Modelagem e avaliação de desempenho da suspensão passiva de barras de pulverização

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Kappaun, Rafael
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca de teses e dissertações da Universidade de Passo Fundo (BDTD UPF)
Texto Completo: http://tede.upf.br:8080/jspui/handle/tede/2125
Resumo: The uniformity and quality of the application of an agrodefensive depends on the stability of the spray boom, defined by the passive suspension system between the boom and the sprayer chassis. The objective of this study is to present a procedure for modeling and identifying parameters to improve the performance of passive spray boom suspensions. With the aid of dedicated software, two multi-body dynamics models of a tractor-sprayer assembly are developed to evaluate the suspension system: a rigid body dynamic model (RBD) and another finite element model (MEF) containing deformable bodies. Experimental tests are performed to calibrate the models, monitoring the accelerations of entry and response in the suspension and displacements of the damper and rubber springs. It is concluded that the MEF model is more suitable for the assessment of horizontal bar oscillations. The average RMS and the normal curve are suitable tools to identify the most stable suspension configuration. The horizontal stiffness of the boom has a great influence on oscillatory displacements and its behavior must be included in the simulation models. Resizing the bar structure can reduce horizontal oscillations.
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With the aid of dedicated software, two multi-body dynamics models of a tractor-sprayer assembly are developed to evaluate the suspension system: a rigid body dynamic model (RBD) and another finite element model (MEF) containing deformable bodies. Experimental tests are performed to calibrate the models, monitoring the accelerations of entry and response in the suspension and displacements of the damper and rubber springs. It is concluded that the MEF model is more suitable for the assessment of horizontal bar oscillations. The average RMS and the normal curve are suitable tools to identify the most stable suspension configuration. The horizontal stiffness of the boom has a great influence on oscillatory displacements and its behavior must be included in the simulation models. Resizing the bar structure can reduce horizontal oscillations.A uniformidade e qualidade da aplicação de um agrodefensivo depende da estabilidade da barra de pulverização, definida pelo sistema de suspensão passiva entre a barra e o chassi do pulverizador. O objetivo deste estudo é apresentar um procedimento para modelagem e identificação de parâmetros para melhorar o desempenho de suspensões de barra de pulverização passiva. Com auxílio de software dedicado, dois modelos de dinâmica multicorpos de um conjunto trator-pulverizador são desenvolvidos para avaliar o sistema de suspensão: um modelo dinâmico de corpo rígido (RBD) e outro modelo de elementos finitos (MEF) contendo corpos deformáveis. São realizados testes experimentais para calibração dos modelos, monitorando as acelerações de entrada e resposta na suspensão e deslocamentos do amortecedor e das molas de borracha. Conclui-se que o modelo MEF é mais adequado para a avaliação das oscilações horizontais da barra. A média RMS e a curva normal são ferramentas adequadas para identificar a configuração de suspensão mais estável. A rigidez horizontal da barra tem grande influência nos deslocamentos oscilatórios e seu comportamento deve ser incluído nos modelos de simulação. O redimensionamento da estrutura da barra pode reduzir as oscilações horizontais.Submitted by Aline Rezende (alinerezende@upf.br) on 2021-11-30T18:05:18Z No. of bitstreams: 1 2021RobertoBiluczyk.pdf: 4110259 bytes, checksum: 87a53d7286270064c851ab94f997affd (MD5)Made available in DSpace on 2021-11-30T18:05:18Z (GMT). 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