Winnicott e a educação natural : a criança e a escola maternal

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Corrêa, Fernanda da Silva
Data de Publicação: 2011
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca de teses e dissertações da Universidade de Passo Fundo (BDTD UPF)
Texto Completo: http://10.0.217.128:8080/jspui/handle/tede/705
Resumo: The present work aims to discuss report was the child s entry from zero to two years in the school context based on the thesis of Donald Winnicott, considered by many in the field of education and psychoanalysis a contemporary author. Also explain what you want out of their main ideas, is what the author thinks of child education and family relations (more precisely with the mother) and that the family and school must go to a good relationship with the professional education (teacher). Among different concepts wich guides the research is to Human Nature, wich the author explains encompasses the concepts and good enough mother holding following a natural education and act professional pedagogical education through play entered to family child. He uses the term nursery school instead of kindergarten. The study puts the concept of good enough mother, warm and satisfying, and holding between mother and child. Also investigates the relationship between teacher-student children aged zero to two years of age how the teacher accepts these questions,then,to address the ludic aspects of the child s admission to the school context front of the woman in the world of work
id UPF-1_1b8245eb729742fc1bb7e4ce494e7360
oai_identifier_str oai:tede.upf.br:tede/705
network_acronym_str UPF-1
network_name_str Biblioteca de teses e dissertações da Universidade de Passo Fundo (BDTD UPF)
repository_id_str
spelling Dalbosco, Claudio AlmirCPF:42457190010http://lattes.cnpq.br/1671875455751185CPF:99572036068http://lattes.cnpq.br/4054803756073941Corrêa, Fernanda da Silva2018-01-10T18:06:39Z2012-02-232011-09-01http://10.0.217.128:8080/jspui/handle/tede/705The present work aims to discuss report was the child s entry from zero to two years in the school context based on the thesis of Donald Winnicott, considered by many in the field of education and psychoanalysis a contemporary author. Also explain what you want out of their main ideas, is what the author thinks of child education and family relations (more precisely with the mother) and that the family and school must go to a good relationship with the professional education (teacher). Among different concepts wich guides the research is to Human Nature, wich the author explains encompasses the concepts and good enough mother holding following a natural education and act professional pedagogical education through play entered to family child. He uses the term nursery school instead of kindergarten. The study puts the concept of good enough mother, warm and satisfying, and holding between mother and child. Also investigates the relationship between teacher-student children aged zero to two years of age how the teacher accepts these questions,then,to address the ludic aspects of the child s admission to the school context front of the woman in the world of workO presente trabalho tem por objetivo discutir como se dá o ingresso da criança de zero a dois anos no contexto escolar, baseado nas teses de Donald Woods Winnicott, considerado por muitos no campo da educação e da psicanálise um autor contemporâneo. Também o que se quer explicitar dentre suas principais idéias, é o que o autor pensa em relação à educação infantil e a relação com a família (mais precisamente com a mãe) e ao que a família e escola devem seguir para um bom relacionamento com o profissional da educação (professora). Dentre vários conceitos, o que norteia a pesquisa é o de Natureza Humana, o qual o autor explica abrangendo os conceitos de mãe suficientemente boa e holding seguindo uma educação natural e o agir pedagógico do profissional de educação através do brincar inserido ao contexto familiar da criança. Ele utiliza o termo escola maternal ao invés de educação infantil. O estudo recompõe o conceito de mãe suficientemente boa, ambiente acolhedor ou satisfatório e holding entre mãe e filho. Além disso investiga a relação educador-educando entre crianças na idade de zero aos dois anos de idade e como a professora aceita essas questões, para então, abordar os aspectos lúdicos e a relação com a professora da escola maternal. Por último são expostos os aspectos positivos e negativos desse ingresso da criança ao contexto escolar frente à mulher no universo do trabalhoMade available in DSpace on 2018-01-10T18:06:39Z (GMT). No. of bitstreams: 1 2011FernandadaSilvaCorrea.pdf: 220748 bytes, checksum: 34be2b121d3d77611d79a9a7424bb443 (MD5) Previous issue date: 2011-09-01application/pdfporPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoEducaçãoWinnicott, D.W. - (Donald Woods) - 1896-1957Psicologia educacionalEducadoresCrianças - DesenvolvimentoMãe e filhosWinnicott, D.W. - (Donald Woods) - 1896-1957Educational psychologyEducatorsChild developmentMother and childCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONALWinnicott e a educação natural : a criança e a escola maternalinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca de teses e dissertações da Universidade de Passo Fundo (BDTD UPF)instname:Universidade de Passo Fundo (UPF)instacron:UPFORIGINAL2011FernandadaSilvaCorrea.pdfapplication/pdf220748http://tede.upf.br:8080/jspui/bitstream/tede/705/1/2011FernandadaSilvaCorrea.pdf34be2b121d3d77611d79a9a7424bb443MD51tede/7052018-01-10 16:06:39.492oai:tede.upf.br:tede/705Biblioteca Digital de Teses e DissertaçõesPUBhttp://tede.upf.br/oai/requestbiblio@upf.br || bio@upf.br || cas@upf.br || car@upf.br || lve@upf.br || sar@upf.br || sol@upf.br || upfmundi@upf.br || jucelei@upf.bropendoar:2018-01-10T18:06:39Biblioteca de teses e dissertações da Universidade de Passo Fundo (BDTD UPF) - Universidade de Passo Fundo (UPF)false
dc.title.por.fl_str_mv Winnicott e a educação natural : a criança e a escola maternal
title Winnicott e a educação natural : a criança e a escola maternal
spellingShingle Winnicott e a educação natural : a criança e a escola maternal
Corrêa, Fernanda da Silva
Winnicott, D.W. - (Donald Woods) - 1896-1957
Psicologia educacional
Educadores
Crianças - Desenvolvimento
Mãe e filhos
Winnicott, D.W. - (Donald Woods) - 1896-1957
Educational psychology
Educators
Child development
Mother and child
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONAL
title_short Winnicott e a educação natural : a criança e a escola maternal
title_full Winnicott e a educação natural : a criança e a escola maternal
title_fullStr Winnicott e a educação natural : a criança e a escola maternal
title_full_unstemmed Winnicott e a educação natural : a criança e a escola maternal
title_sort Winnicott e a educação natural : a criança e a escola maternal
author Corrêa, Fernanda da Silva
author_facet Corrêa, Fernanda da Silva
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Dalbosco, Claudio Almir
dc.contributor.advisor1ID.fl_str_mv CPF:42457190010
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/1671875455751185
dc.contributor.authorID.fl_str_mv CPF:99572036068
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/4054803756073941
dc.contributor.author.fl_str_mv Corrêa, Fernanda da Silva
contributor_str_mv Dalbosco, Claudio Almir
dc.subject.por.fl_str_mv Winnicott, D.W. - (Donald Woods) - 1896-1957
Psicologia educacional
Educadores
Crianças - Desenvolvimento
Mãe e filhos
topic Winnicott, D.W. - (Donald Woods) - 1896-1957
Psicologia educacional
Educadores
Crianças - Desenvolvimento
Mãe e filhos
Winnicott, D.W. - (Donald Woods) - 1896-1957
Educational psychology
Educators
Child development
Mother and child
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONAL
dc.subject.eng.fl_str_mv Winnicott, D.W. - (Donald Woods) - 1896-1957
Educational psychology
Educators
Child development
Mother and child
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONAL
description The present work aims to discuss report was the child s entry from zero to two years in the school context based on the thesis of Donald Winnicott, considered by many in the field of education and psychoanalysis a contemporary author. Also explain what you want out of their main ideas, is what the author thinks of child education and family relations (more precisely with the mother) and that the family and school must go to a good relationship with the professional education (teacher). Among different concepts wich guides the research is to Human Nature, wich the author explains encompasses the concepts and good enough mother holding following a natural education and act professional pedagogical education through play entered to family child. He uses the term nursery school instead of kindergarten. The study puts the concept of good enough mother, warm and satisfying, and holding between mother and child. Also investigates the relationship between teacher-student children aged zero to two years of age how the teacher accepts these questions,then,to address the ludic aspects of the child s admission to the school context front of the woman in the world of work
publishDate 2011
dc.date.issued.fl_str_mv 2011-09-01
dc.date.available.fl_str_mv 2012-02-23
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2018-01-10T18:06:39Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://10.0.217.128:8080/jspui/handle/tede/705
url http://10.0.217.128:8080/jspui/handle/tede/705
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.por.fl_str_mv
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação
dc.publisher.department.fl_str_mv Educação
dc.publisher.country.por.fl_str_mv
dc.publisher.initials.por.fl_str_mv
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca de teses e dissertações da Universidade de Passo Fundo (BDTD UPF)
instname:Universidade de Passo Fundo (UPF)
instacron:UPF
instname_str Universidade de Passo Fundo (UPF)
instacron_str UPF
institution UPF
reponame_str Biblioteca de teses e dissertações da Universidade de Passo Fundo (BDTD UPF)
collection Biblioteca de teses e dissertações da Universidade de Passo Fundo (BDTD UPF)
bitstream.url.fl_str_mv http://tede.upf.br:8080/jspui/bitstream/tede/705/1/2011FernandadaSilvaCorrea.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv 34be2b121d3d77611d79a9a7424bb443
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca de teses e dissertações da Universidade de Passo Fundo (BDTD UPF) - Universidade de Passo Fundo (UPF)
repository.mail.fl_str_mv biblio@upf.br || bio@upf.br || cas@upf.br || car@upf.br || lve@upf.br || sar@upf.br || sol@upf.br || upfmundi@upf.br || jucelei@upf.br
_version_ 1801045435267153920