As orações principais em construções completivas do português: uma contribuição para o ensino

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Adriana Aparecida da [UNESP]
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/136078
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/17-02-2016/000854833.pdf
Resumo: In this work, we present a didactic-pedagogic proposal for the treatment of main clauses in subordinate sentences (completive constructions). We investigated the treatment given to main clauses in textbooks, starting from the premise that there is a deficiency in addressing these sentences, since textbooks are focused only on subordinate clauses (concerning the syntactic function they fulfill in relation to the main clause).This research was motivated by problems related to grammar teaching in the classroom. To develop our analysis, we organized a corpus made up of older textbooks (previous to PCNs) and other more current (after to PCNs), in order to to demonstrate that there was an improvement in the development of activities designed to study the substantive subordinate clauses, although we still find models stuck to traditional analysis. From a functionalist approach to language, based on studies of Castilho (2012) and Neves (2001), we discussed the semantic-pragmatic status of main clauses in complex sentences, proposing a more meaningful approach to syntax in the classroom
id UNSP_fd1c1ad444bd5736ea505b1f21ab3b3b
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/136078
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling As orações principais em construções completivas do português: uma contribuição para o ensinoLinguísticaLingua portuguesa - GramáticaLivros didáticosFuncionalismo (Linguística)Functionalism (Linguistics)In this work, we present a didactic-pedagogic proposal for the treatment of main clauses in subordinate sentences (completive constructions). We investigated the treatment given to main clauses in textbooks, starting from the premise that there is a deficiency in addressing these sentences, since textbooks are focused only on subordinate clauses (concerning the syntactic function they fulfill in relation to the main clause).This research was motivated by problems related to grammar teaching in the classroom. To develop our analysis, we organized a corpus made up of older textbooks (previous to PCNs) and other more current (after to PCNs), in order to to demonstrate that there was an improvement in the development of activities designed to study the substantive subordinate clauses, although we still find models stuck to traditional analysis. From a functionalist approach to language, based on studies of Castilho (2012) and Neves (2001), we discussed the semantic-pragmatic status of main clauses in complex sentences, proposing a more meaningful approach to syntax in the classroomNeste trabalho apresentamos uma proposta didático-pedagógica para o tratamento das orações principais em períodos compostos por subordinação (construções completivas). Investigamos o tratamento dado às orações principais em livros didáticos, partindo-se da premissa de que há uma deficiência na abordagem destas orações, uma vez que são focalizadas apenas as orações subordinadas (quanto à função sintática que exercem em relação à oração principal). A motivação para essa pesquisa é a problemática que envolve o ensino de gramática nas salas de aula. Para desenvolver nossa análise, organizamos um córpus formado por livros didáticos mais antigos (anteriores aos PCN) e outros mais atuais (posteriores aos PCN), buscando demonstrar que houve uma melhora na elaboração de atividades destinadas ao estudo das orações subordinadas substantivas, embora ainda encontremos modelos presos à análise tradicional. A partir de uma abordagem funcionalista da língua, com base em estudos de Castilho (2012) e Neves (2001), discutimos o estatuto semântico-pragmático dessas orações, propondo uma abordagem mais significativa da sintaxe em sala de aulaUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Rodrigues, Angélica Terezinha Carmo [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Silva, Adriana Aparecida da [UNESP]2016-03-07T19:21:08Z2016-03-07T19:21:08Z2015-08-12info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis119 f. : il.application/pdfSILVA, Adriana Aparecida da. As orações principais em construções completivas do português: uma contribuição para o ensino. 2015. 119 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Letras de Assis, 2015.http://hdl.handle.net/11449/136078000854833http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/17-02-2016/000854833.pdf23001011069P5Alephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-18T12:58:25Zoai:repositorio.unesp.br:11449/136078Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-06-18T12:58:25Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv As orações principais em construções completivas do português: uma contribuição para o ensino
title As orações principais em construções completivas do português: uma contribuição para o ensino
spellingShingle As orações principais em construções completivas do português: uma contribuição para o ensino
Silva, Adriana Aparecida da [UNESP]
Linguística
Lingua portuguesa - Gramática
Livros didáticos
Funcionalismo (Linguística)
Functionalism (Linguistics)
title_short As orações principais em construções completivas do português: uma contribuição para o ensino
title_full As orações principais em construções completivas do português: uma contribuição para o ensino
title_fullStr As orações principais em construções completivas do português: uma contribuição para o ensino
title_full_unstemmed As orações principais em construções completivas do português: uma contribuição para o ensino
title_sort As orações principais em construções completivas do português: uma contribuição para o ensino
author Silva, Adriana Aparecida da [UNESP]
author_facet Silva, Adriana Aparecida da [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Rodrigues, Angélica Terezinha Carmo [UNESP]
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Adriana Aparecida da [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Linguística
Lingua portuguesa - Gramática
Livros didáticos
Funcionalismo (Linguística)
Functionalism (Linguistics)
topic Linguística
Lingua portuguesa - Gramática
Livros didáticos
Funcionalismo (Linguística)
Functionalism (Linguistics)
description In this work, we present a didactic-pedagogic proposal for the treatment of main clauses in subordinate sentences (completive constructions). We investigated the treatment given to main clauses in textbooks, starting from the premise that there is a deficiency in addressing these sentences, since textbooks are focused only on subordinate clauses (concerning the syntactic function they fulfill in relation to the main clause).This research was motivated by problems related to grammar teaching in the classroom. To develop our analysis, we organized a corpus made up of older textbooks (previous to PCNs) and other more current (after to PCNs), in order to to demonstrate that there was an improvement in the development of activities designed to study the substantive subordinate clauses, although we still find models stuck to traditional analysis. From a functionalist approach to language, based on studies of Castilho (2012) and Neves (2001), we discussed the semantic-pragmatic status of main clauses in complex sentences, proposing a more meaningful approach to syntax in the classroom
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-08-12
2016-03-07T19:21:08Z
2016-03-07T19:21:08Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SILVA, Adriana Aparecida da. As orações principais em construções completivas do português: uma contribuição para o ensino. 2015. 119 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Letras de Assis, 2015.
http://hdl.handle.net/11449/136078
000854833
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/17-02-2016/000854833.pdf
23001011069P5
identifier_str_mv SILVA, Adriana Aparecida da. As orações principais em construções completivas do português: uma contribuição para o ensino. 2015. 119 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Letras de Assis, 2015.
000854833
23001011069P5
url http://hdl.handle.net/11449/136078
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/17-02-2016/000854833.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 119 f. : il.
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv Aleph
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1803649395355287552