As mulheres no cinema de Pedro Almodóvar Caballero e a reinvenção do melodrama hollywoodiano

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Canassa, Rosângela Donizete
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
Texto Completo: http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24643
Resumo: The present thesis "Women in the Pedro Almodóvar Caballero’s cinema and the reinvention of Hollywood melodrama" investigates the cinematographic work of the Spanish director and the reinvention of classic Hollywood melodrama as the called woman´s film of Douglas Sirk. The Spanish filmmaker provoked a reconfiguration of the cinematographic genre and with its insights shifts the social role of the woman from its conventional place in the cinema. The research also allows to establish the debate in the field of Psychoanalysis with the formulations of Sigmund Freud, Georges Bataille, Judith Butler, E. Ann Kaplan and Laura Mulvey around the melodramatic personages and their internal conflicts. The melodrama is renewed from its ironic forms and the appropriation of intertextuality, of the dialogue with the own cinema, works of art, literature, music and dance incorporating them to its narratives and imprinting its authorial mark.
id UPM_1461045fa3de266fd8b5ecc73551f6d4
oai_identifier_str oai:dspace.mackenzie.br:10899/24643
network_acronym_str UPM
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
repository_id_str 10277
spelling http://lattes.cnpq.br/9520043604080391Canassa, Rosângela DonizeteAraujo, Paulo Roberto Monteiro dehttp://lattes.cnpq.br/90627144801839952018-04-04T11:43:14Z2020-05-28T18:09:55Z2020-05-28T18:09:55Z2018-01-30The present thesis "Women in the Pedro Almodóvar Caballero’s cinema and the reinvention of Hollywood melodrama" investigates the cinematographic work of the Spanish director and the reinvention of classic Hollywood melodrama as the called woman´s film of Douglas Sirk. The Spanish filmmaker provoked a reconfiguration of the cinematographic genre and with its insights shifts the social role of the woman from its conventional place in the cinema. The research also allows to establish the debate in the field of Psychoanalysis with the formulations of Sigmund Freud, Georges Bataille, Judith Butler, E. Ann Kaplan and Laura Mulvey around the melodramatic personages and their internal conflicts. The melodrama is renewed from its ironic forms and the appropriation of intertextuality, of the dialogue with the own cinema, works of art, literature, music and dance incorporating them to its narratives and imprinting its authorial mark.A presente tese “As mulheres no cinema de Pedro Almodóvar Caballero e a reinvenção do melodrama hollywoodiano” investiga a obra cinematográfica do diretor espanhol e a reinvenção do melodrama clássico hollywoodiano como os filmes de mulher de Douglas Sirk. O cineasta espanhol provocou uma reconfiguração do gênero cinematográfico e com seus insights desloca o papel social da mulher do seu lugar convencional no cinema. A pesquisa permite também estabelecer o debate no campo da Psicanálise com as formulações de Sigmund Freud, Georges Bataille, Judith Butler, E. Ann Kaplan e Laura Mulvey em torno dos personagens melodramáticos e seus conflitos internos. Renova-se o melodrama a partir de suas formas irônicas e a apropriação da intertextualidade, do diálogo com o próprio cinema, as obras de arte, a literatura, a música e a dança incorporando-as às suas narrativas e imprimindo a sua marca autoral.Universidade Presbiteriana Mackenzieapplication/pdfCANASSA, Rosângela Donizete. As mulheres no cinema de Pedro Almodóvar Caballero e a reinvenção do melodrama hollywoodiano. 2018. [124] f. Tese (Educação, Arte e História da Cultura) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo.http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24643Pedro AlmodóvarmelodramafemaleintertextualityporUniversidade Presbiteriana Mackenziehttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessPedro AlmodóvarmelodramafemininointertextualidadeCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::CINEMAhttp://tede.mackenzie.br/jspui/retrieve/15935/Ros%c3%a2ngela%20Donizete%20Canassa.pdf.jpgAs mulheres no cinema de Pedro Almodóvar Caballero e a reinvenção do melodrama hollywoodianoinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzieinstname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)instacron:MACKENZIERamos, Rosangela Patriotahttp://lattes.cnpq.br/8434935867197930Hidalgo, João Eduardohttp://lattes.cnpq.br/0891046195041019Nascimento, José Leonardo dohttp://lattes.cnpq.br/6533679344753214Davino, Gláucia Eneidahttp://lattes.cnpq.br/9376577557864810BrasilCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)UPMEducação, Arte e História da CulturaORIGINALRosângela Donizete Canassa.pdfRosângela Donizete Canassa.pdfapplication/pdf19435604https://dspace.mackenzie.br/bitstreams/f6d676c6-04f0-4772-9e9b-ce4a7f148e48/download45ce8eaed1d7782d95cfb0e797447b50MD51TEXTRosângela Donizete Canassa.pdf.txtRosângela Donizete Canassa.pdf.txtExtracted texttext/plain248691https://dspace.mackenzie.br/bitstreams/1b082443-66f9-4929-a72d-9a7883f20cc4/downloadaa7a8e365ab9933bf43075f8f02dc771MD52THUMBNAILRosângela Donizete Canassa.pdf.jpgRosângela Donizete Canassa.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1215https://dspace.mackenzie.br/bitstreams/c6a96995-be17-4bf4-9293-89f2329f8546/download26fb2fdc209dccec6a743ae5b0da57aeMD5310899/246432022-03-14 15:33:50.949http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/Acesso Abertooai:dspace.mackenzie.br:10899/24643https://dspace.mackenzie.brBiblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://tede.mackenzie.br/jspui/PRIhttps://adelpha-api.mackenzie.br/server/oai/repositorio@mackenzie.br||paola.damato@mackenzie.bropendoar:102772022-03-14T15:33:50Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie - Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)false
dc.title.por.fl_str_mv As mulheres no cinema de Pedro Almodóvar Caballero e a reinvenção do melodrama hollywoodiano
title As mulheres no cinema de Pedro Almodóvar Caballero e a reinvenção do melodrama hollywoodiano
spellingShingle As mulheres no cinema de Pedro Almodóvar Caballero e a reinvenção do melodrama hollywoodiano
Canassa, Rosângela Donizete
Pedro Almodóvar
melodrama
feminino
intertextualidade
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::CINEMA
title_short As mulheres no cinema de Pedro Almodóvar Caballero e a reinvenção do melodrama hollywoodiano
title_full As mulheres no cinema de Pedro Almodóvar Caballero e a reinvenção do melodrama hollywoodiano
title_fullStr As mulheres no cinema de Pedro Almodóvar Caballero e a reinvenção do melodrama hollywoodiano
title_full_unstemmed As mulheres no cinema de Pedro Almodóvar Caballero e a reinvenção do melodrama hollywoodiano
title_sort As mulheres no cinema de Pedro Almodóvar Caballero e a reinvenção do melodrama hollywoodiano
author Canassa, Rosângela Donizete
author_facet Canassa, Rosângela Donizete
author_role author
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/9520043604080391
dc.contributor.author.fl_str_mv Canassa, Rosângela Donizete
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Araujo, Paulo Roberto Monteiro de
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/9062714480183995
contributor_str_mv Araujo, Paulo Roberto Monteiro de
dc.subject.por.fl_str_mv Pedro Almodóvar
melodrama
feminino
intertextualidade
topic Pedro Almodóvar
melodrama
feminino
intertextualidade
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::CINEMA
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::CINEMA
description The present thesis "Women in the Pedro Almodóvar Caballero’s cinema and the reinvention of Hollywood melodrama" investigates the cinematographic work of the Spanish director and the reinvention of classic Hollywood melodrama as the called woman´s film of Douglas Sirk. The Spanish filmmaker provoked a reconfiguration of the cinematographic genre and with its insights shifts the social role of the woman from its conventional place in the cinema. The research also allows to establish the debate in the field of Psychoanalysis with the formulations of Sigmund Freud, Georges Bataille, Judith Butler, E. Ann Kaplan and Laura Mulvey around the melodramatic personages and their internal conflicts. The melodrama is renewed from its ironic forms and the appropriation of intertextuality, of the dialogue with the own cinema, works of art, literature, music and dance incorporating them to its narratives and imprinting its authorial mark.
publishDate 2018
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2018-04-04T11:43:14Z
2020-05-28T18:09:55Z
dc.date.issued.fl_str_mv 2018-01-30
dc.date.available.fl_str_mv 2020-05-28T18:09:55Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
format doctoralThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv CANASSA, Rosângela Donizete. As mulheres no cinema de Pedro Almodóvar Caballero e a reinvenção do melodrama hollywoodiano. 2018. [124] f. Tese (Educação, Arte e História da Cultura) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24643
identifier_str_mv CANASSA, Rosângela Donizete. As mulheres no cinema de Pedro Almodóvar Caballero e a reinvenção do melodrama hollywoodiano. 2018. [124] f. Tese (Educação, Arte e História da Cultura) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo.
url http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24643
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Presbiteriana Mackenzie
publisher.none.fl_str_mv Universidade Presbiteriana Mackenzie
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
instname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)
instacron:MACKENZIE
instname_str Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)
instacron_str MACKENZIE
institution MACKENZIE
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
bitstream.url.fl_str_mv https://dspace.mackenzie.br/bitstreams/f6d676c6-04f0-4772-9e9b-ce4a7f148e48/download
https://dspace.mackenzie.br/bitstreams/1b082443-66f9-4929-a72d-9a7883f20cc4/download
https://dspace.mackenzie.br/bitstreams/c6a96995-be17-4bf4-9293-89f2329f8546/download
bitstream.checksum.fl_str_mv 45ce8eaed1d7782d95cfb0e797447b50
aa7a8e365ab9933bf43075f8f02dc771
26fb2fdc209dccec6a743ae5b0da57ae
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie - Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)
repository.mail.fl_str_mv repositorio@mackenzie.br||paola.damato@mackenzie.br
_version_ 1813820055239000064