O ensino de redação em sites: diálogos em rede
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/11449/124361 http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2015-05-13/000829872.pdf |
Resumo: | We know that studies on reading and writing take place within the Linguistic for several decades and, with de computer, the language entered the network and this is opening a learning space for writing classes, no more reduced to a classroom but expanded to a universe that has no geographical boundaries, namely de Internet. Our research fits into this context and is part of the project The discourse on writing practices in contemporary Brazilian media: the art making, the pedagogical practice, and the production of meaning to develop discourse analysis on the practice of writing on sites dedicated to teaching and learning of this practice. The main objective of this research is to investigate the relationship between school attendance of redaction - made here as discourse gender, as you know Bakhtin - and the discourse of the sites that constitute our corpus. We set out the hypothesis that the sites are intended for the teaching/learning of writing seeking to create virtually teaching imaginarily conditions similar to those that exist in school attendance of the Portuguese language. We are interested in, therefore, observe, discursively, as the image is created of the interlocutors to which they are intended considering that the enunciators are not in front of those who occupy the place of real students, because they are virtual students. We, too, to know as the gender class manifested itself in those sites, as these sites dialogue with the face-to-face class in relation to ideology, the function of the teacher, the conception of language and writing. The constitution of the corpus was from search tools on the internet. The sites that we analyzed were: alunosonline.com.br, brasilescola.com.br, coladaweb.com.br, guiadoestudante.com.br, infoescola.com.br, mundoeducação.com.br, mundovestibular.com.br, português.com.br, professorjuscelino.com.br and redaçãodissertativa.com.br. The selection was qualitative, considering the... |
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We set out the hypothesis that the sites are intended for the teaching/learning of writing seeking to create virtually teaching imaginarily conditions similar to those that exist in school attendance of the Portuguese language. We are interested in, therefore, observe, discursively, as the image is created of the interlocutors to which they are intended considering that the enunciators are not in front of those who occupy the place of real students, because they are virtual students. We, too, to know as the gender class manifested itself in those sites, as these sites dialogue with the face-to-face class in relation to ideology, the function of the teacher, the conception of language and writing. The constitution of the corpus was from search tools on the internet. The sites that we analyzed were: alunosonline.com.br, brasilescola.com.br, coladaweb.com.br, guiadoestudante.com.br, infoescola.com.br, mundoeducação.com.br, mundovestibular.com.br, português.com.br, professorjuscelino.com.br and redaçãodissertativa.com.br. The selection was qualitative, considering the...Os estudos sobre leitura e escrita se dão no interior da Linguística há várias décadas e, com o computador, a linguagem entrou na rede e isso está abrindo um espaço de aprendizagem para as aulas de redação, não mais reduzido a uma sala de aula, mas sim, ampliado a um universo que não tem limites geográficos, a saber, a Internet. Nossa pesquisa insere-se nesse contexto ao desenvolver análise do discurso sobre a prática de escrita em sites dedicados ao ensino-aprendizagem de redação. O objetivo principal é investigar as relações entre aula presencial de redação - tomada aqui como gênero do discurso, como entende Bakhtin - e o discurso que os sites selecionados para nosso corpus sustentam sobre ensino de redação. Partimos da hipótese de que os sites que se destinam ao ensino/aprendizagem de escrita buscam criar virtualmente condições de ensino imaginariamente semelhantes às existentes em aula presencial de Língua Portuguesa. Interessa-nos, portanto, observar, discursivamente, como é criada a imagem dos interlocutores a quem os sites se dirigem, já que os enunciadores não estão diante daqueles que ocupam o lugar de alunos reais; são, sim, virtuais. Buscamos, também, saber como o gênero aula se manifesta nesses sites, o quanto esses sites dialogam com a aula presencial em relação à ideologia, à função do professor, à concepção de língua e de escrita. A constituição do corpus deu-se a partir de ferramentas de busca na internet. Os sites que analisamos são: alunosonline.com.br, brasilescola.com.br, coladaweb.com.br, guiadoestudante.com.br, infoescola.com.br, mundoeducação.com.br, mundovestibular.com.br, português.com.br, professorjuscelino.com.br e redaçãodissertativa.com.br. A seleção foi qualitativa, considerando-se os objetivos expostos. Realizamos um estudo bibliográfico sobre estudos bakhtinianos do discurso, base teórico-metodológica da pesquisa. A análise realizada tem por base...Universidade Estadual Paulista (Unesp)Mendonça, Marina Célia [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Pacífico, Isadora Maria Romano [UNESP]2015-07-13T12:09:39Z2015-07-13T12:09:39Z2014info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfPACÍFICO, Isadora Maria Romano. O ensino de redação em sites: diálogos em rede. 2014. 1 CD-ROM. Trabalho de conclusão de curso (bacharelado - Letras) - Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Letras (Campus de Araraquara), 2014.http://hdl.handle.net/11449/124361000829872http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2015-05-13/000829872.pdf0688738118968425Alephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-11T17:51:39Zoai:repositorio.unesp.br:11449/124361Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T18:42:46.709831Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
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