A abordagem rizomática

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Moraes, Renato Bulcão
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
Texto Completo: http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24637
Resumo: Wilton Azevedo wrote his pos-doctoral paper The Beginning of the Expanded Scripture in 2009, at the University Paris 8. Azevedo made a semiotic study of the possibilities of poetry in the network environment of the Internet. He believed that his idea of expanded writing was not limited to poetry but also to education. He realized that in the 21st century everything that proposes knowledge building and art, should be developed in a rhizomatic approach. Using the methodology of Graça Mizukami to analyse educational approaches, we intend to verify if the proposal of Azevedo allows a teaching-learning practice that may be used in the internet environment. Also, as we combine Azevedo's ideas with Mizukami's methodology, we will collate examples that contribute to the understanding of what could constitute a rhizomatic education. In the course will be examined the ideas of G. Deleuze and F. Guattari, who adopted the term as a concept for their book Thousand Plateaus.
id UPM_43c0f5a5a95d2525bee615b1d7607df2
oai_identifier_str oai:dspace.mackenzie.br:10899/24637
network_acronym_str UPM
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
repository_id_str 10277
spelling 2017-11-01T17:34:04Z2020-05-28T18:09:54Z2020-05-28T18:09:54Z2017-08-03MORAES, Renato Bulcão. A abordagem rizomática. 2017. 261 f. Tese( Educação, Arte e História da Cultura) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo .http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24637Wilton Azevedo wrote his pos-doctoral paper The Beginning of the Expanded Scripture in 2009, at the University Paris 8. Azevedo made a semiotic study of the possibilities of poetry in the network environment of the Internet. He believed that his idea of expanded writing was not limited to poetry but also to education. He realized that in the 21st century everything that proposes knowledge building and art, should be developed in a rhizomatic approach. Using the methodology of Graça Mizukami to analyse educational approaches, we intend to verify if the proposal of Azevedo allows a teaching-learning practice that may be used in the internet environment. Also, as we combine Azevedo's ideas with Mizukami's methodology, we will collate examples that contribute to the understanding of what could constitute a rhizomatic education. In the course will be examined the ideas of G. Deleuze and F. Guattari, who adopted the term as a concept for their book Thousand Plateaus.Em 2009 Wilton Azevedo apresentou na Universidade Paris 8 seu trabalho de pós-doutorado Interpoesia- O Início da Escritura Expandida. Azevedo fez um estudo semiótico das possibilidades da poesia no ambiente de rede – Internet. Verificou que sua ideia de escritura expandida não se limitava à poesia, mas também à educação. Percebeu que no século XXI tudo que propuser a construção do conhecimento e da arte deve ser desenvolvido de forma rizomática. Utilizando a metodologia das abordagens na educação de Graça Mizukami, pretendemos verificar se a proposta de Azevedo permite a construção de uma prática de ensino-aprendizagem que possa ser utilizada no ambiente de rede. Além de inspecionar as ideias de Azevedo com a metodologia de Mizukami, cotejamos exemplos que contribuem para o entendimento do que poderia constituir uma educação rizomática. No percurso foram examinadas as ideias de G. Deleuze e F. Guattari, que adotaram o termo como conceito para sua obra Mil Platôs.application/pdfporUniversidade Presbiteriana MackenzieEducação, Arte e História da CulturaUPMBrasilCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessabordagemrizomáticaMizukamiDeleuzeGuattarieducação a distânciaensino-aprendizadoredesCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::FILOSOFIAA abordagem rizomáticainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisMizukami, Maria da Graça Nicolettihttp://lattes.cnpq.br/2121396261196481Andrade, Maria de Fátima Ramos deReali, Aline Maria de Medeiros RodriguesAparício, Ana Silva MoçoGiora , Regina Célia Faria Amarohttp://lattes.cnpq.br/2164499543241260Moraes, Renato Bulcãohttp://tede.mackenzie.br/jspui/retrieve/15160/Renato%20Bulc%c3%a3o%20de%20Moraes.pdf.jpghttp://tede.mackenzie.br/jspui/bitstream/tede/3389/5/Renato%20Bulc%C3%A3o%20de%20Moraes.pdfapproachrhizomaticMizukamiDeleuzeGuattaridistance educationTeachinglearningnetworksrhizomereponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzieinstname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)instacron:MACKENZIE10899/246372020-05-28 15:09:54.6Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://tede.mackenzie.br/jspui/PRI
dc.title.por.fl_str_mv A abordagem rizomática
title A abordagem rizomática
spellingShingle A abordagem rizomática
Moraes, Renato Bulcão
abordagem
rizomática
Mizukami
Deleuze
Guattari
educação a distância
ensino-aprendizado
redes
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::FILOSOFIA
title_short A abordagem rizomática
title_full A abordagem rizomática
title_fullStr A abordagem rizomática
title_full_unstemmed A abordagem rizomática
title_sort A abordagem rizomática
author Moraes, Renato Bulcão
author_facet Moraes, Renato Bulcão
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Mizukami, Maria da Graça Nicoletti
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/2121396261196481
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Andrade, Maria de Fátima Ramos de
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Reali, Aline Maria de Medeiros Rodrigues
dc.contributor.referee3.fl_str_mv Aparício, Ana Silva Moço
dc.contributor.referee4.fl_str_mv Giora , Regina Célia Faria Amaro
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/2164499543241260
dc.contributor.author.fl_str_mv Moraes, Renato Bulcão
contributor_str_mv Mizukami, Maria da Graça Nicoletti
Andrade, Maria de Fátima Ramos de
Reali, Aline Maria de Medeiros Rodrigues
Aparício, Ana Silva Moço
Giora , Regina Célia Faria Amaro
dc.subject.por.fl_str_mv abordagem
rizomática
Mizukami
Deleuze
Guattari
educação a distância
ensino-aprendizado
redes
topic abordagem
rizomática
Mizukami
Deleuze
Guattari
educação a distância
ensino-aprendizado
redes
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::FILOSOFIA
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::FILOSOFIA
description Wilton Azevedo wrote his pos-doctoral paper The Beginning of the Expanded Scripture in 2009, at the University Paris 8. Azevedo made a semiotic study of the possibilities of poetry in the network environment of the Internet. He believed that his idea of expanded writing was not limited to poetry but also to education. He realized that in the 21st century everything that proposes knowledge building and art, should be developed in a rhizomatic approach. Using the methodology of Graça Mizukami to analyse educational approaches, we intend to verify if the proposal of Azevedo allows a teaching-learning practice that may be used in the internet environment. Also, as we combine Azevedo's ideas with Mizukami's methodology, we will collate examples that contribute to the understanding of what could constitute a rhizomatic education. In the course will be examined the ideas of G. Deleuze and F. Guattari, who adopted the term as a concept for their book Thousand Plateaus.
publishDate 2017
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2017-11-01T17:34:04Z
2020-05-28T18:09:54Z
dc.date.issued.fl_str_mv 2017-08-03
dc.date.available.fl_str_mv 2020-05-28T18:09:54Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
format doctoralThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv MORAES, Renato Bulcão. A abordagem rizomática. 2017. 261 f. Tese( Educação, Arte e História da Cultura) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo .
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24637
identifier_str_mv MORAES, Renato Bulcão. A abordagem rizomática. 2017. 261 f. Tese( Educação, Arte e História da Cultura) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo .
url http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24637
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Presbiteriana Mackenzie
dc.publisher.program.fl_str_mv Educação, Arte e História da Cultura
dc.publisher.initials.fl_str_mv UPM
dc.publisher.country.fl_str_mv Brasil
dc.publisher.department.fl_str_mv Centro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Presbiteriana Mackenzie
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
instname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)
instacron:MACKENZIE
instname_str Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)
instacron_str MACKENZIE
institution MACKENZIE
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1757177219975741440