Formação Profissional e Conceitos de Moral e Ética em Estudantes de Psicologia

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bataglia, Patricia Unger Raphael
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Bortolanza, Marcia Regina
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Psicologia (Universidade Presbiteriana Mackenzie. Online)
Texto Completo: http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/article/view/2807
Resumo: This article depicts the influence of academic environment on the concepts of morality and ethics in Psychology students. It is assumed that this environment should provide opportunities for students to realize their professional demands reflection. In order to ascertain whether the concepts of morality and ethics in the work of a psychologist vary and how students perceive the opportunities for taking responsibility and reflection directed along the course, students from the first and last years of psychology were asked to respond two questionnaires: an evaluation of the academic environment and another on the concepts of morals and ethics. The instruments were analyzed separately and then crossed. Some results: students do not realize many opportunities for meeting responsibility and reflection addressed during training and concepts of morality and ethics presented by the students are bound to the rules and code of ethics.
id UPM-1_c8521d805f96289a80c729e2e2b56e7a
oai_identifier_str oai:ojs.editorarevistas.mackenzie.br:article/2807
network_acronym_str UPM-1
network_name_str Psicologia (Universidade Presbiteriana Mackenzie. Online)
repository_id_str
spelling Formação Profissional e Conceitos de Moral e Ética em Estudantes de Psicologiamoraléticaformação em psicologiaacadêmicos universitáriosmoralethicspsychology trainingacademicsuniversitymoraléticarecibido de psicologíaacadémicosuniversitariosThis article depicts the influence of academic environment on the concepts of morality and ethics in Psychology students. It is assumed that this environment should provide opportunities for students to realize their professional demands reflection. In order to ascertain whether the concepts of morality and ethics in the work of a psychologist vary and how students perceive the opportunities for taking responsibility and reflection directed along the course, students from the first and last years of psychology were asked to respond two questionnaires: an evaluation of the academic environment and another on the concepts of morals and ethics. The instruments were analyzed separately and then crossed. Some results: students do not realize many opportunities for meeting responsibility and reflection addressed during training and concepts of morality and ethics presented by the students are bound to the rules and code of ethics.Este artículo trata de la influencia del ambiente académico sobre los conceptos de moral y ética en alumnos de psicología. Este ambiente debe proporcionar oportunidades para que el alumno se dé cuenta que su actuación profesional demanda reflexión. Para verificar si los conceptos de moral y ética en la actuación del psicólogo varían y como los alumnos conciben las oportunidades de asunción de responsabilidad y de reflexión dirigida a lo largo del curso, estudiantes de primero y último año de psicología responderán dos cuestionarios: uno de evaluación del ambiente académico y otro en relación a los conceptos de moral y ética. Los instrumentos fueron analizados por separado y de forma cruzada. Algunos resultados: los alumnos no perciben muchas oportunidades de asunción de responsabilidad y reflexión dirigida durante lo curso y los conceptos de moral y ética presentados por los alumnos son indistintamente ligados a reglas y al código de ética.Este artigo trata da influência do ambiente acadêmico nos conceitos de moral e ética em alunos de psicologia. Esse ambiente deve proporcionar oportunidades para que o aluno perceba que sua atuação profissional demanda reflexão. Com o objetivo de verificar se os conceitos de moral e ética, na atuação do psicólogo, variam e como os alunos concebem as oportunidades de assunção de responsabilidade e de reflexão dirigida ao longo do curso, foram convidados estudantes de primeiro e último anos de psicologia a responder a dois questionários: um de avaliação do ambiente acadêmico e outro sobre conceitos de moral e ética. Os instrumentos foram analisados separadamente e de modo cruzado. Alguns resultados foram: os alunos não percebem muitas oportunidades de assunção de responsabilidade e reflexão dirigida, durante a formação, e os conceitos de moral e ética apresentados pelos alunos são, indistintamente, ligados a regras e ao código de ética.1  Editora Mackenzie2012-09-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/article/view/2807The Journal Of Psychology: Theory and Practice ; Vol. 14 No. 2 (2012); 126-140Revista Psicología: Teoría y Práctica; Vol. 14 Núm. 2 (2012); 126-140Revista Psicologia: Teoria e Prática; v. 14 n. 2 (2012); 126-1401980-69061516-3687reponame:Psicologia (Universidade Presbiteriana Mackenzie. Online)instname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (UPM)instacron:UPMporhttp://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/article/view/2807/3674Copyright (c) 2012 Patricia Unger Raphael Bataglia, Marcia Regina Bortolanzahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBataglia, Patricia Unger RaphaelBortolanza, Marcia Regina2023-02-10T19:03:27Zoai:ojs.editorarevistas.mackenzie.br:article/2807Revistahttp://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/indexPRIhttp://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/oairevistapsico@mackenzie.br1980-69061516-3687opendoar:2023-02-10T19:03:27Psicologia (Universidade Presbiteriana Mackenzie. Online) - Universidade Presbiteriana Mackenzie (UPM)false
dc.title.none.fl_str_mv Formação Profissional e Conceitos de Moral e Ética em Estudantes de Psicologia
title Formação Profissional e Conceitos de Moral e Ética em Estudantes de Psicologia
spellingShingle Formação Profissional e Conceitos de Moral e Ética em Estudantes de Psicologia
Bataglia, Patricia Unger Raphael
moral
ética
formação em psicologia
acadêmicos
universitários
moral
ethics
psychology training
academics
university
moral
ética
recibido de psicología
académicos
universitarios
title_short Formação Profissional e Conceitos de Moral e Ética em Estudantes de Psicologia
title_full Formação Profissional e Conceitos de Moral e Ética em Estudantes de Psicologia
title_fullStr Formação Profissional e Conceitos de Moral e Ética em Estudantes de Psicologia
title_full_unstemmed Formação Profissional e Conceitos de Moral e Ética em Estudantes de Psicologia
title_sort Formação Profissional e Conceitos de Moral e Ética em Estudantes de Psicologia
author Bataglia, Patricia Unger Raphael
author_facet Bataglia, Patricia Unger Raphael
Bortolanza, Marcia Regina
author_role author
author2 Bortolanza, Marcia Regina
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Bataglia, Patricia Unger Raphael
Bortolanza, Marcia Regina
dc.subject.por.fl_str_mv moral
ética
formação em psicologia
acadêmicos
universitários
moral
ethics
psychology training
academics
university
moral
ética
recibido de psicología
académicos
universitarios
topic moral
ética
formação em psicologia
acadêmicos
universitários
moral
ethics
psychology training
academics
university
moral
ética
recibido de psicología
académicos
universitarios
description This article depicts the influence of academic environment on the concepts of morality and ethics in Psychology students. It is assumed that this environment should provide opportunities for students to realize their professional demands reflection. In order to ascertain whether the concepts of morality and ethics in the work of a psychologist vary and how students perceive the opportunities for taking responsibility and reflection directed along the course, students from the first and last years of psychology were asked to respond two questionnaires: an evaluation of the academic environment and another on the concepts of morals and ethics. The instruments were analyzed separately and then crossed. Some results: students do not realize many opportunities for meeting responsibility and reflection addressed during training and concepts of morality and ethics presented by the students are bound to the rules and code of ethics.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-09-04
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/article/view/2807
url http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/article/view/2807
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/article/view/2807/3674
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2012 Patricia Unger Raphael Bataglia, Marcia Regina Bortolanza
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2012 Patricia Unger Raphael Bataglia, Marcia Regina Bortolanza
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora Mackenzie
publisher.none.fl_str_mv Editora Mackenzie
dc.source.none.fl_str_mv The Journal Of Psychology: Theory and Practice ; Vol. 14 No. 2 (2012); 126-140
Revista Psicología: Teoría y Práctica; Vol. 14 Núm. 2 (2012); 126-140
Revista Psicologia: Teoria e Prática; v. 14 n. 2 (2012); 126-140
1980-6906
1516-3687
reponame:Psicologia (Universidade Presbiteriana Mackenzie. Online)
instname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (UPM)
instacron:UPM
instname_str Universidade Presbiteriana Mackenzie (UPM)
instacron_str UPM
institution UPM
reponame_str Psicologia (Universidade Presbiteriana Mackenzie. Online)
collection Psicologia (Universidade Presbiteriana Mackenzie. Online)
repository.name.fl_str_mv Psicologia (Universidade Presbiteriana Mackenzie. Online) - Universidade Presbiteriana Mackenzie (UPM)
repository.mail.fl_str_mv revistapsico@mackenzie.br
_version_ 1797051375738159104