Desenvolvimento de solda por fricção linear (FSW) em liga de alumínio
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/11449/203053 http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2019-10-22/000918565.pdf |
Resumo: | The Friction Stir Welding (FSW) is a process that doesn't occur by means of melting the envolved materials, it happens by a mechanical mixture of the base material. Broadly used in the aeronautical industry, pressure vessels and automitive industry, due to the welded joint caracteristics being in conformity with base metal. This works aims to develop e study the Friction Stir Welding in a comercial aluminum alloy. The development of a tool as studied, wich respected the pre-stabilished parameters of the aluminum plate, knowing that the tool differs according to the material and its dimension. Such process can be acheived using high cost machinery, wich possess, uniquely, the function of making this kind of weld, or by an alternative equipment, as the utilized in this project - a milling machine. With the development of the tool and tis due process parameters, the welded material was studied in order to analyse and understand the quality of the welded joint through traction, fatigue, microhardness test, futhermore macroscopic an microscopic analysis, to observe the struture. The welded joint has showed significant loss of mechanical properties, but it was satisfactory, reaching a maximum tensile stress around 90% of the base material, and with a ductility loss of approximately 59.5%, which is directly connected with the increase of 7.85% of the hardness in the nugget region, nevertheless it was satisfatory |
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Desenvolvimento de solda por fricção linear (FSW) em liga de alumínioDevelopment of aluminum alloy linear friction welding (FSW)SoldagemFricçãoLigas de aluminioWeldingThe Friction Stir Welding (FSW) is a process that doesn't occur by means of melting the envolved materials, it happens by a mechanical mixture of the base material. Broadly used in the aeronautical industry, pressure vessels and automitive industry, due to the welded joint caracteristics being in conformity with base metal. This works aims to develop e study the Friction Stir Welding in a comercial aluminum alloy. The development of a tool as studied, wich respected the pre-stabilished parameters of the aluminum plate, knowing that the tool differs according to the material and its dimension. Such process can be acheived using high cost machinery, wich possess, uniquely, the function of making this kind of weld, or by an alternative equipment, as the utilized in this project - a milling machine. With the development of the tool and tis due process parameters, the welded material was studied in order to analyse and understand the quality of the welded joint through traction, fatigue, microhardness test, futhermore macroscopic an microscopic analysis, to observe the struture. The welded joint has showed significant loss of mechanical properties, but it was satisfactory, reaching a maximum tensile stress around 90% of the base material, and with a ductility loss of approximately 59.5%, which is directly connected with the increase of 7.85% of the hardness in the nugget region, nevertheless it was satisfatoryO processo de soldagem por fricção linear FSW (Friction Stir Welding) é um processo em que não ocorre a fusão dos materiais envolvidos, somente uma mistura mecânica do material base. Sendo muito utilizado na indústria aeronáutica, em vasos de pressão e na indústria automotiva, devido às características finais da junta soldada estar em conformidade com as características do metal base. Este trabalho de graduação visa desenvolver e estudar o processo de soldagem por fricção linear (FSW) em uma liga de alumínio comercial. Foi estudado o desenvolvimento de uma ferramenta, que respeitasse os parâmetros pré-estabelecidos da chapa de alumínio, tendo em vista que a ferramenta varia de acordo com o material e suas dimensões. Tal processo pode ser realizado por maquinas de elevado custo, as quais possuem, unicamente, a função de realizar este tipo de solda, ou por um equipamento alternativo, como o que foi utilizado neste projeto - uma fresadora. Com o desenvolvimento da ferramenta e os devidos parâmetros do processo, o material soldado foi estudado para que se pudesse analisar e entender a qualidade da junta soldada através de ensaios de tração, fadiga, micro dureza, além das análises macroscópicas e microscópicas. Atingindo-se tensão máxima à tração em torno de 90% do material base, porém com uma perda de ductibilidade de aproximadamente 59,5%, que está diretamente ligado com o acréscimo de 7,85% da dureza na região do nuggetUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Nascimento, Marcelino Pereira do [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Bazan, Renan Gimenez [UNESP]2021-03-10T12:55:24Z2021-03-10T12:55:24Z2018-12-04info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis49 f.application/pdfBAZAN, Renan Gimenez. Desenvolvimento de solda por fricção linear (FSW) em liga de alumínio. 2018. 49 f. Trabalho de conclusão de curso (Bacharelado em Engeharia Mecânica) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Engenharia de Guaratinguetá, 2018.http://hdl.handle.net/11449/203053990009185650206341http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2019-10-22/000918565.pdfAlmareponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-09-03T12:04:29Zoai:repositorio.unesp.br:11449/203053Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestrepositoriounesp@unesp.bropendoar:29462024-09-03T12:04:29Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
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