A tatuagem como processo

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sad, Breno Bitarello
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
Texto Completo: http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24617
Resumo: Generally speaking the tattoo is not a practice recognized as belonging to the artistic context, however, its characteristics and behavior of its materials as well as its support enable to relate its process with the process art. Each tattoo should be developed for a particular part of a particular person's body. Therefore, the process becomes specific and dependent on the properties of this body. External factors such as incidence of the sun, scars and artificial light on the tattooed area, as well as internal factors such as metabolism, cell regeneration etc. affect the tattoo constantly. Thus, it can be said that the tattoo is an ongoing process that undergoes changes until the complete destruction of its support, the skin. Reflecting on the tattoo as an open process, this research allows the establishment of relations between the tattoo process and process art. Thus two outstanding points will be developed: (i) moments in which contemporary artists and bioartistas used tattoos on his works and processes will be mapped; (Ii) by recording a theoretical and practical work called biotattoos the tattoo process will be shown and described. The biotattoos are abstract images chosen by the tattoo artist and adapted to fit a given region of the body of a specific person. These are tattoos designed to incorporate variables and changes in their structures during the procedure. The practical step allows to focus on the tattoo not as a finished object finalized in the skin, but rather in all its process.
id UPM_26e6abf993dabdbb54d6a66722910482
oai_identifier_str oai:dspace.mackenzie.br:10899/24617
network_acronym_str UPM
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
repository_id_str 10277
spelling 2016-12-08T16:13:01Z2020-05-28T18:09:51Z2020-05-28T18:09:51Z2016-02-12SAD, Breno Bitarello. A tatuagem como processo. 2016. 170 f. Tese (Educação, Arte e História da Cultura) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo.http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24617Generally speaking the tattoo is not a practice recognized as belonging to the artistic context, however, its characteristics and behavior of its materials as well as its support enable to relate its process with the process art. Each tattoo should be developed for a particular part of a particular person's body. Therefore, the process becomes specific and dependent on the properties of this body. External factors such as incidence of the sun, scars and artificial light on the tattooed area, as well as internal factors such as metabolism, cell regeneration etc. affect the tattoo constantly. Thus, it can be said that the tattoo is an ongoing process that undergoes changes until the complete destruction of its support, the skin. Reflecting on the tattoo as an open process, this research allows the establishment of relations between the tattoo process and process art. Thus two outstanding points will be developed: (i) moments in which contemporary artists and bioartistas used tattoos on his works and processes will be mapped; (Ii) by recording a theoretical and practical work called biotattoos the tattoo process will be shown and described. The biotattoos are abstract images chosen by the tattoo artist and adapted to fit a given region of the body of a specific person. These are tattoos designed to incorporate variables and changes in their structures during the procedure. The practical step allows to focus on the tattoo not as a finished object finalized in the skin, but rather in all its process.De modo geral a tatuagem não é uma prática reconhecida como pertencente ao âmbito artístico mas geralmente ao campo da cultura. No entanto, há especificidades da tatuagem que se assemelham as práticas artísticas: o desenho, cores, pintura, composição etc. Além disso, os comportamentos de seus materiais bem como de seu suporte permitem relacionar seu processo com o âmbito da arte contemporânea conhecido como process art que tem como principais questões o comportamento dos materiais e especificidades dos meios bem como a crCada tatuagem deve ser desenvolvida para uma parte específica do corpo de uma determinada pessoa. Logo, o processo torna-se específico e dependente das propriedades deste corpo. Fatores externos como incidência do sol, cicatrizes e luminosidade artificial sobre a região tatuada, bem como fatores internos como metabolismo, regeneração celular afetam a tatuagem constantemente. Deste modo, pode-se dizer que a tatuagem é um processo constante que sofre modificações até a destruição completa de seu suporte, a pele. Ao refletir sobre a tatuagem como um processo aberto, esta pesquisa permite o estabelecimento de relações entre o processo na tatuagem e a process art. Deste modo dois pontos de destaque serão desenvolvidos: (i) serão mapeados momentos nos quais artistas contemporâneos e bioartistas utilizaram tatuagens em suas obras e processos; (ii) através do registro de um trabalho teórico-prático chamado de biotatuagens o processo da tatuagem será apresentado e descrito. As biotatuagens são imagens abstratas escolhidas pelo tatuador e adaptadas para se adequarem a uma dada região do corpo de uma pessoa específica. Tratam-se de tatuagens concebidas de modo a incorporar variáveis e modificações em suas estruturas durante o processo. A etapa prática permite focar na tatuagem não como objeto finalizado na pele, mas antes em todo seu processo.application/pdfporUniversidade Presbiteriana MackenzieEducação, Arte e História da CulturaUPMBrasilCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccesstatuagemprocessoprocess arttatuagem como processobiotatuagemCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::CINEMACNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTESA tatuagem como processoinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisAlmeida, Jane Mary Pereira dehttp://lattes.cnpq.br/8328548533414301Hooper, Silvana Seabrahttp://lattes.cnpq.br/8311529534023655Nunes, Raquel RenóStalbaum, Brett OwenSuppia, Alfredo Luiz Paes de Oliveirahttp://lattes.cnpq.br/4926118547072736http://lattes.cnpq.br/3515261469822895Sad, Breno Bitarellohttp://tede.mackenzie.br/jspui/retrieve/11972/Breno%20Bitarello%20Sad.pdf.jpghttp://tede.mackenzie.br/jspui/bitstream/tede/2931/5/Breno%20Bitarello%20Sad.pdftattooprocessprocess arttattoo as a processbiotattoosreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzieinstname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)instacron:MACKENZIE10899/246172020-05-28 15:09:51.377Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://tede.mackenzie.br/jspui/PRI
dc.title.por.fl_str_mv A tatuagem como processo
title A tatuagem como processo
spellingShingle A tatuagem como processo
Sad, Breno Bitarello
tatuagem
processo
process art
tatuagem como processo
biotatuagem
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::CINEMA
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES
title_short A tatuagem como processo
title_full A tatuagem como processo
title_fullStr A tatuagem como processo
title_full_unstemmed A tatuagem como processo
title_sort A tatuagem como processo
author Sad, Breno Bitarello
author_facet Sad, Breno Bitarello
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Almeida, Jane Mary Pereira de
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/8328548533414301
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Hooper, Silvana Seabra
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/8311529534023655
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Nunes, Raquel Renó
dc.contributor.referee3.fl_str_mv Stalbaum, Brett Owen
dc.contributor.referee4.fl_str_mv Suppia, Alfredo Luiz Paes de Oliveira
dc.contributor.referee4Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/4926118547072736
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/3515261469822895
dc.contributor.author.fl_str_mv Sad, Breno Bitarello
contributor_str_mv Almeida, Jane Mary Pereira de
Hooper, Silvana Seabra
Nunes, Raquel Renó
Stalbaum, Brett Owen
Suppia, Alfredo Luiz Paes de Oliveira
dc.subject.por.fl_str_mv tatuagem
processo
process art
tatuagem como processo
biotatuagem
topic tatuagem
processo
process art
tatuagem como processo
biotatuagem
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::CINEMA
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::CINEMA
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES
description Generally speaking the tattoo is not a practice recognized as belonging to the artistic context, however, its characteristics and behavior of its materials as well as its support enable to relate its process with the process art. Each tattoo should be developed for a particular part of a particular person's body. Therefore, the process becomes specific and dependent on the properties of this body. External factors such as incidence of the sun, scars and artificial light on the tattooed area, as well as internal factors such as metabolism, cell regeneration etc. affect the tattoo constantly. Thus, it can be said that the tattoo is an ongoing process that undergoes changes until the complete destruction of its support, the skin. Reflecting on the tattoo as an open process, this research allows the establishment of relations between the tattoo process and process art. Thus two outstanding points will be developed: (i) moments in which contemporary artists and bioartistas used tattoos on his works and processes will be mapped; (Ii) by recording a theoretical and practical work called biotattoos the tattoo process will be shown and described. The biotattoos are abstract images chosen by the tattoo artist and adapted to fit a given region of the body of a specific person. These are tattoos designed to incorporate variables and changes in their structures during the procedure. The practical step allows to focus on the tattoo not as a finished object finalized in the skin, but rather in all its process.
publishDate 2016
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-12-08T16:13:01Z
2020-05-28T18:09:51Z
dc.date.issued.fl_str_mv 2016-02-12
dc.date.available.fl_str_mv 2020-05-28T18:09:51Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
format doctoralThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv SAD, Breno Bitarello. A tatuagem como processo. 2016. 170 f. Tese (Educação, Arte e História da Cultura) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24617
identifier_str_mv SAD, Breno Bitarello. A tatuagem como processo. 2016. 170 f. Tese (Educação, Arte e História da Cultura) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo.
url http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24617
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Presbiteriana Mackenzie
dc.publisher.program.fl_str_mv Educação, Arte e História da Cultura
dc.publisher.initials.fl_str_mv UPM
dc.publisher.country.fl_str_mv Brasil
dc.publisher.department.fl_str_mv Centro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Presbiteriana Mackenzie
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
instname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)
instacron:MACKENZIE
instname_str Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)
instacron_str MACKENZIE
institution MACKENZIE
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1757177224479375360