Implicações pedagógicas dos jogos de linguagem na educação de jovens e adultos

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Kujawa, Israel
Data de Publicação: 2007
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca de teses e dissertações da Universidade de Passo Fundo (BDTD UPF)
Texto Completo: http://10.0.217.128:8080/jspui/handle/tede/634
Resumo: The main objective of this study is the relation between language and education. Three language analysis referentials are discussed. The two first ones are originating from the works Tractatus Logico-Philosophicus and the Investigações Filosóficas by Ludwig Wittgenstein. These referentials receive the name of semantics and pragmatics. The third referential is rebuilt from the work Verdade e Método II by Hans-Georg Gadamer, denominated hermeneutics. The relations between these theoretical referential and the pedagogical practice is also presented. The pedagogical practice can be analyzed from its several contexts. One basic difference between the several ways of representation of the pedagogical practice is consisted of formal and informal dimensions. Secondly, the present research suggests bridges between one formal and strict pedagogical practice with the referential of semantics. Also, points the relations between an informal and flexible pedagogical practice and the pragmatics. With the objective of respecting the particularities of one pedagogical practice, without regarding to the importance of the universal validation on the epistemological and ethical components, hermeneutics is an important referential. The research is justified from the adults education, which is characterized by informality, by the emphasis on the particularities and, for this reason, in this context, the concept of language games becomes significant
id UPF-1_45259fa18d419d3396930591203160d5
oai_identifier_str oai:tede.upf.br:tede/634
network_acronym_str UPF-1
network_name_str Biblioteca de teses e dissertações da Universidade de Passo Fundo (BDTD UPF)
repository_id_str
spelling Diehl, Astor AntônioCPF:23976942049http://lattes.cnpq.br/4106525822499548CPF:56171005053http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4792116H9Kujawa, Israel2018-01-10T18:06:30Z2009-08-132007-09-28http://10.0.217.128:8080/jspui/handle/tede/634The main objective of this study is the relation between language and education. Three language analysis referentials are discussed. The two first ones are originating from the works Tractatus Logico-Philosophicus and the Investigações Filosóficas by Ludwig Wittgenstein. These referentials receive the name of semantics and pragmatics. The third referential is rebuilt from the work Verdade e Método II by Hans-Georg Gadamer, denominated hermeneutics. The relations between these theoretical referential and the pedagogical practice is also presented. The pedagogical practice can be analyzed from its several contexts. One basic difference between the several ways of representation of the pedagogical practice is consisted of formal and informal dimensions. Secondly, the present research suggests bridges between one formal and strict pedagogical practice with the referential of semantics. Also, points the relations between an informal and flexible pedagogical practice and the pragmatics. With the objective of respecting the particularities of one pedagogical practice, without regarding to the importance of the universal validation on the epistemological and ethical components, hermeneutics is an important referential. The research is justified from the adults education, which is characterized by informality, by the emphasis on the particularities and, for this reason, in this context, the concept of language games becomes significantA presente dissertação tem como objetivo principal a relação entre linguagem e educação. Discutem-se três referenciais de análise da linguagem. Os dois primeiros são oriundos das obras Tractatus Logico-Philosophicus e as Investigações Filosóficas de Ludwig Wittgenstein. Estes referenciais recebem o nome de semântica e de pragmática. O terceiro referencial é reconstituído a partir da obra Verdade e Método II de Hans-Georg Gadamer, denominado hermenêutica. Pretende-se ainda apresentar as relações entre estes três referencias teóricos e a prática pedagógica. A prática pedagógica pode ser analisada a partir dos seus diversos contextos. Uma diferença básica entre as diversas formas de representação da prática pedagógica consiste entre as dimensões formal e informal. Por um lado, a presente pesquisa sugere pontes entre uma prática pedagógica formal e rígida com o referencial da semântica. Por outro, aponta as relações entre uma prática pedagógica informal e flexível e a pragmática. Com o objetivo de respeitar as particularidades de uma prática pedagógica, sem desconsiderar a importância da validação universal nos componentes epistemológicos e éticos, tem a hermenêutica como referencial importante. Justificamos a pesquisa a partir da educação de adultos, que se caracteriza pela informalidade, pela ênfase nas particularidades e, por isso, neste contexto, o conceito de jogos de linguagem torna-se significativoMade available in DSpace on 2018-01-10T18:06:30Z (GMT). No. of bitstreams: 1 2007IsraelKujawa.pdf: 627969 bytes, checksum: dcf65fba528123b31fd0b198314ca865 (MD5) Previous issue date: 2007-09-28application/pdfporPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoEducaçãoEducaçãoSemânticaPragmáticaHermenêuticaLinguagem e línguasLanguage and languagesPragmaticsEducationHermeneuticsSemanticsCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOImplicações pedagógicas dos jogos de linguagem na educação de jovens e adultosinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca de teses e dissertações da Universidade de Passo Fundo (BDTD UPF)instname:Universidade de Passo Fundo (UPF)instacron:UPFORIGINAL2007IsraelKujawa.pdfapplication/pdf627969http://tede.upf.br:8080/jspui/bitstream/tede/634/1/2007IsraelKujawa.pdfdcf65fba528123b31fd0b198314ca865MD51tede/6342018-01-10 16:06:30.368oai:tede.upf.br:tede/634Biblioteca Digital de Teses e DissertaçõesPUBhttp://tede.upf.br/oai/requestbiblio@upf.br || bio@upf.br || cas@upf.br || car@upf.br || lve@upf.br || sar@upf.br || sol@upf.br || upfmundi@upf.br || jucelei@upf.bropendoar:2018-01-10T18:06:30Biblioteca de teses e dissertações da Universidade de Passo Fundo (BDTD UPF) - Universidade de Passo Fundo (UPF)false
dc.title.por.fl_str_mv Implicações pedagógicas dos jogos de linguagem na educação de jovens e adultos
title Implicações pedagógicas dos jogos de linguagem na educação de jovens e adultos
spellingShingle Implicações pedagógicas dos jogos de linguagem na educação de jovens e adultos
Kujawa, Israel
Educação
Semântica
Pragmática
Hermenêutica
Linguagem e línguas
Language and languages
Pragmatics
Education
Hermeneutics
Semantics
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short Implicações pedagógicas dos jogos de linguagem na educação de jovens e adultos
title_full Implicações pedagógicas dos jogos de linguagem na educação de jovens e adultos
title_fullStr Implicações pedagógicas dos jogos de linguagem na educação de jovens e adultos
title_full_unstemmed Implicações pedagógicas dos jogos de linguagem na educação de jovens e adultos
title_sort Implicações pedagógicas dos jogos de linguagem na educação de jovens e adultos
author Kujawa, Israel
author_facet Kujawa, Israel
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Diehl, Astor Antônio
dc.contributor.advisor1ID.fl_str_mv CPF:23976942049
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/4106525822499548
dc.contributor.authorID.fl_str_mv CPF:56171005053
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4792116H9
dc.contributor.author.fl_str_mv Kujawa, Israel
contributor_str_mv Diehl, Astor Antônio
dc.subject.por.fl_str_mv Educação
Semântica
Pragmática
Hermenêutica
Linguagem e línguas
topic Educação
Semântica
Pragmática
Hermenêutica
Linguagem e línguas
Language and languages
Pragmatics
Education
Hermeneutics
Semantics
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
dc.subject.eng.fl_str_mv Language and languages
Pragmatics
Education
Hermeneutics
Semantics
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description The main objective of this study is the relation between language and education. Three language analysis referentials are discussed. The two first ones are originating from the works Tractatus Logico-Philosophicus and the Investigações Filosóficas by Ludwig Wittgenstein. These referentials receive the name of semantics and pragmatics. The third referential is rebuilt from the work Verdade e Método II by Hans-Georg Gadamer, denominated hermeneutics. The relations between these theoretical referential and the pedagogical practice is also presented. The pedagogical practice can be analyzed from its several contexts. One basic difference between the several ways of representation of the pedagogical practice is consisted of formal and informal dimensions. Secondly, the present research suggests bridges between one formal and strict pedagogical practice with the referential of semantics. Also, points the relations between an informal and flexible pedagogical practice and the pragmatics. With the objective of respecting the particularities of one pedagogical practice, without regarding to the importance of the universal validation on the epistemological and ethical components, hermeneutics is an important referential. The research is justified from the adults education, which is characterized by informality, by the emphasis on the particularities and, for this reason, in this context, the concept of language games becomes significant
publishDate 2007
dc.date.issued.fl_str_mv 2007-09-28
dc.date.available.fl_str_mv 2009-08-13
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2018-01-10T18:06:30Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://10.0.217.128:8080/jspui/handle/tede/634
url http://10.0.217.128:8080/jspui/handle/tede/634
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.por.fl_str_mv
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação
dc.publisher.department.fl_str_mv Educação
dc.publisher.country.por.fl_str_mv
dc.publisher.initials.por.fl_str_mv
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca de teses e dissertações da Universidade de Passo Fundo (BDTD UPF)
instname:Universidade de Passo Fundo (UPF)
instacron:UPF
instname_str Universidade de Passo Fundo (UPF)
instacron_str UPF
institution UPF
reponame_str Biblioteca de teses e dissertações da Universidade de Passo Fundo (BDTD UPF)
collection Biblioteca de teses e dissertações da Universidade de Passo Fundo (BDTD UPF)
bitstream.url.fl_str_mv http://tede.upf.br:8080/jspui/bitstream/tede/634/1/2007IsraelKujawa.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv dcf65fba528123b31fd0b198314ca865
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca de teses e dissertações da Universidade de Passo Fundo (BDTD UPF) - Universidade de Passo Fundo (UPF)
repository.mail.fl_str_mv biblio@upf.br || bio@upf.br || cas@upf.br || car@upf.br || lve@upf.br || sar@upf.br || sol@upf.br || upfmundi@upf.br || jucelei@upf.br
_version_ 1809092283954364416