Envelhecimento humano : estudo sobre a inserção desta temática dentro dos cursos de Psicologia

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Longo, Patrícia Di Francesco
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca de teses e dissertações da Universidade de Passo Fundo (BDTD UPF)
Texto Completo: http://10.0.217.128:8080/jspui/handle/tede/1109
Resumo: The object of this dissertation was to analyze the spaces occupied by content related to human aging and old age in three higher education institutions located in the northern region of Rio Grande do Sul, specifically in Psychology courses. Studies on human aging and old age become increasingly relevant since population indicators worldwide and national projects an irreversible growth of the elderly population in detriment of relating children and youth. In Brazil, there is a significant reduction in participation in the population aged up to 25 years and the increasing number of elderly. However, it is belived that Psychology courses do not invest in the area of human aging and does not encourage future psychologists to better understand aging. Thus, the need to understand how and how often the content relating to this subject are covered in these courses. In search of answers a qualitative research was conducted, since it enables researchers to work with a vast universe of meanings, reasons, beliefs and values, thus allowing one find answers to very specific questions. Data collection was conducted through semi-structured interviews, focused on understanding the space occupied by the theme in the courses surveyed, performed first with courses coordinators and later with teachers indicated by the coordination. Thus, the sample was chosen for convenience, considering the relevance of these educational institutions at regional level. The data analysis covered the following phases: pre-analysis, material exploration, processing of data and interpretation of content. The foundings showed that aging and old age are subjects scantly covered in Psychology courses and, when they are, the predominant prospect relates the theme directly to illness, to the institutionalization of the elderly and the discipline of human development.
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However, it is belived that Psychology courses do not invest in the area of human aging and does not encourage future psychologists to better understand aging. Thus, the need to understand how and how often the content relating to this subject are covered in these courses. In search of answers a qualitative research was conducted, since it enables researchers to work with a vast universe of meanings, reasons, beliefs and values, thus allowing one find answers to very specific questions. Data collection was conducted through semi-structured interviews, focused on understanding the space occupied by the theme in the courses surveyed, performed first with courses coordinators and later with teachers indicated by the coordination. Thus, the sample was chosen for convenience, considering the relevance of these educational institutions at regional level. The data analysis covered the following phases: pre-analysis, material exploration, processing of data and interpretation of content. The foundings showed that aging and old age are subjects scantly covered in Psychology courses and, when they are, the predominant prospect relates the theme directly to illness, to the institutionalization of the elderly and the discipline of human development.O objeto da presente dissertação foi analisar os espaços ocupados pelos conteúdos relacionados ao envelhecimento humano e a velhice em três instituições de ensino superior (IES) localizadas na região norte do Rio Grande do Sul, mais especificamente nos cursos de Psicologia oferecidos. Os estudos sobre envelhecimento humano e velhice se tornam cada vez mais relevantes, uma vez que os indicadores populacionais em termos mundiais e nacionais apontam para um crescimento irreversível da população idosa em detrimento da referente a crianças e jovens. No Brasil observa-se redução significativa da participação na população com idade até 25 anos e aumento no número de idosos. Contudo, acredita-se que os cursos de Psicologia não investem na área do envelhecimento humano, bem como não incentivam os futuros Psicólogos a compreender melhor a velhice. Sendo assim, surgiu a necessidade de compreender como e com que frequência os conteúdos relacionados a esta temática são abordados nesses cursos. Em busca de respostas foi realizada uma pesquisa qualitativa, por possibilitar ao pesquisador trabalhar com um imenso universo de significados, motivos, crenças e valores, permitindo assim, que se encontre resposta a questões muito particulares. A coleta de dados foi realizada por meio de entrevista semiestruturada, que teve como foco principal compreender os espaços ocupados pela temática dentro dos cursos pesquisados, realizadas primeiramente com os coordenadores dos cursos e posteriormente com professores indicados pela coordenação. Sendo assim, a amostra foi escolhida por conveniência, levando em consideração a relevância dessas instituições de ensino no âmbito regional. A análises de dados abarcou as seguintes fases: pré-análise, exploração do material, tratamento dos dados obtidos e interpretação do conteúdo. Por meio das entrevistas percebeu-se que o envelhecimento e a velhice são assuntos pouco abordados nos cursos de Psicologia e, quando o são, a perspectiva predominante relaciona a temática diretamente ao adoecimento, à institucionalização da pessoa idosa e à disciplina de desenvolvimento humano.Made available in DSpace on 2018-01-10T18:10:13Z (GMT). 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