Trajetórias escolares no ensino fundamental: estudo de uma escola pública

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sousa, Larissa Renó Gomide de [UNESP]
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/132711
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/16-12-2015/000856106.pdf
Resumo: This paper presents the results of a study that examined the social trajectory of four students of the 3rd year of elementary school to a public school in the city of Araraquara, which had poor academic performance. This work was based on the theoretical concepts presented in the works of Pierre Bourdieu, particularly: cultural capital, social capital, economic capital, habitus and social trajectory. The work is divided into four sections: the first section presents the School Function and what is currently understood as school failure. In the second section, I present the theoretical framework and the relationship of cultural capital and school content. In the third section, I present the School trajectories in the 3rd year of elementary school students obtained through interviews with parents and / or guardians and the school evaluation means for the characterization of poor academic performance. You can associate the poor academic performance of students with low ownership capital of parents and their low enrollment. In the course of the students there, as defined Bourdieu, good cultural empty will of the parents, which reflects the academic performance of students
id UNSP_f8247895b850c8a3ad12a7a019f33772
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/132711
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Trajetórias escolares no ensino fundamental: estudo de uma escola públicaBourdieu, Pierre 1930-2002EducaçãoEnsino fundamentalEscolas públicasEducationThis paper presents the results of a study that examined the social trajectory of four students of the 3rd year of elementary school to a public school in the city of Araraquara, which had poor academic performance. This work was based on the theoretical concepts presented in the works of Pierre Bourdieu, particularly: cultural capital, social capital, economic capital, habitus and social trajectory. The work is divided into four sections: the first section presents the School Function and what is currently understood as school failure. In the second section, I present the theoretical framework and the relationship of cultural capital and school content. In the third section, I present the School trajectories in the 3rd year of elementary school students obtained through interviews with parents and / or guardians and the school evaluation means for the characterization of poor academic performance. You can associate the poor academic performance of students with low ownership capital of parents and their low enrollment. In the course of the students there, as defined Bourdieu, good cultural empty will of the parents, which reflects the academic performance of studentsO presente trabalho apresenta os resultados de uma pesquisa que analisou a trajetória social de quatro alunos do 3º ano do Ensino Fundamental de uma escola pública estadual do município de Araraquara, que apresentaram baixo rendimento escolar. Este trabalho foi embasado nos conceitos teóricos presentes nos trabalhos de Pierre Bourdieu, com destaque para: capital cultural, capital social, capital econômico, habitus e trajetória social. O trabalho está estruturado em quatro seções: na primeira seção apresenta-se a Função da Escola e o que se entende atualmente como fracasso escolar. Na segunda seção apresento o referencial teórico utilizado e a relação do capital cultural e os conteúdos escolares. Na terceira seção apresento as Trajetórias escolares no 3º ano do Ensino Fundamental dos alunos obtidos através da entrevista com os pais e/ou responsáveis e os meios de avaliação escolar para caracterização do baixo rendimento escolar. Pode-se associar o baixo rendimento escolar dos alunos com a baixa posse de capitais dos pais e sua baixa escolarização. Na trajetória dos alunos verifica-se, conforme definição de Bourdieu, a boa vontade cultural vazia dos pais, o que reflete no rendimento escolar dos educandosUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Muzzeti, Luci Regina [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Sousa, Larissa Renó Gomide de [UNESP]2016-01-13T13:27:42Z2016-01-13T13:27:42Z2015-01-30info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis66 f.application/pdfSOUSA, Larissa Renó Gomide de. Trajetórias escolares no ensino fundamental: estudo de uma escola pública. 2015. 66 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciencias e Letras (Campus de Araraquara), 2015.http://hdl.handle.net/11449/132711000856106http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/16-12-2015/000856106.pdf33004030079P25851335209487224Alephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-12-20T06:25:29Zoai:repositorio.unesp.br:11449/132711Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462023-12-20T06:25:29Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Trajetórias escolares no ensino fundamental: estudo de uma escola pública
title Trajetórias escolares no ensino fundamental: estudo de uma escola pública
spellingShingle Trajetórias escolares no ensino fundamental: estudo de uma escola pública
Sousa, Larissa Renó Gomide de [UNESP]
Bourdieu, Pierre 1930-2002
Educação
Ensino fundamental
Escolas públicas
Education
title_short Trajetórias escolares no ensino fundamental: estudo de uma escola pública
title_full Trajetórias escolares no ensino fundamental: estudo de uma escola pública
title_fullStr Trajetórias escolares no ensino fundamental: estudo de uma escola pública
title_full_unstemmed Trajetórias escolares no ensino fundamental: estudo de uma escola pública
title_sort Trajetórias escolares no ensino fundamental: estudo de uma escola pública
author Sousa, Larissa Renó Gomide de [UNESP]
author_facet Sousa, Larissa Renó Gomide de [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Muzzeti, Luci Regina [UNESP]
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Sousa, Larissa Renó Gomide de [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Bourdieu, Pierre 1930-2002
Educação
Ensino fundamental
Escolas públicas
Education
topic Bourdieu, Pierre 1930-2002
Educação
Ensino fundamental
Escolas públicas
Education
description This paper presents the results of a study that examined the social trajectory of four students of the 3rd year of elementary school to a public school in the city of Araraquara, which had poor academic performance. This work was based on the theoretical concepts presented in the works of Pierre Bourdieu, particularly: cultural capital, social capital, economic capital, habitus and social trajectory. The work is divided into four sections: the first section presents the School Function and what is currently understood as school failure. In the second section, I present the theoretical framework and the relationship of cultural capital and school content. In the third section, I present the School trajectories in the 3rd year of elementary school students obtained through interviews with parents and / or guardians and the school evaluation means for the characterization of poor academic performance. You can associate the poor academic performance of students with low ownership capital of parents and their low enrollment. In the course of the students there, as defined Bourdieu, good cultural empty will of the parents, which reflects the academic performance of students
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-01-30
2016-01-13T13:27:42Z
2016-01-13T13:27:42Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SOUSA, Larissa Renó Gomide de. Trajetórias escolares no ensino fundamental: estudo de uma escola pública. 2015. 66 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciencias e Letras (Campus de Araraquara), 2015.
http://hdl.handle.net/11449/132711
000856106
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/16-12-2015/000856106.pdf
33004030079P2
5851335209487224
identifier_str_mv SOUSA, Larissa Renó Gomide de. Trajetórias escolares no ensino fundamental: estudo de uma escola pública. 2015. 66 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciencias e Letras (Campus de Araraquara), 2015.
000856106
33004030079P2
5851335209487224
url http://hdl.handle.net/11449/132711
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/16-12-2015/000856106.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 66 f.
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv Aleph
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799965351684866048