Formação Profissional e Conceitos de Moral e Ética em Estudantes de Psicologia
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Psicologia (Universidade Presbiteriana Mackenzie. Online) |
Texto Completo: | http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/article/view/2807 |
Resumo: | This article depicts the influence of academic environment on the concepts of morality and ethics in Psychology students. It is assumed that this environment should provide opportunities for students to realize their professional demands reflection. In order to ascertain whether the concepts of morality and ethics in the work of a psychologist vary and how students perceive the opportunities for taking responsibility and reflection directed along the course, students from the first and last years of psychology were asked to respond two questionnaires: an evaluation of the academic environment and another on the concepts of morals and ethics. The instruments were analyzed separately and then crossed. Some results: students do not realize many opportunities for meeting responsibility and reflection addressed during training and concepts of morality and ethics presented by the students are bound to the rules and code of ethics. |
id |
UPM-1_c8521d805f96289a80c729e2e2b56e7a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.editorarevistas.mackenzie.br:article/2807 |
network_acronym_str |
UPM-1 |
network_name_str |
Psicologia (Universidade Presbiteriana Mackenzie. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Formação Profissional e Conceitos de Moral e Ética em Estudantes de Psicologiamoraléticaformação em psicologiaacadêmicos universitáriosmoralethicspsychology trainingacademicsuniversitymoraléticarecibido de psicologíaacadémicosuniversitariosThis article depicts the influence of academic environment on the concepts of morality and ethics in Psychology students. It is assumed that this environment should provide opportunities for students to realize their professional demands reflection. In order to ascertain whether the concepts of morality and ethics in the work of a psychologist vary and how students perceive the opportunities for taking responsibility and reflection directed along the course, students from the first and last years of psychology were asked to respond two questionnaires: an evaluation of the academic environment and another on the concepts of morals and ethics. The instruments were analyzed separately and then crossed. Some results: students do not realize many opportunities for meeting responsibility and reflection addressed during training and concepts of morality and ethics presented by the students are bound to the rules and code of ethics.Este artículo trata de la influencia del ambiente académico sobre los conceptos de moral y ética en alumnos de psicología. Este ambiente debe proporcionar oportunidades para que el alumno se dé cuenta que su actuación profesional demanda reflexión. Para verificar si los conceptos de moral y ética en la actuación del psicólogo varían y como los alumnos conciben las oportunidades de asunción de responsabilidad y de reflexión dirigida a lo largo del curso, estudiantes de primero y último año de psicología responderán dos cuestionarios: uno de evaluación del ambiente académico y otro en relación a los conceptos de moral y ética. Los instrumentos fueron analizados por separado y de forma cruzada. Algunos resultados: los alumnos no perciben muchas oportunidades de asunción de responsabilidad y reflexión dirigida durante lo curso y los conceptos de moral y ética presentados por los alumnos son indistintamente ligados a reglas y al código de ética.Este artigo trata da influência do ambiente acadêmico nos conceitos de moral e ética em alunos de psicologia. Esse ambiente deve proporcionar oportunidades para que o aluno perceba que sua atuação profissional demanda reflexão. Com o objetivo de verificar se os conceitos de moral e ética, na atuação do psicólogo, variam e como os alunos concebem as oportunidades de assunção de responsabilidade e de reflexão dirigida ao longo do curso, foram convidados estudantes de primeiro e último anos de psicologia a responder a dois questionários: um de avaliação do ambiente acadêmico e outro sobre conceitos de moral e ética. Os instrumentos foram analisados separadamente e de modo cruzado. Alguns resultados foram: os alunos não percebem muitas oportunidades de assunção de responsabilidade e reflexão dirigida, durante a formação, e os conceitos de moral e ética apresentados pelos alunos são, indistintamente, ligados a regras e ao código de ética.1 Editora Mackenzie2012-09-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/article/view/2807The Journal Of Psychology: Theory and Practice ; Vol. 14 No. 2 (2012); 126-140Revista Psicología: Teoría y Práctica; Vol. 14 Núm. 2 (2012); 126-140Revista Psicologia: Teoria e Prática; v. 14 n. 2 (2012); 126-1401980-69061516-3687reponame:Psicologia (Universidade Presbiteriana Mackenzie. Online)instname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (UPM)instacron:UPMporhttp://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/article/view/2807/3674Copyright (c) 2012 Patricia Unger Raphael Bataglia, Marcia Regina Bortolanzahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBataglia, Patricia Unger RaphaelBortolanza, Marcia Regina2023-02-10T19:03:27Zoai:ojs.editorarevistas.mackenzie.br:article/2807Revistahttp://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/indexPRIhttp://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/oairevistapsico@mackenzie.br1980-69061516-3687opendoar:2023-02-10T19:03:27Psicologia (Universidade Presbiteriana Mackenzie. Online) - Universidade Presbiteriana Mackenzie (UPM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Formação Profissional e Conceitos de Moral e Ética em Estudantes de Psicologia |
title |
Formação Profissional e Conceitos de Moral e Ética em Estudantes de Psicologia |
spellingShingle |
Formação Profissional e Conceitos de Moral e Ética em Estudantes de Psicologia Bataglia, Patricia Unger Raphael moral ética formação em psicologia acadêmicos universitários moral ethics psychology training academics university moral ética recibido de psicología académicos universitarios |
title_short |
Formação Profissional e Conceitos de Moral e Ética em Estudantes de Psicologia |
title_full |
Formação Profissional e Conceitos de Moral e Ética em Estudantes de Psicologia |
title_fullStr |
Formação Profissional e Conceitos de Moral e Ética em Estudantes de Psicologia |
title_full_unstemmed |
Formação Profissional e Conceitos de Moral e Ética em Estudantes de Psicologia |
title_sort |
Formação Profissional e Conceitos de Moral e Ética em Estudantes de Psicologia |
author |
Bataglia, Patricia Unger Raphael |
author_facet |
Bataglia, Patricia Unger Raphael Bortolanza, Marcia Regina |
author_role |
author |
author2 |
Bortolanza, Marcia Regina |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Bataglia, Patricia Unger Raphael Bortolanza, Marcia Regina |
dc.subject.por.fl_str_mv |
moral ética formação em psicologia acadêmicos universitários moral ethics psychology training academics university moral ética recibido de psicología académicos universitarios |
topic |
moral ética formação em psicologia acadêmicos universitários moral ethics psychology training academics university moral ética recibido de psicología académicos universitarios |
description |
This article depicts the influence of academic environment on the concepts of morality and ethics in Psychology students. It is assumed that this environment should provide opportunities for students to realize their professional demands reflection. In order to ascertain whether the concepts of morality and ethics in the work of a psychologist vary and how students perceive the opportunities for taking responsibility and reflection directed along the course, students from the first and last years of psychology were asked to respond two questionnaires: an evaluation of the academic environment and another on the concepts of morals and ethics. The instruments were analyzed separately and then crossed. Some results: students do not realize many opportunities for meeting responsibility and reflection addressed during training and concepts of morality and ethics presented by the students are bound to the rules and code of ethics. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-09-04 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/article/view/2807 |
url |
http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/article/view/2807 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/article/view/2807/3674 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2012 Patricia Unger Raphael Bataglia, Marcia Regina Bortolanza https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2012 Patricia Unger Raphael Bataglia, Marcia Regina Bortolanza https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora Mackenzie |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora Mackenzie |
dc.source.none.fl_str_mv |
The Journal Of Psychology: Theory and Practice ; Vol. 14 No. 2 (2012); 126-140 Revista Psicología: Teoría y Práctica; Vol. 14 Núm. 2 (2012); 126-140 Revista Psicologia: Teoria e Prática; v. 14 n. 2 (2012); 126-140 1980-6906 1516-3687 reponame:Psicologia (Universidade Presbiteriana Mackenzie. Online) instname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (UPM) instacron:UPM |
instname_str |
Universidade Presbiteriana Mackenzie (UPM) |
instacron_str |
UPM |
institution |
UPM |
reponame_str |
Psicologia (Universidade Presbiteriana Mackenzie. Online) |
collection |
Psicologia (Universidade Presbiteriana Mackenzie. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Psicologia (Universidade Presbiteriana Mackenzie. Online) - Universidade Presbiteriana Mackenzie (UPM) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapsico@mackenzie.br |
_version_ |
1797051375738159104 |