A escrita e o emoji : uma reflexão semiológica pela interpretância da língua.

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Costella, Roberta
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca de teses e dissertações da Universidade de Passo Fundo (BDTD UPF)
Texto Completo: http://tede.upf.br:8080/jspui/handle/tede/2242
Resumo: The central element of this thesis lies in comprehending the emoji, from the perspective of the language, through a semiological reflection, the semiology of the Benvenistian language, with the objective of studying how it shows Benveniste's reflection on the nature of writing in his relationship with language interpretation. We propose two guiding questions. Question 1: What role does emoji have in the field of writing? Guiding question 2: Considering that Benveniste, in his last classes, formulates a hypothesis about the nature of writing in its relation with language, how do emojis contemplate what Benveniste says in this relation? From these questions, when dividing this paper into three chapters based mainly in the article Semiologia da língua (1969) and in the work Últimas aulas no Collège de France (1968-1969/2014), we built the hypothesis that the emoji is an element of the same nature as writing when we think about Benveniste's proposal in the Últimas aulas no Collège de France (1968-1969/2014), in which he describes the nature of writing through the interpretation of language. The emoji, an element belonging to writing, would be a possibility of representing the written language, the re-presentation, the secondary speech that Benveniste presents to us in the last classes. The research is qualitative and in terms of its objectives, it is exploratory and descriptive in nature. We believe, therefore, that the emoji is an element with a purpose similar to that of writing – responsible for the self-semiotization of the language – as it can be treated by the interpretation of that language. The one who interprets everything, including itself.
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Guiding question 2: Considering that Benveniste, in his last classes, formulates a hypothesis about the nature of writing in its relation with language, how do emojis contemplate what Benveniste says in this relation? From these questions, when dividing this paper into three chapters based mainly in the article Semiologia da língua (1969) and in the work Últimas aulas no Collège de France (1968-1969/2014), we built the hypothesis that the emoji is an element of the same nature as writing when we think about Benveniste's proposal in the Últimas aulas no Collège de France (1968-1969/2014), in which he describes the nature of writing through the interpretation of language. The emoji, an element belonging to writing, would be a possibility of representing the written language, the re-presentation, the secondary speech that Benveniste presents to us in the last classes. The research is qualitative and in terms of its objectives, it is exploratory and descriptive in nature. We believe, therefore, that the emoji is an element with a purpose similar to that of writing – responsible for the self-semiotization of the language – as it can be treated by the interpretation of that language. The one who interprets everything, including itself.O elemento central desta tese situa-se em compreender o emoji, a partir da língua, por meio de uma reflexão semiológica, a semiologia da língua benvenistiana, com o objetivo de estudar como ele comporta a reflexão de Benveniste sobre a natureza da escrita na sua relação com a interpretância da língua. Propomos duas questões norteadoras. Questão norteadora 1: Que função tem o emoji no campo da escrita? Questão norteadora 2: Tendo em vista que Benveniste, em suas últimas aulas, formula uma hipótese sobre a natureza da escrita na sua relação com a língua, como os emojis contemplam o que diz Benveniste nessa relação? Desses questionamentos, ao dividir nossa tese em três capítulos, baseados, principalmente no artigo Semiologia da língua (1969) e na obra Últimas aulas no Collège de France (1968-1969/2014), construímos a hipótese de que o emoji é um elemento da mesma natureza do que a escrita, ao pensarmos a proposta de Benveniste nas Últimas aulas no Collège de France (1968-1969/2014), em que descreve a natureza da escrita por meio da interpretância da língua. O emoji, um elemento pertencente à escrita, seria uma possibilidade de representação da língua pela escrita, a reapresentação, a fala secundária que Benveniste nos apresenta nas Últimas aulas. A pesquisa é de natureza qualitativa e, quanto aos seus objetivos, é caracterizada como exploratória e descritiva. Acreditamos, assim, que o emoji é um elemento de propósito semelhante ao da escrita, pois pode ser tratado pela interpretância dessa língua. Essa que tudo interpreta, inclusive a si mesma.Submitted by Jucelei Domingues (jucelei@upf.br) on 2022-06-10T13:56:03Z No. of bitstreams: 1 2022RobertaCostella.pdf: 2018122 bytes, checksum: a68577ebe27747baa37ef582a476a5c5 (MD5)Made available in DSpace on 2022-06-10T13:56:03Z (GMT). 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