Estudo dos sistemas de partida dos motores de indução trifásicos - MIT

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Alves, Helder Henrique de Campos
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/215181
Resumo: Currently, the electric motors are and more frequent in modern industries, as they have a better and efficient capacity to generate motive power for industrial devices, converting electrical energy into mechanical energy. Among the countless types of electric motors used, both in Brazil and globally, the one that has stood out the most is the three-phase induction machine, or more commonly known as the three-phase induction motor (IM). Based on physical theories related to electromagnetic induction, IM uses the concepts of the electric induction motor of Nikola Tesla (1888). However, one of the concerns that IM offers is the moment of its activation, because the starting current can damage the surrounding installations, and the motor itself. Because of this, this study aims to analyze the evolution of starting systems for three-phase induction motors. After a brief introduction to the theoretical concepts behind the three-phase induction motor, each activation method will be properly discussed and analyzed concerning its applications. As each starting method has its own characteristics (circuit topology, implementation cost, advantages or disadvantages), the present work also proposes to make the due comparisons between the existing activation modes.
id UNSP_fe64d95064d20108195d266d6563556c
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/215181
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Estudo dos sistemas de partida dos motores de indução trifásicos - MITStudy of Starting Systems for Three-phase Induction Motors - IMElectric machinery, InductionElectromagnetic inductionMotores elétricos de induçãoIndução eletromagnéticaCurrently, the electric motors are and more frequent in modern industries, as they have a better and efficient capacity to generate motive power for industrial devices, converting electrical energy into mechanical energy. Among the countless types of electric motors used, both in Brazil and globally, the one that has stood out the most is the three-phase induction machine, or more commonly known as the three-phase induction motor (IM). Based on physical theories related to electromagnetic induction, IM uses the concepts of the electric induction motor of Nikola Tesla (1888). However, one of the concerns that IM offers is the moment of its activation, because the starting current can damage the surrounding installations, and the motor itself. Because of this, this study aims to analyze the evolution of starting systems for three-phase induction motors. After a brief introduction to the theoretical concepts behind the three-phase induction motor, each activation method will be properly discussed and analyzed concerning its applications. As each starting method has its own characteristics (circuit topology, implementation cost, advantages or disadvantages), the present work also proposes to make the due comparisons between the existing activation modes.Atualmente, o uso de motores elétricos é cada vez mais frequente nas indústrias modernas, uma vez que apresentam uma melhor e eficiente capacidade de gerar força motriz de aparelhos industriais, convertendo energia elétrica em energia mecânica. Dentre os tipos de motores elétricos existentes, o que mais vem sendo utilizado, tanto no Brasil quanto no mundo, é a máquina de indução trifásica, ou mais usualmente conhecida como motor de indução trifásico (MIT). Ao se basear nas teorias físicas relacionadas à indução eletromagnética, o MIT utiliza os conceitos do motor elétrico de indução de Nikola Tesla (1888). Porém, umas das preocupações que o MIT oferece é o momento de seu acionamento, pois uma eventual alta corrente de partida pode danificar as instalações dos arredores, como também o próprio MIT. Por conta disso, o presente estudo tem como objetivo analisar a evolução dos sistemas de partida dos motores de indução trifásicos. Após uma breve introdução sobre os conceitos teóricos relativos ao motor de indução trifásico, cada método de acionamento será devidamente discutido e analisado em relação às suas aplicações. Como cada método de partida tem as suas devidas características (topologia de circuito, custo de implementação, vantagens ou desvantagens), o presente trabalho também se propõem a fazer as devidas comparações entre os modos de acionamentos existentes.Não recebi financiamentoUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Bueno, Átila Madureira [UNESP]Serni, Paulo José Amaral [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Alves, Helder Henrique de Campos2021-11-22T19:53:04Z2021-11-22T19:53:04Z2021-11-05info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/11449/215181porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESP2023-10-20T06:04:51Zoai:repositorio.unesp.br:11449/215181Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462023-10-20T06:04:51Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Estudo dos sistemas de partida dos motores de indução trifásicos - MIT
Study of Starting Systems for Three-phase Induction Motors - IM
title Estudo dos sistemas de partida dos motores de indução trifásicos - MIT
spellingShingle Estudo dos sistemas de partida dos motores de indução trifásicos - MIT
Alves, Helder Henrique de Campos
Electric machinery, Induction
Electromagnetic induction
Motores elétricos de indução
Indução eletromagnética
title_short Estudo dos sistemas de partida dos motores de indução trifásicos - MIT
title_full Estudo dos sistemas de partida dos motores de indução trifásicos - MIT
title_fullStr Estudo dos sistemas de partida dos motores de indução trifásicos - MIT
title_full_unstemmed Estudo dos sistemas de partida dos motores de indução trifásicos - MIT
title_sort Estudo dos sistemas de partida dos motores de indução trifásicos - MIT
author Alves, Helder Henrique de Campos
author_facet Alves, Helder Henrique de Campos
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Bueno, Átila Madureira [UNESP]
Serni, Paulo José Amaral [UNESP]
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Alves, Helder Henrique de Campos
dc.subject.por.fl_str_mv Electric machinery, Induction
Electromagnetic induction
Motores elétricos de indução
Indução eletromagnética
topic Electric machinery, Induction
Electromagnetic induction
Motores elétricos de indução
Indução eletromagnética
description Currently, the electric motors are and more frequent in modern industries, as they have a better and efficient capacity to generate motive power for industrial devices, converting electrical energy into mechanical energy. Among the countless types of electric motors used, both in Brazil and globally, the one that has stood out the most is the three-phase induction machine, or more commonly known as the three-phase induction motor (IM). Based on physical theories related to electromagnetic induction, IM uses the concepts of the electric induction motor of Nikola Tesla (1888). However, one of the concerns that IM offers is the moment of its activation, because the starting current can damage the surrounding installations, and the motor itself. Because of this, this study aims to analyze the evolution of starting systems for three-phase induction motors. After a brief introduction to the theoretical concepts behind the three-phase induction motor, each activation method will be properly discussed and analyzed concerning its applications. As each starting method has its own characteristics (circuit topology, implementation cost, advantages or disadvantages), the present work also proposes to make the due comparisons between the existing activation modes.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-11-22T19:53:04Z
2021-11-22T19:53:04Z
2021-11-05
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11449/215181
url http://hdl.handle.net/11449/215181
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1803046077192994816