Parental Guidance Group Programs: A Systematic Review

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Benedetti, Thaís Barbosa
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Rebessi, Isabela Pizzarro, Neufeld, Carmem Beatriz
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Psicologia (Universidade Presbiteriana Mackenzie. Online)
Texto Completo: http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/article/view/12421
Resumo: Parental guidance is essential for active parenting in child therapy. This study aimed to survey the main characteristics of parenting programs in a group of articles published in recent years, and to verify similarities and differences between them, correlating these with the outcomes of the selected articles. The systematic literature review method was used in PubMed, PsycINFO, LILACS, and SCIELO databases. The search was conducted from June to August 2019. It included articles published between 2013 and 2018, of group programs for parents, caregivers or family members, training/mentoring, and health promotion/prevention groups, with a minimum of four sessions. A total of 20 articles met all these criteria and were included in the present study. The articles included in the review showed gains and positive results from the interventions and their importance in the treatment and/or prevention, and health promotion of children.
id UPM-1_84fbad40f57eb1b502dd3bb18b8d6f92
oai_identifier_str oai:ojs.editorarevistas.mackenzie.br:article/12421
network_acronym_str UPM-1
network_name_str Psicologia (Universidade Presbiteriana Mackenzie. Online)
repository_id_str
spelling Parental Guidance Group Programs: A Systematic ReviewProgramas de Orientación de Padres en Grupo: Una Revisión Sistemática Programas de Orientação de Pais em Grupo: Uma Revisão Sistemáticarevisão sistemáticaprogramasorientação de paisabordagem cognitivo-comportamentalgruporevisión sistemáticaprogramasorientación de padresenfoque cognitivo conductualgruposystematic reviewprogramsparental guidancecognitive-behavioral approachgroupParental guidance is essential for active parenting in child therapy. This study aimed to survey the main characteristics of parenting programs in a group of articles published in recent years, and to verify similarities and differences between them, correlating these with the outcomes of the selected articles. The systematic literature review method was used in PubMed, PsycINFO, LILACS, and SCIELO databases. The search was conducted from June to August 2019. It included articles published between 2013 and 2018, of group programs for parents, caregivers or family members, training/mentoring, and health promotion/prevention groups, with a minimum of four sessions. A total of 20 articles met all these criteria and were included in the present study. The articles included in the review showed gains and positive results from the interventions and their importance in the treatment and/or prevention, and health promotion of children.La orientación de los padres es importante para la orientación de los padres en la terapia infantil. Este estudio tuvo como objetivo analizar las características principales de los programas para padres en un grupo de artículos publicados en los últimos años, y verificar las similitudes y diferencias entre ellos. El método de revisión sistemática de la literatura se utilizó en las bases de datos PubMed, PsycINFO, Lilacs y SciELO. La búsqueda se realizó de junio a agosto de 2019 e incluyó artículos publicados en los años 2013 a 2018 de programas grupales para padres y cuidadores, capacitación/ orientación, promoción/prevención de la salud, con un mínimo de cuatro sesiones. Veinte artículos fueron incluidos en este estudio. Los artículos incluidos en la revisión mostraron ganancias y resultados positivos de las intervenciones y su importancia en el tratamiento, prevención y promoción de la salud de los niños.A literatura aponta que os programas de orientação de pais são de extrema relevância para um acompanhamento mais ativo dos pais no processo terapêutico dos filhos. Considerando a relevância deste tema e a necessidade de acompanhamento dessa temática específica, esse estudo teve o objetivo de realizar uma pesquisa baseada no método de Revisão Sistemática da literatura com a temática “Programas de Orientação de Pais em Grupo” nas bases PubMed, PsycINFO, LILACS e SCIELO, sendo realizada entre julho a setembro de 2017. Foram incluídos os artigos de programas aplicados em grupo para pais, cuidadores ou familiares, grupos de treinamento/orientação de promoção e prevenção de saúde, com o mínimo de 4 sessões. Dezoito artigos cumpriram todos esses critérios e foram analisados e incluídos no estudo em questão. Os artigos incluídos na revisão apresentaram ganhos e resultados positivos das intervenções e sua importância no tratamento e/ou prevenção e promoção de saúde dos filhos.Editora Mackenzie2020-04-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttp://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/article/view/1242110.5935/1980-6906/psicologia.v22n1p399-430The Journal Of Psychology: Theory and Practice ; Vol. 22 No. 1 (2020); 368-430Revista Psicología: Teoría y Práctica; Vol. 22 Núm. 1 (2020); 368-430Revista Psicologia: Teoria e Prática; v. 22 n. 1 (2020); 368-4301980-69061516-3687reponame:Psicologia (Universidade Presbiteriana Mackenzie. Online)instname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (UPM)instacron:UPMporenghttp://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/article/view/12421/10511http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/article/view/12421/10512Copyright (c) 2020 Thaís Barbosa Benedetti, Isabela Pizzarro Rebessi, Carmem Beatriz Neufeldhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBenedetti, Thaís BarbosaRebessi, Isabela PizzarroNeufeld, Carmem Beatriz2023-07-25T19:29:15Zoai:ojs.editorarevistas.mackenzie.br:article/12421Revistahttp://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/indexPRIhttp://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/oairevistapsico@mackenzie.br1980-69061516-3687opendoar:2023-07-25T19:29:15Psicologia (Universidade Presbiteriana Mackenzie. Online) - Universidade Presbiteriana Mackenzie (UPM)false
dc.title.none.fl_str_mv Parental Guidance Group Programs: A Systematic Review
Programas de Orientación de Padres en Grupo: Una Revisión Sistemática
Programas de Orientação de Pais em Grupo: Uma Revisão Sistemática
title Parental Guidance Group Programs: A Systematic Review
spellingShingle Parental Guidance Group Programs: A Systematic Review
Benedetti, Thaís Barbosa
revisão sistemática
programas
orientação de pais
abordagem cognitivo-comportamental
grupo
revisión sistemática
programas
orientación de padres
enfoque cognitivo conductual
grupo
systematic review
programs
parental guidance
cognitive-behavioral approach
group
title_short Parental Guidance Group Programs: A Systematic Review
title_full Parental Guidance Group Programs: A Systematic Review
title_fullStr Parental Guidance Group Programs: A Systematic Review
title_full_unstemmed Parental Guidance Group Programs: A Systematic Review
title_sort Parental Guidance Group Programs: A Systematic Review
author Benedetti, Thaís Barbosa
author_facet Benedetti, Thaís Barbosa
Rebessi, Isabela Pizzarro
Neufeld, Carmem Beatriz
author_role author
author2 Rebessi, Isabela Pizzarro
Neufeld, Carmem Beatriz
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Benedetti, Thaís Barbosa
Rebessi, Isabela Pizzarro
Neufeld, Carmem Beatriz
dc.subject.por.fl_str_mv revisão sistemática
programas
orientação de pais
abordagem cognitivo-comportamental
grupo
revisión sistemática
programas
orientación de padres
enfoque cognitivo conductual
grupo
systematic review
programs
parental guidance
cognitive-behavioral approach
group
topic revisão sistemática
programas
orientação de pais
abordagem cognitivo-comportamental
grupo
revisión sistemática
programas
orientación de padres
enfoque cognitivo conductual
grupo
systematic review
programs
parental guidance
cognitive-behavioral approach
group
description Parental guidance is essential for active parenting in child therapy. This study aimed to survey the main characteristics of parenting programs in a group of articles published in recent years, and to verify similarities and differences between them, correlating these with the outcomes of the selected articles. The systematic literature review method was used in PubMed, PsycINFO, LILACS, and SCIELO databases. The search was conducted from June to August 2019. It included articles published between 2013 and 2018, of group programs for parents, caregivers or family members, training/mentoring, and health promotion/prevention groups, with a minimum of four sessions. A total of 20 articles met all these criteria and were included in the present study. The articles included in the review showed gains and positive results from the interventions and their importance in the treatment and/or prevention, and health promotion of children.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-04-14
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/article/view/12421
10.5935/1980-6906/psicologia.v22n1p399-430
url http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/article/view/12421
identifier_str_mv 10.5935/1980-6906/psicologia.v22n1p399-430
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/article/view/12421/10511
http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/article/view/12421/10512
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Thaís Barbosa Benedetti, Isabela Pizzarro Rebessi, Carmem Beatriz Neufeld
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Thaís Barbosa Benedetti, Isabela Pizzarro Rebessi, Carmem Beatriz Neufeld
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora Mackenzie
publisher.none.fl_str_mv Editora Mackenzie
dc.source.none.fl_str_mv The Journal Of Psychology: Theory and Practice ; Vol. 22 No. 1 (2020); 368-430
Revista Psicología: Teoría y Práctica; Vol. 22 Núm. 1 (2020); 368-430
Revista Psicologia: Teoria e Prática; v. 22 n. 1 (2020); 368-430
1980-6906
1516-3687
reponame:Psicologia (Universidade Presbiteriana Mackenzie. Online)
instname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (UPM)
instacron:UPM
instname_str Universidade Presbiteriana Mackenzie (UPM)
instacron_str UPM
institution UPM
reponame_str Psicologia (Universidade Presbiteriana Mackenzie. Online)
collection Psicologia (Universidade Presbiteriana Mackenzie. Online)
repository.name.fl_str_mv Psicologia (Universidade Presbiteriana Mackenzie. Online) - Universidade Presbiteriana Mackenzie (UPM)
repository.mail.fl_str_mv revistapsico@mackenzie.br
_version_ 1797051378350161920