Bioremediação na descontaminação de solo residual de basalto contaminado com óleo diesel e biodiesel

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Meneghetti, Liliane Rebechi Ribeiro
Data de Publicação: 2007
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca de teses e dissertações da Universidade de Passo Fundo (BDTD UPF)
Texto Completo: http://10.0.217.128:8080/jspui/handle/tede/246
Resumo: The ground contamination caused by fuel leak is the one of subject in geoenvironmental researches area. These contaminated soil with petroleum hydrocarbons derived generate negative environment impacts, mainly because of the possibility of contaminating groundwater. The aim of this research was evaluate the decontamination of one residual soil from south Brazil contaminated with oil diesel and biodiesel, through the bioremediation techniques, such as: natural attenuation, bioaumentation and bioventing. The steps followed in development of the work were the physical-chemistry characterization of the soil, the microbiological analysis of the soil (microbiological quantification, selection of the bacteria for bioaumentation) evolution of CO2, determination of the amount of diesel e biodiesel with the soxlet method. The contaminate degradation by gaseous chromatography was carried out at the end of the experiment. For the bioremediation tests were molded cylindrical samples of residual soil with 10 cm of height and 7,5 cm of diameter. The variables analyzed were the microorganism population and the amount of oil diesel and biodiesel residual. The microbiological quantification was evaluated in 30, 60, 90 and 120 days after contamination. The samples were kept in the temperature and the humidity of the laboratoty and the pH was kept in accordance with natural soil and evaluated at the 30 and 120 days. It was observed the degradation of the pollutant in all techniques of the bioremediation studied, indicating that the native bacteria from the residual soil presented a high biodegradation potential
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The steps followed in development of the work were the physical-chemistry characterization of the soil, the microbiological analysis of the soil (microbiological quantification, selection of the bacteria for bioaumentation) evolution of CO2, determination of the amount of diesel e biodiesel with the soxlet method. The contaminate degradation by gaseous chromatography was carried out at the end of the experiment. For the bioremediation tests were molded cylindrical samples of residual soil with 10 cm of height and 7,5 cm of diameter. The variables analyzed were the microorganism population and the amount of oil diesel and biodiesel residual. The microbiological quantification was evaluated in 30, 60, 90 and 120 days after contamination. The samples were kept in the temperature and the humidity of the laboratoty and the pH was kept in accordance with natural soil and evaluated at the 30 and 120 days. It was observed the degradation of the pollutant in all techniques of the bioremediation studied, indicating that the native bacteria from the residual soil presented a high biodegradation potentialA contaminação de solos causada por vazamentos de combustíveis é um tema presente nas pesquisas da área de geotecnia ambiental. Esses solos contaminados com hidrocarbonetos derivados do petróleo geram impactos negativos ao meio ambiente contaminado o solo e posteriormente os aqüíferos. Esta pesquisa tem por objetivo avaliar a descontaminação de um solo residual contaminado com óleo diesel e biodiesel, através das técnicas de bioremediação: atenuação natural, bioaumentação e bioventing. A pesquisa seguiu os seguintes passos: caracterização físico-química do solo, análise microbiológica do solo (quantificação microbiológica, seleção das bactérias para bioaumentação) evolução de CO2, determinação do teor de contaminante residual pelo método de soxlet. A degradação do contaminante por cromatografia gasosa foi realizada no final do experimento. Para a realização dos ensaios de bioremediação, foram moldados amostras de solo indeformados retirados a uma profundidade média de 1,20m com formato cilíndrico de 10 cm de altura e 7,5 cm de diâmetro. A pesquisa tem como variáveis fixas: a dimensão geométrica dos corpos de prova (CP), a quantidade do contaminante, a quantidade de ar comprimido e o tempo de ação dos microrganismos. Como variáveis de resposta foram considerados a população dos microrganismos e o teor de óleo diesel e biodiesel residual. A quantificação microbiana foi avaliada em quatro períodos pré-determinados 30, 60, 90 e 120 dias da contaminação. Os CP foram mantidos a temperatura ambiente do laboratório, a umidade e o pH foram mantidos de acordo com a natural do campo e avaliado aos 30 e 120 dias. A degradação do poluente foi observada nas três técnicas de bioremediação, indicando que as bactérias nativas do solo em estudo apresentam um elevado potencial de biodegradação tanto dos ácidos graxos presentes no biodiesel como dos hidrocarbonetos encontrados no dieselMade available in DSpace on 2018-01-10T17:55:33Z (GMT). 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