Educação e economia solidária: contribuições da pedagogia da alternância para a formação dos catadores de materiais recicláveis
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://www.uneb.br/revistadafaeeba/edicoes-anteriores/ http://hdl.handle.net/11449/124739 |
Resumo: | This text presents the Pedagogy of Alternating methodology, highlighting its contribution to re-think the formation of catadores of recycling materials (rubbish collectors). Whereas the use of this approach in the urban area is unusual, the goal of the article is to initiate a debate to promote further elaborations. Initially an overview of the Pedagogy of Alternating is presented and the main instruments used in this approach are commented. Two theoretical and methodological issues are indicated as challenges for catadores formation: the relations between Education and Work and the relations between Theory and Practice. The need to overcome dichotomy between these dimensions of human activity (that predominates in today's society) is defended. The catadores work reveals the exclusion of these workers of less organized sectors of production chains, with few opportunities to obtain better income and qualification. Overcome this gap requires an intense training to turn the catadores in recycling workers . To reach this goal the implementation of Alternating experiences between study and work in cooperatives and schools is not enough. A deep transformation is needed over the ways and subjects of both study and work, in order to create emancipating activities that promotes a full development of these workers. |
id |
UNSP_f6748a05a4c6bb388d52bcd5a893a65f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/124739 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Educação e economia solidária: contribuições da pedagogia da alternância para a formação dos catadores de materiais recicláveisEducation and solidary economy: contributions of the pedagogy of alternating to improve the rubbish collectors formationSolidary economyPedagogy of alternatingCatadoresProfessional trainingEconomia solidáriaPedagogia da alternânciaCatadoresFormação profissionalThis text presents the Pedagogy of Alternating methodology, highlighting its contribution to re-think the formation of catadores of recycling materials (rubbish collectors). Whereas the use of this approach in the urban area is unusual, the goal of the article is to initiate a debate to promote further elaborations. Initially an overview of the Pedagogy of Alternating is presented and the main instruments used in this approach are commented. Two theoretical and methodological issues are indicated as challenges for catadores formation: the relations between Education and Work and the relations between Theory and Practice. The need to overcome dichotomy between these dimensions of human activity (that predominates in today's society) is defended. The catadores work reveals the exclusion of these workers of less organized sectors of production chains, with few opportunities to obtain better income and qualification. Overcome this gap requires an intense training to turn the catadores in recycling workers . To reach this goal the implementation of Alternating experiences between study and work in cooperatives and schools is not enough. A deep transformation is needed over the ways and subjects of both study and work, in order to create emancipating activities that promotes a full development of these workers.Este texto destaca a metodologia da Pedagogia da Alternância, apontando contribuições dessa proposta para re-pensar a formação dos catadores de materiais recicláveis. Considerando que a utilização dessa abordagem na área urbana ainda é pouco comum, procura-se iniciar uma reflexão que provoque elaborações futuras. Inicialmente apresenta-se uma visão geral da Pedagogia da Alternância e são citados os principais instrumentos usados nessa abordagem. Em seguida, são destacados dois aspectos teórico-metodológicos que constituem desafios para o trabalho de formação de catadores de resíduos: as relações entre Educação e Trabalho e entre Teoria e Prática, apontando para a necessidade de superar a dicotomia entre essas dimensões da atividade humana que predomina na sociedade atual. O trabalho dos cata-dores revela a exclusão dos trabalhadores que atuam nos setores menos organizados das cadeias produtivas, com poucas oportunidades de qualificação e baixa renda. Superar esse abismo requer uma intensa formação para os trabalhadores da reciclagem. Para dar conta desse desafio sugere-se que não basta implementar processos de alternância entre estudo e trabalho nas cooperativas de catadores. É preciso transformar as formas e conteúdos tanto do estudo quanto do trabalho, para que se possam criar atividades emancipatórias em que essa alternância conduza efetivamente a um pleno desenvolvimento dos trabalhadores.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Didática, Faculdade de Ciências e Letras de AraraquaraUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Didática, Faculdade de Ciências e Letras de AraraquaraUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Mazzeu, Francisco José Carvalho [UNESP]2015-07-15T18:27:36Z2015-07-15T18:27:36Z2010info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article49-61http://www.uneb.br/revistadafaeeba/edicoes-anteriores/Revista FAEEBA, v. 19, n. 34, p. 49-61, 2010.0104-7043http://hdl.handle.net/11449/1247394609448602405602Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista FAEEBAinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-10T18:53:06Zoai:repositorio.unesp.br:11449/124739Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T19:12:52.385430Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Educação e economia solidária: contribuições da pedagogia da alternância para a formação dos catadores de materiais recicláveis Education and solidary economy: contributions of the pedagogy of alternating to improve the rubbish collectors formation |
title |
Educação e economia solidária: contribuições da pedagogia da alternância para a formação dos catadores de materiais recicláveis |
spellingShingle |
Educação e economia solidária: contribuições da pedagogia da alternância para a formação dos catadores de materiais recicláveis Mazzeu, Francisco José Carvalho [UNESP] Solidary economy Pedagogy of alternating Catadores Professional training Economia solidária Pedagogia da alternância Catadores Formação profissional |
title_short |
Educação e economia solidária: contribuições da pedagogia da alternância para a formação dos catadores de materiais recicláveis |
title_full |
Educação e economia solidária: contribuições da pedagogia da alternância para a formação dos catadores de materiais recicláveis |
title_fullStr |
Educação e economia solidária: contribuições da pedagogia da alternância para a formação dos catadores de materiais recicláveis |
title_full_unstemmed |
Educação e economia solidária: contribuições da pedagogia da alternância para a formação dos catadores de materiais recicláveis |
title_sort |
Educação e economia solidária: contribuições da pedagogia da alternância para a formação dos catadores de materiais recicláveis |
author |
Mazzeu, Francisco José Carvalho [UNESP] |
author_facet |
Mazzeu, Francisco José Carvalho [UNESP] |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Mazzeu, Francisco José Carvalho [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Solidary economy Pedagogy of alternating Catadores Professional training Economia solidária Pedagogia da alternância Catadores Formação profissional |
topic |
Solidary economy Pedagogy of alternating Catadores Professional training Economia solidária Pedagogia da alternância Catadores Formação profissional |
description |
This text presents the Pedagogy of Alternating methodology, highlighting its contribution to re-think the formation of catadores of recycling materials (rubbish collectors). Whereas the use of this approach in the urban area is unusual, the goal of the article is to initiate a debate to promote further elaborations. Initially an overview of the Pedagogy of Alternating is presented and the main instruments used in this approach are commented. Two theoretical and methodological issues are indicated as challenges for catadores formation: the relations between Education and Work and the relations between Theory and Practice. The need to overcome dichotomy between these dimensions of human activity (that predominates in today's society) is defended. The catadores work reveals the exclusion of these workers of less organized sectors of production chains, with few opportunities to obtain better income and qualification. Overcome this gap requires an intense training to turn the catadores in recycling workers . To reach this goal the implementation of Alternating experiences between study and work in cooperatives and schools is not enough. A deep transformation is needed over the ways and subjects of both study and work, in order to create emancipating activities that promotes a full development of these workers. |
publishDate |
2010 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2010 2015-07-15T18:27:36Z 2015-07-15T18:27:36Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.uneb.br/revistadafaeeba/edicoes-anteriores/ Revista FAEEBA, v. 19, n. 34, p. 49-61, 2010. 0104-7043 http://hdl.handle.net/11449/124739 4609448602405602 |
url |
http://www.uneb.br/revistadafaeeba/edicoes-anteriores/ http://hdl.handle.net/11449/124739 |
identifier_str_mv |
Revista FAEEBA, v. 19, n. 34, p. 49-61, 2010. 0104-7043 4609448602405602 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Revista FAEEBA |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
49-61 |
dc.source.none.fl_str_mv |
Currículo Lattes reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808129033933684736 |