As mulheres no cinema de Pedro Almodóvar Caballero e a reinvenção do melodrama hollywoodiano
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Tese |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
Texto Completo: | http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24643 |
Resumo: | The present thesis "Women in the Pedro Almodóvar Caballero’s cinema and the reinvention of Hollywood melodrama" investigates the cinematographic work of the Spanish director and the reinvention of classic Hollywood melodrama as the called woman´s film of Douglas Sirk. The Spanish filmmaker provoked a reconfiguration of the cinematographic genre and with its insights shifts the social role of the woman from its conventional place in the cinema. The research also allows to establish the debate in the field of Psychoanalysis with the formulations of Sigmund Freud, Georges Bataille, Judith Butler, E. Ann Kaplan and Laura Mulvey around the melodramatic personages and their internal conflicts. The melodrama is renewed from its ironic forms and the appropriation of intertextuality, of the dialogue with the own cinema, works of art, literature, music and dance incorporating them to its narratives and imprinting its authorial mark. |
id |
UPM_1461045fa3de266fd8b5ecc73551f6d4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:dspace.mackenzie.br:10899/24643 |
network_acronym_str |
UPM |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
repository_id_str |
10277 |
spelling |
http://lattes.cnpq.br/9520043604080391Canassa, Rosângela DonizeteAraujo, Paulo Roberto Monteiro dehttp://lattes.cnpq.br/90627144801839952018-04-04T11:43:14Z2020-05-28T18:09:55Z2020-05-28T18:09:55Z2018-01-30The present thesis "Women in the Pedro Almodóvar Caballero’s cinema and the reinvention of Hollywood melodrama" investigates the cinematographic work of the Spanish director and the reinvention of classic Hollywood melodrama as the called woman´s film of Douglas Sirk. The Spanish filmmaker provoked a reconfiguration of the cinematographic genre and with its insights shifts the social role of the woman from its conventional place in the cinema. The research also allows to establish the debate in the field of Psychoanalysis with the formulations of Sigmund Freud, Georges Bataille, Judith Butler, E. Ann Kaplan and Laura Mulvey around the melodramatic personages and their internal conflicts. The melodrama is renewed from its ironic forms and the appropriation of intertextuality, of the dialogue with the own cinema, works of art, literature, music and dance incorporating them to its narratives and imprinting its authorial mark.A presente tese “As mulheres no cinema de Pedro Almodóvar Caballero e a reinvenção do melodrama hollywoodiano” investiga a obra cinematográfica do diretor espanhol e a reinvenção do melodrama clássico hollywoodiano como os filmes de mulher de Douglas Sirk. O cineasta espanhol provocou uma reconfiguração do gênero cinematográfico e com seus insights desloca o papel social da mulher do seu lugar convencional no cinema. A pesquisa permite também estabelecer o debate no campo da Psicanálise com as formulações de Sigmund Freud, Georges Bataille, Judith Butler, E. Ann Kaplan e Laura Mulvey em torno dos personagens melodramáticos e seus conflitos internos. Renova-se o melodrama a partir de suas formas irônicas e a apropriação da intertextualidade, do diálogo com o próprio cinema, as obras de arte, a literatura, a música e a dança incorporando-as às suas narrativas e imprimindo a sua marca autoral.Universidade Presbiteriana Mackenzieapplication/pdfCANASSA, Rosângela Donizete. As mulheres no cinema de Pedro Almodóvar Caballero e a reinvenção do melodrama hollywoodiano. 2018. [124] f. Tese (Educação, Arte e História da Cultura) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo.http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24643Pedro AlmodóvarmelodramafemaleintertextualityporUniversidade Presbiteriana Mackenziehttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessPedro AlmodóvarmelodramafemininointertextualidadeCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::CINEMAhttp://tede.mackenzie.br/jspui/retrieve/15935/Ros%c3%a2ngela%20Donizete%20Canassa.pdf.jpgAs mulheres no cinema de Pedro Almodóvar Caballero e a reinvenção do melodrama hollywoodianoinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzieinstname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)instacron:MACKENZIERamos, Rosangela Patriotahttp://lattes.cnpq.br/8434935867197930Hidalgo, João Eduardohttp://lattes.cnpq.br/0891046195041019Nascimento, José Leonardo dohttp://lattes.cnpq.br/6533679344753214Davino, Gláucia Eneidahttp://lattes.cnpq.br/9376577557864810BrasilCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)UPMEducação, Arte e História da CulturaORIGINALRosângela Donizete Canassa.pdfRosângela Donizete Canassa.pdfapplication/pdf19435604https://dspace.mackenzie.br/bitstreams/f6d676c6-04f0-4772-9e9b-ce4a7f148e48/download45ce8eaed1d7782d95cfb0e797447b50MD51TEXTRosângela Donizete Canassa.pdf.txtRosângela Donizete Canassa.pdf.txtExtracted texttext/plain248691https://dspace.mackenzie.br/bitstreams/1b082443-66f9-4929-a72d-9a7883f20cc4/downloadaa7a8e365ab9933bf43075f8f02dc771MD52THUMBNAILRosângela Donizete Canassa.pdf.jpgRosângela Donizete Canassa.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1215https://dspace.mackenzie.br/bitstreams/c6a96995-be17-4bf4-9293-89f2329f8546/download26fb2fdc209dccec6a743ae5b0da57aeMD5310899/246432022-03-14 15:33:50.949http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/Acesso Abertooai:dspace.mackenzie.br:10899/24643https://dspace.mackenzie.brBiblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://tede.mackenzie.br/jspui/PRIhttps://adelpha-api.mackenzie.br/server/oai/repositorio@mackenzie.br||paola.damato@mackenzie.bropendoar:102772022-03-14T15:33:50Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie - Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
As mulheres no cinema de Pedro Almodóvar Caballero e a reinvenção do melodrama hollywoodiano |
title |
As mulheres no cinema de Pedro Almodóvar Caballero e a reinvenção do melodrama hollywoodiano |
spellingShingle |
As mulheres no cinema de Pedro Almodóvar Caballero e a reinvenção do melodrama hollywoodiano Canassa, Rosângela Donizete Pedro Almodóvar melodrama feminino intertextualidade CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::CINEMA |
title_short |
As mulheres no cinema de Pedro Almodóvar Caballero e a reinvenção do melodrama hollywoodiano |
title_full |
As mulheres no cinema de Pedro Almodóvar Caballero e a reinvenção do melodrama hollywoodiano |
title_fullStr |
As mulheres no cinema de Pedro Almodóvar Caballero e a reinvenção do melodrama hollywoodiano |
title_full_unstemmed |
As mulheres no cinema de Pedro Almodóvar Caballero e a reinvenção do melodrama hollywoodiano |
title_sort |
As mulheres no cinema de Pedro Almodóvar Caballero e a reinvenção do melodrama hollywoodiano |
author |
Canassa, Rosângela Donizete |
author_facet |
Canassa, Rosângela Donizete |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/9520043604080391 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Canassa, Rosângela Donizete |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Araujo, Paulo Roberto Monteiro de |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/9062714480183995 |
contributor_str_mv |
Araujo, Paulo Roberto Monteiro de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Pedro Almodóvar melodrama feminino intertextualidade |
topic |
Pedro Almodóvar melodrama feminino intertextualidade CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::CINEMA |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::CINEMA |
description |
The present thesis "Women in the Pedro Almodóvar Caballero’s cinema and the reinvention of Hollywood melodrama" investigates the cinematographic work of the Spanish director and the reinvention of classic Hollywood melodrama as the called woman´s film of Douglas Sirk. The Spanish filmmaker provoked a reconfiguration of the cinematographic genre and with its insights shifts the social role of the woman from its conventional place in the cinema. The research also allows to establish the debate in the field of Psychoanalysis with the formulations of Sigmund Freud, Georges Bataille, Judith Butler, E. Ann Kaplan and Laura Mulvey around the melodramatic personages and their internal conflicts. The melodrama is renewed from its ironic forms and the appropriation of intertextuality, of the dialogue with the own cinema, works of art, literature, music and dance incorporating them to its narratives and imprinting its authorial mark. |
publishDate |
2018 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2018-04-04T11:43:14Z 2020-05-28T18:09:55Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2018-01-30 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2020-05-28T18:09:55Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis |
format |
doctoralThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
CANASSA, Rosângela Donizete. As mulheres no cinema de Pedro Almodóvar Caballero e a reinvenção do melodrama hollywoodiano. 2018. [124] f. Tese (Educação, Arte e História da Cultura) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24643 |
identifier_str_mv |
CANASSA, Rosângela Donizete. As mulheres no cinema de Pedro Almodóvar Caballero e a reinvenção do melodrama hollywoodiano. 2018. [124] f. Tese (Educação, Arte e História da Cultura) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo. |
url |
http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24643 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Presbiteriana Mackenzie |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Presbiteriana Mackenzie |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie instname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE) instacron:MACKENZIE |
instname_str |
Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE) |
instacron_str |
MACKENZIE |
institution |
MACKENZIE |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://dspace.mackenzie.br/bitstreams/f6d676c6-04f0-4772-9e9b-ce4a7f148e48/download https://dspace.mackenzie.br/bitstreams/1b082443-66f9-4929-a72d-9a7883f20cc4/download https://dspace.mackenzie.br/bitstreams/c6a96995-be17-4bf4-9293-89f2329f8546/download |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
45ce8eaed1d7782d95cfb0e797447b50 aa7a8e365ab9933bf43075f8f02dc771 26fb2fdc209dccec6a743ae5b0da57ae |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie - Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE) |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@mackenzie.br||paola.damato@mackenzie.br |
_version_ |
1813820055239000064 |