Estratégias minimalistas na arquitetura dos anos 1980 e 1990
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Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
Texto Completo: | http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/26102 |
Resumo: | In the 1980s and 1990s, part of the architectural scene was labeled as “minimalist”. The term, taken from the 1960s art movement known as Minimalism or Minimal Art, denoted a tendency to formal reduction in buildings of the time. Comparisons were made between aspects of Minimalism and architectural works, suggesting that architects have made use of art strategies. This research has considered four aspects of the topic – elementary form, materiality, uniform repetition and emptiness – as a starting point for the study of eight buildings, searching for similarities and differences between art and architecture approaches that may validate or not their association. The repercussion of Mies van der Rohe’s work in the 1980s and 1990s has also been evaluated. The 1986 reconstruction of the German Pavilion for the 1929 Barcelona International Exposition marks the return of the “less is more” dictum, which starts being considered once again by some of the architectural practices, after the postmodern critique of modernism in the previous two decades. |
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http://lattes.cnpq.br/8375309081976653Almeida, Décio Otoni deZein, Ruth Verde http://lattes.cnpq.br/90658239373676222016-06-06T18:58:55Z2020-05-28T18:16:40Z2020-05-28T18:16:40Z2015-10-16In the 1980s and 1990s, part of the architectural scene was labeled as “minimalist”. The term, taken from the 1960s art movement known as Minimalism or Minimal Art, denoted a tendency to formal reduction in buildings of the time. Comparisons were made between aspects of Minimalism and architectural works, suggesting that architects have made use of art strategies. This research has considered four aspects of the topic – elementary form, materiality, uniform repetition and emptiness – as a starting point for the study of eight buildings, searching for similarities and differences between art and architecture approaches that may validate or not their association. The repercussion of Mies van der Rohe’s work in the 1980s and 1990s has also been evaluated. The 1986 reconstruction of the German Pavilion for the 1929 Barcelona International Exposition marks the return of the “less is more” dictum, which starts being considered once again by some of the architectural practices, after the postmodern critique of modernism in the previous two decades.Nos anos 1980 e 1990 a crítica de arquitetura identificou parte da produção arquitetônica da época como “minimalista”. O nome, tomado do movimento na arte dos anos 1960 conhecido como Minimalismo ou Minimal Art, indicava uma tendência à redução formal no trabalho destes arquitetos. Paralelos foram estabelecidos entre aspectos do Minimalismo e algumas obras arquitetônicas do período, sugerindo uma apropriação pela arquitetura dos procedimentos – ou estratégias – utilizados nas artes visuais. Tomando como base quatro aspectos do tema – a forma elementar; a materialidade; a repetição uniforme; o vazio – a pesquisa procurou verificar, no estudo pormenorizado de oito edifícios projetados no período, a validade das associações estabelecidas entre estas arquiteturas e a arte minimalista, apontando suas similaridades e diferenças. Também foi analisada a repercussão da obra de Mies van der Rohe na arquitetura dos anos 1980 e 1990: a reconstrução, em 1986, do Pavilhão Alemão para a Exposição Universal de Barcelona de 1929 assinala o retorno do lema less is more, que passa a ser operado novamente por alguns arquitetos, após a revisão crítica da arquitetura moderna pelo pós-modernismo nas duas décadas anteriores.application/pdfAlmeida, Décio Otoni de. Estratégias minimalistas na arquitetura dos anos 1980 e 1990. 2015. [376 f. ]. Dissertação( Arquitetura e Urbanismo) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, [2015] .http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/26102minimalism1980s architecture1990s architectureporUniversidade Presbiteriana Mackenziehttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessminimalismoarquitetura dos anos 1980arquitetura dos anos 1990CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ARQUITETURA E URBANISMOhttp://tede.mackenzie.br/jspui/retrieve/10645/D%c3%a9cio%20Otoni%20de%20Almeida..pdf.jpgEstratégias minimalistas na arquitetura dos anos 1980 e 1990info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzieinstname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)instacron:MACKENZIEVillac, Maria IsabelFarias, Agnaldo Aricê CaldasBrasilFaculdade de Arquitetura e Urbanismo (FAU)UPMArquitetura e UrbanismoORIGINALDécio Otoni de Almeida..pdfDécio Otoni de Almeida..pdfapplication/pdf53703928https://dspace.mackenzie.br/bitstreams/54c72443-403d-4ab5-a556-bcaebdce5baa/download1fd5482a6d1ef9da55706eb3ac8f9f15MD51TEXTDécio Otoni de Almeida..pdf.txtDécio Otoni de Almeida..pdf.txtExtracted texttext/plain384190https://dspace.mackenzie.br/bitstreams/0b112c9f-8ffe-4145-8760-40078f4a4b8a/download5af4aad87ffcac4dab832b41635c11dcMD52THUMBNAILDécio Otoni de Almeida..pdf.jpgDécio Otoni de Almeida..pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1098https://dspace.mackenzie.br/bitstreams/7b61c088-569e-4547-b7f7-3ff8e9906442/download83ddd4c00591aaadef7b3cb9d4b0cbf2MD5310899/261022023-12-13 13:20:23.137http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/Acesso Abertooai:dspace.mackenzie.br:10899/26102https://dspace.mackenzie.brBiblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://tede.mackenzie.br/jspui/PRIhttps://adelpha-api.mackenzie.br/server/oai/repositorio@mackenzie.br||paola.damato@mackenzie.bropendoar:102772023-12-13T13:20:23Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie - Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)false |
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