Dimensões formativo-pedagógicas do cuidado de si em Foucault
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2007 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca de teses e dissertações da Universidade de Passo Fundo (BDTD UPF) |
Texto Completo: | http://10.0.217.128:8080/jspui/handle/tede/699 |
Resumo: | In this work, we want to explain the ethical-educational implications intrinsic at foucaultian notion of careful of himself . Initiating with the back realized by Foucault at Greek-Latin culture, with the objective of study its conception about human development, we will want to explain the main implications of the notion of careful of himself , princ ipally in education, since the contemporary, whit Foucault. In the Greek-Latin culture, the careful of himself had an aristocratic characteri stic, although we can see, since the first and second centuries after Christ, a progressive widely of the practices that have, like objective the physical, spiritual and moral perfection. In the true, the careful of himself wasn t more an aristocratic prerogative, but also a s ocial practice. The basic characteristic of careful of himself , in the Greek -Latin culture, was in the knowledge of himself, which presumed a stylization of the action, by the each human being. Here, in this educational process, the master performed a basic work in the emancipation of student, doing a job like guide and permanent critical. Foucault, according himself, realize this back at the Greeks because this notion of careful himself (and about the notion of aesthetics of existence ) implicates an interes ting foundation of a practice of freedom. In a post-metaphysical world, characterized by multiculturalism (cultural relativism) and radical historicity (therefore, by the end of the great systematizations), the human being is called at a practice his freedom. And this notion of careful of himself has still more importance in a capitalist society, founded in the foment at the American way of life, that it cancel the individuality. The school, therefore, has work this notion, with the objective of a emancipated political-pedagogical practice, by the student |
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In the true, the careful of himself wasn t more an aristocratic prerogative, but also a s ocial practice. The basic characteristic of careful of himself , in the Greek -Latin culture, was in the knowledge of himself, which presumed a stylization of the action, by the each human being. Here, in this educational process, the master performed a basic work in the emancipation of student, doing a job like guide and permanent critical. Foucault, according himself, realize this back at the Greeks because this notion of careful himself (and about the notion of aesthetics of existence ) implicates an interes ting foundation of a practice of freedom. In a post-metaphysical world, characterized by multiculturalism (cultural relativism) and radical historicity (therefore, by the end of the great systematizations), the human being is called at a practice his freedom. And this notion of careful of himself has still more importance in a capitalist society, founded in the foment at the American way of life, that it cancel the individuality. The school, therefore, has work this notion, with the objective of a emancipated political-pedagogical practice, by the studentNeste trabalho, procuraremos explicitar as implicações formativo-pedagógicas ínsitas à noção foucaltiana de cuidado de si . Partindo da volta realizada por Foucault à cultura greco-latina, com o intuito de estudar a posição teórica no que se refere à formação humana por parte desta, buscaremos traçar os principais desdobramentos da noção de cuidado de si , notadamente na educação, a partir da contemporaneidade, e isso a partir de Foucault e de sua reinterpretação desta noção grega. Na cultura greco-latina, o cuidado de si tinha um caráter eminentemente aristocrático, embora se possa constatar, já a partir dos séculos I e II da Era Cristã, um progressivo alargamento das práticas que objetivavam o aperfeiçoamento físico, espiritual e moral por parte de cada indivíduo e de grupos. Ou seja, o cuidado de si já não era mais uma prerrogativa só das elites, mas se estendeu também à população, de um modo geral. O princípio básico do cuidado de si , na cultura greco-romana, fundava-se no conhecimento de si, que devia, por sua vez, levar a uma estetização da ação, por parte de cada um. Aqui, neste processo educativo, o mestre desempenhava um papel fundamental na emancipação do aluno, constituindo-se em guia e em crítico permanente. Foucault, como ele mesmo salienta, realiza essa volta aos gregos porque esta noção de cuidado de si (e, de um modo mais geral, a noção de estética da existência) levava a uma interessante fundamentação de uma prática de liberdade. Em um mundo pósmetafísico, marcado pelo multiculturalismo (relativismo cultural) e pela historicidade radical (portanto, pela queda das grandes sistematizações religioso-metafísicas), o indivíduo é chamado a uma postura permanentemente crítica e criativa sobre si mesmo. E esta noção de cuidado de si adquire ainda mais preponderância em uma sociedade capitalista, fundada no fomento à cultura de massas, que tem como conseqüência a anulação da individualidade. À escola, assim, coloca-se a necessidade de trabalhar esta noção, em vista de uma prática político-pedagógica emancipatória, por parte do alunoMade available in DSpace on 2018-01-10T18:06:38Z (GMT). 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