06Zoai:repositorio.unesp.br:11449/124739Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T19:12:52.385430Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Educação e economia solidária: contribuições da pedagogia da alternância para a formação dos catadores de materiais recicláveis
Education and solidary economy: contributions of the pedagogy of alternating to improve the rubbish collectors formation
title Educação e economia solidária: contribuições da pedagogia da alternância para a formação dos catadores de materiais recicláveis
spellingShingle Educação e economia solidária: contribuições da pedagogia da alternância para a formação dos catadores de materiais recicláveis
Mazzeu, Francisco José Carvalho [UNESP]
Solidary economy
Pedagogy of alternating
Catadores
Professional training
Economia solidária
Pedagogia da alternância
Catadores
Formação profissional
title_short Educação e economia solidária: contribuições da pedagogia da alternância para a formação dos catadores de materiais recicláveis
title_full Educação e economia solidária: contribuições da pedagogia da alternância para a formação dos catadores de materiais recicláveis
title_fullStr Educação e economia solidária: contribuições da pedagogia da alternância para a formação dos catadores de materiais recicláveis
title_full_unstemmed Educação e economia solidária: contribuições da pedagogia da alternância para a formação dos catadores de materiais recicláveis
title_sort Educação e economia solidária: contribuições da pedagogia da alternância para a formação dos catadores de materiais recicláveis
author Mazzeu, Francisco José Carvalho [UNESP]
author_facet Mazzeu, Francisco José Carvalho [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Mazzeu, Francisco José Carvalho [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Solidary economy
Pedagogy of alternating
Catadores
Professional training
Economia solidária
Pedagogia da alternância
Catadores
Formação profissional
topic Solidary economy
Pedagogy of alternating
Catadores
Professional training
Economia solidária
Pedagogia da alternância
Catadores
Formação profissional
description This text presents the Pedagogy of Alternating methodology, highlighting its contribution to re-think the formation of catadores of recycling materials (rubbish collectors). Whereas the use of this approach in the urban area is unusual, the goal of the article is to initiate a debate to promote further elaborations. Initially an overview of the Pedagogy of Alternating is presented and the main instruments used in this approach are commented. Two theoretical and methodological issues are indicated as challenges for catadores formation: the relations between Education and Work and the relations between Theory and Practice. The need to overcome dichotomy between these dimensions of human activity (that predominates in today's society) is defended. The catadores work reveals the exclusion of these workers of less organized sectors of production chains, with few opportunities to obtain better income and qualification. Overcome this gap requires an intense training to turn the catadores in recycling workers . To reach this goal the implementation of Alternating experiences between study and work in cooperatives and schools is not enough. A deep transformation is needed over the ways and subjects of both study and work, in order to create emancipating activities that promotes a full development of these workers.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010
2015-07-15T18:27:36Z
2015-07-15T18:27:36Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.uneb.br/revistadafaeeba/edicoes-anteriores/
Revista FAEEBA, v. 19, n. 34, p. 49-61, 2010.
0104-7043
http://hdl.handle.net/11449/124739
4609448602405602
url http://www.uneb.br/revistadafaeeba/edicoes-anteriores/
http://hdl.handle.net/11449/124739
identifier_str_mv Revista FAEEBA, v. 19, n. 34, p. 49-61, 2010.
0104-7043
4609448602405602
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista FAEEBA
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 49-61
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129033933684736