Estudo da interferência do fator externo da posição do avaliador na avaliação subjetiva de superfície pavimentos asfálticos

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gasparini, Lucas Morelli
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/216820
Resumo: Paving is responsible for providing users with trafficability, rolling comfort and safety, its performance tends to deteriorate after the start of rolling, making timely maintenance necessary. It is in this context that the Pavement Management System is established, a coordinated set of activities with the objective of optimizing resources and guaranteeing the quality of the road network. Two concepts are important for the PMS: usefulness, the pavement's ability to provide comfort and performance, and the temporal variation of serviceability. These parameters can be determined according to structural and functional aspects. Associated with thislatter is the Subjective Assessment, addressed in this work, whose objective is to establish the usefulness level of a given pavement through the Current Useful Value, following criteria related to rolling comfort. Due to its subjective aspect, the assessment is subject to interference from factors that are not directly linked to the quality of the pavement, such as the position of the evaluators in the vehicle and the speed of travel. The first being the object of this work, whose results indicate that the feeling of comfort inside a vehicle varies according to the position occupied, and tends to fluctuate more intensely the worse the condition of the pavement is.
id UNSP_f726222f899d7cb3966e70027ab0f62b
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/216820
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Estudo da interferência do fator externo da posição do avaliador na avaliação subjetiva de superfície pavimentos asfálticosStudy of the interference of the external factor of the evaluator's position in the subjective assessment of asphalt pavements surfacePavement management systemSubjective evaluation of pavementsCurrent service valueSistema de gerência de pavimentosAvaliação subjetiva de pavimentosValor de serventia atualPaving is responsible for providing users with trafficability, rolling comfort and safety, its performance tends to deteriorate after the start of rolling, making timely maintenance necessary. It is in this context that the Pavement Management System is established, a coordinated set of activities with the objective of optimizing resources and guaranteeing the quality of the road network. Two concepts are important for the PMS: usefulness, the pavement's ability to provide comfort and performance, and the temporal variation of serviceability. These parameters can be determined according to structural and functional aspects. Associated with thislatter is the Subjective Assessment, addressed in this work, whose objective is to establish the usefulness level of a given pavement through the Current Useful Value, following criteria related to rolling comfort. Due to its subjective aspect, the assessment is subject to interference from factors that are not directly linked to the quality of the pavement, such as the position of the evaluators in the vehicle and the speed of travel. The first being the object of this work, whose results indicate that the feeling of comfort inside a vehicle varies according to the position occupied, and tends to fluctuate more intensely the worse the condition of the pavement is.A pavimentação é responsável por proporcionar aos usuários trafegabilidade, conforto ao rolamento e segurança, mas o seu desempenho tende a deteriorar após o início da rolagem, fazendo-se necessária a manutenção oportuna. É nesse contexto que se estabelece Sistema de Gerência de Pavimentos, um conjunto coordenado de atividades com o objetivo de otimizar recursos e garantir a qualidade da malha rodoviária. Dois conceitos são importantes para o SGP: serventia, a capacidade do pavimento em proporcionar conforto e desempenho, a variação temporal da serventia. Estes parâmetros podem ser determinados de acordo com aspectos estruturais e funcionais. Associado a este último, está a Avaliação Subjetiva, abordada neste trabalho, cujo objetivo é estabelecer o nível de serventia de determinado pavimento com base no Valor de Serventia Atual, seguindo critérios relacionados ao conforto ao rolamento. Devido ao seu aspecto subjetivo, a avaliação está sujeita a interferência de fatores que não estão diretamente ligados à qualidade do pavimento, como a posição dos avaliadores no veículo e a velocidade de percurso. Sendo o primeiro o objeto deste trabalho, cujos resultados obtidos indicam que a sensação de conforto dentro de um veículo varia de acordo com a posição ocupada, e tende a oscilar mais intensamente quão pior é a condição do pavimento.Não recebi financiamentoUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Lima, Jairo Salim Pinheiro [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Gasparini, Lucas Morelli2022-02-18T21:06:37Z2022-02-18T21:06:37Z2022-02-10info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/11449/216820porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESP2024-01-12T06:27:56Zoai:repositorio.unesp.br:11449/216820Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T22:47:29.674966Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Estudo da interferência do fator externo da posição do avaliador na avaliação subjetiva de superfície pavimentos asfálticos
Study of the interference of the external factor of the evaluator's position in the subjective assessment of asphalt pavements surface
title Estudo da interferência do fator externo da posição do avaliador na avaliação subjetiva de superfície pavimentos asfálticos
spellingShingle Estudo da interferência do fator externo da posição do avaliador na avaliação subjetiva de superfície pavimentos asfálticos
Gasparini, Lucas Morelli
Pavement management system
Subjective evaluation of pavements
Current service value
Sistema de gerência de pavimentos
Avaliação subjetiva de pavimentos
Valor de serventia atual
title_short Estudo da interferência do fator externo da posição do avaliador na avaliação subjetiva de superfície pavimentos asfálticos
title_full Estudo da interferência do fator externo da posição do avaliador na avaliação subjetiva de superfície pavimentos asfálticos
title_fullStr Estudo da interferência do fator externo da posição do avaliador na avaliação subjetiva de superfície pavimentos asfálticos
title_full_unstemmed Estudo da interferência do fator externo da posição do avaliador na avaliação subjetiva de superfície pavimentos asfálticos
title_sort Estudo da interferência do fator externo da posição do avaliador na avaliação subjetiva de superfície pavimentos asfálticos
author Gasparini, Lucas Morelli
author_facet Gasparini, Lucas Morelli
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Lima, Jairo Salim Pinheiro [UNESP]
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Gasparini, Lucas Morelli
dc.subject.por.fl_str_mv Pavement management system
Subjective evaluation of pavements
Current service value
Sistema de gerência de pavimentos
Avaliação subjetiva de pavimentos
Valor de serventia atual
topic Pavement management system
Subjective evaluation of pavements
Current service value
Sistema de gerência de pavimentos
Avaliação subjetiva de pavimentos
Valor de serventia atual
description Paving is responsible for providing users with trafficability, rolling comfort and safety, its performance tends to deteriorate after the start of rolling, making timely maintenance necessary. It is in this context that the Pavement Management System is established, a coordinated set of activities with the objective of optimizing resources and guaranteeing the quality of the road network. Two concepts are important for the PMS: usefulness, the pavement's ability to provide comfort and performance, and the temporal variation of serviceability. These parameters can be determined according to structural and functional aspects. Associated with thislatter is the Subjective Assessment, addressed in this work, whose objective is to establish the usefulness level of a given pavement through the Current Useful Value, following criteria related to rolling comfort. Due to its subjective aspect, the assessment is subject to interference from factors that are not directly linked to the quality of the pavement, such as the position of the evaluators in the vehicle and the speed of travel. The first being the object of this work, whose results indicate that the feeling of comfort inside a vehicle varies according to the position occupied, and tends to fluctuate more intensely the worse the condition of the pavement is.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-02-18T21:06:37Z
2022-02-18T21:06:37Z
2022-02-10
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11449/216820
url http://hdl.handle.net/11449/216820
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129461895299072