A abordagem rizomática
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Tese |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
Texto Completo: | http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24637 |
Resumo: | Wilton Azevedo wrote his pos-doctoral paper The Beginning of the Expanded Scripture in 2009, at the University Paris 8. Azevedo made a semiotic study of the possibilities of poetry in the network environment of the Internet. He believed that his idea of expanded writing was not limited to poetry but also to education. He realized that in the 21st century everything that proposes knowledge building and art, should be developed in a rhizomatic approach. Using the methodology of Graça Mizukami to analyse educational approaches, we intend to verify if the proposal of Azevedo allows a teaching-learning practice that may be used in the internet environment. Also, as we combine Azevedo's ideas with Mizukami's methodology, we will collate examples that contribute to the understanding of what could constitute a rhizomatic education. In the course will be examined the ideas of G. Deleuze and F. Guattari, who adopted the term as a concept for their book Thousand Plateaus. |
id |
UPM_43c0f5a5a95d2525bee615b1d7607df2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:dspace.mackenzie.br:10899/24637 |
network_acronym_str |
UPM |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
repository_id_str |
10277 |
spelling |
2017-11-01T17:34:04Z2020-05-28T18:09:54Z2020-05-28T18:09:54Z2017-08-03MORAES, Renato Bulcão. A abordagem rizomática. 2017. 261 f. Tese( Educação, Arte e História da Cultura) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo .http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24637Wilton Azevedo wrote his pos-doctoral paper The Beginning of the Expanded Scripture in 2009, at the University Paris 8. Azevedo made a semiotic study of the possibilities of poetry in the network environment of the Internet. He believed that his idea of expanded writing was not limited to poetry but also to education. He realized that in the 21st century everything that proposes knowledge building and art, should be developed in a rhizomatic approach. Using the methodology of Graça Mizukami to analyse educational approaches, we intend to verify if the proposal of Azevedo allows a teaching-learning practice that may be used in the internet environment. Also, as we combine Azevedo's ideas with Mizukami's methodology, we will collate examples that contribute to the understanding of what could constitute a rhizomatic education. In the course will be examined the ideas of G. Deleuze and F. Guattari, who adopted the term as a concept for their book Thousand Plateaus.Em 2009 Wilton Azevedo apresentou na Universidade Paris 8 seu trabalho de pós-doutorado Interpoesia- O Início da Escritura Expandida. Azevedo fez um estudo semiótico das possibilidades da poesia no ambiente de rede – Internet. Verificou que sua ideia de escritura expandida não se limitava à poesia, mas também à educação. Percebeu que no século XXI tudo que propuser a construção do conhecimento e da arte deve ser desenvolvido de forma rizomática. Utilizando a metodologia das abordagens na educação de Graça Mizukami, pretendemos verificar se a proposta de Azevedo permite a construção de uma prática de ensino-aprendizagem que possa ser utilizada no ambiente de rede. Além de inspecionar as ideias de Azevedo com a metodologia de Mizukami, cotejamos exemplos que contribuem para o entendimento do que poderia constituir uma educação rizomática. No percurso foram examinadas as ideias de G. Deleuze e F. Guattari, que adotaram o termo como conceito para sua obra Mil Platôs.application/pdfporUniversidade Presbiteriana MackenzieEducação, Arte e História da CulturaUPMBrasilCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessabordagemrizomáticaMizukamiDeleuzeGuattarieducação a distânciaensino-aprendizadoredesCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::FILOSOFIAA abordagem rizomáticainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisMizukami, Maria da Graça Nicolettihttp://lattes.cnpq.br/2121396261196481Andrade, Maria de Fátima Ramos deReali, Aline Maria de Medeiros RodriguesAparício, Ana Silva MoçoGiora , Regina Célia Faria Amarohttp://lattes.cnpq.br/2164499543241260Moraes, Renato Bulcãohttp://tede.mackenzie.br/jspui/retrieve/15160/Renato%20Bulc%c3%a3o%20de%20Moraes.pdf.jpghttp://tede.mackenzie.br/jspui/bitstream/tede/3389/5/Renato%20Bulc%C3%A3o%20de%20Moraes.pdfapproachrhizomaticMizukamiDeleuzeGuattaridistance educationTeachinglearningnetworksrhizomereponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzieinstname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)instacron:MACKENZIE10899/246372020-05-28 15:09:54.6Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://tede.mackenzie.br/jspui/PRI |
dc.title.por.fl_str_mv |
A abordagem rizomática |
title |
A abordagem rizomática |
spellingShingle |
A abordagem rizomática Moraes, Renato Bulcão abordagem rizomática Mizukami Deleuze Guattari educação a distância ensino-aprendizado redes CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::FILOSOFIA |
title_short |
A abordagem rizomática |
title_full |
A abordagem rizomática |
title_fullStr |
A abordagem rizomática |
title_full_unstemmed |
A abordagem rizomática |
title_sort |
A abordagem rizomática |
author |
Moraes, Renato Bulcão |
author_facet |
Moraes, Renato Bulcão |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Mizukami, Maria da Graça Nicoletti |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/2121396261196481 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Andrade, Maria de Fátima Ramos de |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Reali, Aline Maria de Medeiros Rodrigues |
dc.contributor.referee3.fl_str_mv |
Aparício, Ana Silva Moço |
dc.contributor.referee4.fl_str_mv |
Giora , Regina Célia Faria Amaro |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/2164499543241260 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Moraes, Renato Bulcão |
contributor_str_mv |
Mizukami, Maria da Graça Nicoletti Andrade, Maria de Fátima Ramos de Reali, Aline Maria de Medeiros Rodrigues Aparício, Ana Silva Moço Giora , Regina Célia Faria Amaro |
dc.subject.por.fl_str_mv |
abordagem rizomática Mizukami Deleuze Guattari educação a distância ensino-aprendizado redes |
topic |
abordagem rizomática Mizukami Deleuze Guattari educação a distância ensino-aprendizado redes CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::FILOSOFIA |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::FILOSOFIA |
description |
Wilton Azevedo wrote his pos-doctoral paper The Beginning of the Expanded Scripture in 2009, at the University Paris 8. Azevedo made a semiotic study of the possibilities of poetry in the network environment of the Internet. He believed that his idea of expanded writing was not limited to poetry but also to education. He realized that in the 21st century everything that proposes knowledge building and art, should be developed in a rhizomatic approach. Using the methodology of Graça Mizukami to analyse educational approaches, we intend to verify if the proposal of Azevedo allows a teaching-learning practice that may be used in the internet environment. Also, as we combine Azevedo's ideas with Mizukami's methodology, we will collate examples that contribute to the understanding of what could constitute a rhizomatic education. In the course will be examined the ideas of G. Deleuze and F. Guattari, who adopted the term as a concept for their book Thousand Plateaus. |
publishDate |
2017 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2017-11-01T17:34:04Z 2020-05-28T18:09:54Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2017-08-03 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2020-05-28T18:09:54Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis |
format |
doctoralThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
MORAES, Renato Bulcão. A abordagem rizomática. 2017. 261 f. Tese( Educação, Arte e História da Cultura) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo . |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24637 |
identifier_str_mv |
MORAES, Renato Bulcão. A abordagem rizomática. 2017. 261 f. Tese( Educação, Arte e História da Cultura) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo . |
url |
http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24637 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Presbiteriana Mackenzie |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Educação, Arte e História da Cultura |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UPM |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Centro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Presbiteriana Mackenzie |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie instname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE) instacron:MACKENZIE |
instname_str |
Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE) |
instacron_str |
MACKENZIE |
institution |
MACKENZIE |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1757177219975741440 |