A argumentação na perspectiva da análise do discurso

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Batista, Mônica Aparecida
Data de Publicação: 2011
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca de teses e dissertações da Universidade de Passo Fundo (BDTD UPF)
Texto Completo: http://10.0.217.128:8080/jspui/handle/tede/931
Resumo: Parting from a discursive perspective, considering the subject someone that subjects itself through the language on the speech and that thinks to be the origin of its words, when retakes words already expressed in other speeches a subject affected by the history and ideology we searched in this study, by gestures interpretation, observe how it is build the argumentation on the graduating students from First School. Firstly, we visited the Language Argumentation Theory, and on the sequence, the Enunciation Theory, but we are guided by the Speech Analyzes Theory of a French line founded on Pêcheux, how it is been developed in Brazil. As teacher, we understand that the speech should not be analyzed only parting from a linguistic structure, or even from an I here, right now that control its speech. So, we analyzed how it works the argumentation by the Speech Analyzes perspective, aiming to investigate linguistics marks left by the students on intend to point the different subject-positions and the possible sense effects from the discursive function of the presented arguments. The theoretical concepts are applied to a discursive corpus that was build from the present regularities on the students texts, where the personification through the linguistic mark we came up; the indetermination/impersonality from the use of the third person and indefinite pronouns; the discursive heterogeneous. For a discursive functioning that we understand as a fault of the subject between including itself or not on the responsibilities and/or solutions, we studied the enouncement separately, attesting the difference by the heterogeneous onto a same subject-position. All this regularities point to a fragmented subject that producing its argumentation retake things already said brought by the ideology and crossed by the unconscious, reproducing knowledge
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As teacher, we understand that the speech should not be analyzed only parting from a linguistic structure, or even from an I here, right now that control its speech. So, we analyzed how it works the argumentation by the Speech Analyzes perspective, aiming to investigate linguistics marks left by the students on intend to point the different subject-positions and the possible sense effects from the discursive function of the presented arguments. The theoretical concepts are applied to a discursive corpus that was build from the present regularities on the students texts, where the personification through the linguistic mark we came up; the indetermination/impersonality from the use of the third person and indefinite pronouns; the discursive heterogeneous. For a discursive functioning that we understand as a fault of the subject between including itself or not on the responsibilities and/or solutions, we studied the enouncement separately, attesting the difference by the heterogeneous onto a same subject-position. All this regularities point to a fragmented subject that producing its argumentation retake things already said brought by the ideology and crossed by the unconscious, reproducing knowledgeConsiderando, a partir de uma perspectiva discursiva, um sujeito que se subjetiva através da língua no discurso e que pensa ser origem de seu dizer, quando retoma dizeres já expressos em outros discursos - um sujeito afetado pela história e pela ideologia -, buscamos, neste estudo, por meio de gestos de interpretação, observar como se constrói a argumentação em textos de alunos concluintes do Ensino Fundamental. Primeiramente, visitamos a Teoria da Argumentação na Língua e em seguida a Teoria da Enunciação, mas nos norteamos pela Teoria da Análise do Discurso, de linha francesa que se funda em Pêcheux, como ela vem sendo trabalhada no Brasil. Como docentes, entendemos que o discurso não deve ser visto apenas a partir de uma estrutura linguística ou ainda de um eu - aqui e agora - que tenha controle de seu dizer. Analisamos, assim, como ocorre a argumentação na perspectiva da Análise do Discurso, objetivando investigar marcas linguísticas deixadas pelos alunos a fim de perceber as diferentes posições-sujeito e os possíveis efeitos de sentido a partir do funcionamento discursivo dos argumentos apresentados. Os conceitos teóricos são aplicados a um corpus discursivo que foi construído a partir das regularidades presentes nos textos dos alunos, nos quais emergiram a pessoalização através do uso da marca linguística "nós"; a indeterminação/impessoalização a partir do emprego da terceira pessoa e pronomes indefinidos; a heterogeneidade discursiva. Por um funcionamento discursivo que entendemos como o vacilo do sujeito entre incluir-se ou não nas responsabilidades e/ou soluções, estudamos o enunciado dividido, atestando a diferença pela heterogeneidade no interior de uma mesma posição-sujeito. Todas essas regularidades apontam para um sujeito fragmentado que, ao produzir sua argumentação, retoma já-ditos, interpelado pela ideologia e atravessado pelo inconsciente, reproduzindo saberesMade available in DSpace on 2018-01-10T18:09:13Z (GMT). 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