A desconstrução de discursos discriminatórios de sexualidade e gênero: apresentando diagnósticos e problematizações pertinentes à Educação
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/1516-731320210072 http://hdl.handle.net/11449/218110 |
Resumo: | Based on Derrida’s ideas on Deconstruction, there was the dismantling of discriminatory discourses of Sexuality and Gender - which are highly damaging socially - developed through interviews with students, especially influenced by the Archeology of Knowledge and the Genealogy of Power, according to Foucault. The objective was to ascertain the existence of flaws in scientific reasoning, inconsistencies and contradictions in discriminatory discourses. There is a strong presence of Logocentrism, on the basis of discrimination. In this context, the absence of Formal Logic, associated with the lack of scientific knowledge, leads 55.2% of students to uncritically adhere to propositions based on decontextualized biblical readings that exclude hermeneutics. Such erroneous readings feed discriminatory discursive formations, figuring as a permanent possibility of civilizing regression. Deconstruction presented itself as a viable path for the development of pedagogical strategies to combat prejudice, through education, at all levels and modes of teaching. |
id |
UNSP_f7f8889bc8240bb5c919c44e84bfe355 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/218110 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
A desconstrução de discursos discriminatórios de sexualidade e gênero: apresentando diagnósticos e problematizações pertinentes à EducaçãoThe deconstruction of discriminatory discourses of sexuality and gender: presenting diagnoses and problematizations that are relevant to EducationEducation and sexualityScientific knowledgeFormal logicDiscriminatory speechScience and religionEducação e sexualidadeConhecimento científicoLógica formalDiscurso discriminatórioCiência e religiãoBased on Derrida’s ideas on Deconstruction, there was the dismantling of discriminatory discourses of Sexuality and Gender - which are highly damaging socially - developed through interviews with students, especially influenced by the Archeology of Knowledge and the Genealogy of Power, according to Foucault. The objective was to ascertain the existence of flaws in scientific reasoning, inconsistencies and contradictions in discriminatory discourses. There is a strong presence of Logocentrism, on the basis of discrimination. In this context, the absence of Formal Logic, associated with the lack of scientific knowledge, leads 55.2% of students to uncritically adhere to propositions based on decontextualized biblical readings that exclude hermeneutics. Such erroneous readings feed discriminatory discursive formations, figuring as a permanent possibility of civilizing regression. Deconstruction presented itself as a viable path for the development of pedagogical strategies to combat prejudice, through education, at all levels and modes of teaching.A partir das ideias da Desconstrução, de Derrida, desenvolveu-se a desmontagem de discursos discriminatórios da Sexualidade e Gênero, altamente danosos socialmente, a partir de entrevistas com educandos, especialmente, mediante a Arqueologia do Saber e a Genealogia do Poder, segundo Foucault. O objetivo foi apurar a existência de falhas de fundamentação científica, incoerências e contradições nos discursos discriminatórios. Apurou-se forte presença do Logocentrismo embasando discriminações. Nesse âmbito, a ausência da Lógica Formal, associada à falta de conhecimento científico, leva 55,2% de discentes a aderir acriticamente às proposições baseadas em leituras bíblicas descontextualizadas que excluem a hermenêutica. Tais leituras errôneas alimentam formações discursivas discriminatórias, figurando como permanente possibilidade de retrocessos civilizatórios. A Desconstrução se apresentou como caminho viável para o desenvolvimento de estratégias pedagógicas para combate a preconceitos, mediante a educação em todos os níveis e modalidades de ensino.Universidade Estadual Paulista (Unesp), Faculdade de CiênciasUniversidade Estadual de Mato Grosso do Sul (UEMS)Universidade Estadual Paulista (Unesp), Faculdade de CiênciasPrograma de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru.Universidade Estadual Paulista (UNESP)Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul (UEMS)Carolli, André Luís [UNESP]Cordeiro, Maria José De Jesus Alves2022-04-28T16:55:55Z2022-04-28T16:55:55Z2021-11-29info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article-application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/1516-731320210072Ciência & Educação (Bauru). Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru., v. 27, p. -, 2021.1516-73131980-850Xhttp://hdl.handle.net/11449/21811010.1590/1516-731320210072S1516-73132021000100270S1516-73132021000100270.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporCiência & Educação (Bauru)info:eu-repo/semantics/openAccess2023-10-27T06:11:37Zoai:repositorio.unesp.br:11449/218110Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T16:11:15.859917Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A desconstrução de discursos discriminatórios de sexualidade e gênero: apresentando diagnósticos e problematizações pertinentes à Educação The deconstruction of discriminatory discourses of sexuality and gender: presenting diagnoses and problematizations that are relevant to Education |
title |
A desconstrução de discursos discriminatórios de sexualidade e gênero: apresentando diagnósticos e problematizações pertinentes à Educação |
spellingShingle |
A desconstrução de discursos discriminatórios de sexualidade e gênero: apresentando diagnósticos e problematizações pertinentes à Educação Carolli, André Luís [UNESP] Education and sexuality Scientific knowledge Formal logic Discriminatory speech Science and religion Educação e sexualidade Conhecimento científico Lógica formal Discurso discriminatório Ciência e religião |
title_short |
A desconstrução de discursos discriminatórios de sexualidade e gênero: apresentando diagnósticos e problematizações pertinentes à Educação |
title_full |
A desconstrução de discursos discriminatórios de sexualidade e gênero: apresentando diagnósticos e problematizações pertinentes à Educação |
title_fullStr |
A desconstrução de discursos discriminatórios de sexualidade e gênero: apresentando diagnósticos e problematizações pertinentes à Educação |
title_full_unstemmed |
A desconstrução de discursos discriminatórios de sexualidade e gênero: apresentando diagnósticos e problematizações pertinentes à Educação |
title_sort |
A desconstrução de discursos discriminatórios de sexualidade e gênero: apresentando diagnósticos e problematizações pertinentes à Educação |
author |
Carolli, André Luís [UNESP] |
author_facet |
Carolli, André Luís [UNESP] Cordeiro, Maria José De Jesus Alves |
author_role |
author |
author2 |
Cordeiro, Maria José De Jesus Alves |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul (UEMS) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Carolli, André Luís [UNESP] Cordeiro, Maria José De Jesus Alves |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Education and sexuality Scientific knowledge Formal logic Discriminatory speech Science and religion Educação e sexualidade Conhecimento científico Lógica formal Discurso discriminatório Ciência e religião |
topic |
Education and sexuality Scientific knowledge Formal logic Discriminatory speech Science and religion Educação e sexualidade Conhecimento científico Lógica formal Discurso discriminatório Ciência e religião |
description |
Based on Derrida’s ideas on Deconstruction, there was the dismantling of discriminatory discourses of Sexuality and Gender - which are highly damaging socially - developed through interviews with students, especially influenced by the Archeology of Knowledge and the Genealogy of Power, according to Foucault. The objective was to ascertain the existence of flaws in scientific reasoning, inconsistencies and contradictions in discriminatory discourses. There is a strong presence of Logocentrism, on the basis of discrimination. In this context, the absence of Formal Logic, associated with the lack of scientific knowledge, leads 55.2% of students to uncritically adhere to propositions based on decontextualized biblical readings that exclude hermeneutics. Such erroneous readings feed discriminatory discursive formations, figuring as a permanent possibility of civilizing regression. Deconstruction presented itself as a viable path for the development of pedagogical strategies to combat prejudice, through education, at all levels and modes of teaching. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-11-29 2022-04-28T16:55:55Z 2022-04-28T16:55:55Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.1590/1516-731320210072 Ciência & Educação (Bauru). Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru., v. 27, p. -, 2021. 1516-7313 1980-850X http://hdl.handle.net/11449/218110 10.1590/1516-731320210072 S1516-73132021000100270 S1516-73132021000100270.pdf |
url |
http://dx.doi.org/10.1590/1516-731320210072 http://hdl.handle.net/11449/218110 |
identifier_str_mv |
Ciência & Educação (Bauru). Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru., v. 27, p. -, 2021. 1516-7313 1980-850X 10.1590/1516-731320210072 S1516-73132021000100270 S1516-73132021000100270.pdf |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Ciência & Educação (Bauru) |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
- application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru. |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru. |
dc.source.none.fl_str_mv |
SciELO reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128616028962816 |