O adjetivo sob um olhar enunciativo no texto publicitário : a contribuição de Émile Benveniste
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2005 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca de teses e dissertações da Universidade de Passo Fundo (BDTD UPF) |
Texto Completo: | http://10.0.217.128:8080/jspui/handle/tede/857 |
Resumo: | This research has as the main goal to study the adjective present in advertising texts collected from current Brazilian magazines in a enunciative perspective base on the Theory of Enunciation developed by Èmile Benveniste. So, this study is divided in four sections. The first one shows a review of the adjective groups using seven different Portuguese grammars, six of them normative and one of them of usage. In this part it is shown the different way each author presents the adjectives in the different studies. The second one shows the theory which guides this study: the Theory of the Enunciation as it is presented by Benveniste, the enunciation, according to the author, is something unic and unrepeatable. It is based on the instauration of an I (speaker) who assumes the speech as an I directing to a you , condition that is reversible in a determined time and space. Together (persons, time and place) they build the structure of the enunciation. The third section is all about the advertising text, its structure and characteristics , once this section is an important part of the study. The fourth and the last one is about the description of the meaning of the adjective present in the advertising texts. It is important to remember that even tough the adjective is part of a group and normally it is a reference in the speech it just has a meaning in the speech itself. Once we know that the speaker is in charge of being the main tool of the language itself announcing that it is the I and acting as a you (speaker) in the speech, we could realize, in this process, the adjective shows the subjectivity of the speaker in the enunciation |
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It is based on the instauration of an I (speaker) who assumes the speech as an I directing to a you , condition that is reversible in a determined time and space. Together (persons, time and place) they build the structure of the enunciation. The third section is all about the advertising text, its structure and characteristics , once this section is an important part of the study. The fourth and the last one is about the description of the meaning of the adjective present in the advertising texts. It is important to remember that even tough the adjective is part of a group and normally it is a reference in the speech it just has a meaning in the speech itself. Once we know that the speaker is in charge of being the main tool of the language itself announcing that it is the I and acting as a you (speaker) in the speech, we could realize, in this process, the adjective shows the subjectivity of the speaker in the enunciationEste trabalho tem por objetivo estudar o adjetivo presente em textos publicitários de revistas brasileiras da atualidade numa perspectiva enunciativa, usando, como suporte, a Teoria da Enunciação desenvolvida por Émile Benveniste. Para tanto, está estruturado em quatro seções. A primeira apresenta uma revisão da classe dos adjetivos em sete gramáticas da língua portuguesa, sendo seis delas normativas e uma de usos. Nessa etapa, há a descrição do adjetivo, conforme cada autor, a definição do tratamento que esta classe recebe nos diferentes estudos. A segunda seção apresenta a teoria que orienta nossa análise: a Teoria da Enunciação, tal como é vista por Benveniste. A enunciação, segundo o autor, é um acontecimento único e irrepetível. Caracteriza-se pela instauração de um eu (locutor) que assume a língua dizendo-se eu e dirigindo-se a um tu - condição que é reversível, num determinado tempo e espaço. Juntos, esses elementos: categorias de pessoa, tempo e lugar compõem a estrutura da enunciação. A terceira seção trata do texto publicitário, de sua estrutura e características, já que este gênero textual é o corpus desta investigação. A quarta e última seção apresenta a análise a que esse estudo se propôs: a descrição do sentido do adjetivo presente nos textos publicitários que compõem esse corpus. Para realizar a análise, partiu-se do pressuposto de que o adjetivo, embora pertença a uma classe a que, tradicionalmente, atribui-se referência, só possui sentido no discurso. Sabendo que o locutor é o responsável por assumir a língua, declarando-se como eu e instaurando o tu (interlocutor) no discurso, verificamos que, nesse processo de apropriação, estabelecido pelas categorias de pessoa, tempo e lugar inclui-se, de modo especial, o adjetivo, o qual, associado a estas, revela a subjetividade do locutor no enunciadoMade available in DSpace on 2018-01-10T18:09:01Z (GMT). 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