A arte musical em duas fontes filosóficas: o juízo estético de Kant e a teoria estética de Rookmaaker

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cardozo, Cláudio Roberto
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
Texto Completo: http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/25069
Resumo: During the historical process of definitions of what is pleasant, beautiful, and good artistic expression, we are faced with a moment in history when a response to these questions flourished that had such a great impact on the art evaluation process that for almost three centuries thereafter we lack further studies and analyzes for a better understanding and conceptual application of their claims. I am referring to the Critique of the Faculty of Judgment (1790) by the philosopher Immanuel Kant (1724-1804). Although the study of Kant's aesthetic judgment is already a material enough to answer questions of many theses and dissertations, this paper proposes to present another aesthetic theory that also had influenced dozens of European and American universities of the twentieth century: the theory aesthetics of Hans Rookmaaker (1922-1977). This theory was based on Herman Dooyeweerd's (1894-1977) “Philosophy of the Cosmonomic Idea” which in turn was a philosophical system that was born to dialogue, test, oppose and offer an alternative to Kantian philosophy. Therefore, the interest of this work is: to present in the same study two opposing currents of theorization of artistic appreciation applying them in a panoramic view to the musical art and then anyone can will have a glimpse of how they differ, enrich the philosophical study of arts and raise specific questions which may be the subject of further research and future comparative studies.
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Although the study of Kant's aesthetic judgment is already a material enough to answer questions of many theses and dissertations, this paper proposes to present another aesthetic theory that also had influenced dozens of European and American universities of the twentieth century: the theory aesthetics of Hans Rookmaaker (1922-1977). This theory was based on Herman Dooyeweerd's (1894-1977) “Philosophy of the Cosmonomic Idea” which in turn was a philosophical system that was born to dialogue, test, oppose and offer an alternative to Kantian philosophy. Therefore, the interest of this work is: to present in the same study two opposing currents of theorization of artistic appreciation applying them in a panoramic view to the musical art and then anyone can will have a glimpse of how they differ, enrich the philosophical study of arts and raise specific questions which may be the subject of further research and future comparative studies.Durante o processo histórico de definições sobre o que é expressão artística agradável, bela e boa nos deparamos com um momento na história quando floresceu uma resposta a essas questões que teve um impacto tão grande no processo de avaliação das artes que por quase três séculos depois ainda carecemos de mais estudos e análises para uma melhor compreensão e aplicação conceitual de suas afirmações. Refiro-me à obra Crítica da Faculdade do Juízo (1790), do filósofo Immanuel Kant (1724-1804). Apesar de o estudo do juízo estético de Kant já ser um material profundo o bastante para responder perguntas de muitas teses e dissertações, este trabalho se propõe a apresentar uma outra teoria estética que também influenciou dezenas de universidades europeias e americanas do século XX: a teoria estética de Hans Rookmaaker (1922-1977). Essa teoria foi fundamentada na “Filosofia da Ideia Cosmonômica” de Herman Dooyeweerd (1894-1977) que, por sua vez, constitui um sistema filosófico que nasceu para dialogar, testar, contrapor e oferecer uma alternativa frente à filosofia kantiana. Por isso o interesse desse trabalho: apresentar em um mesmo estudo duas correntes opostas de teorização da apreciação artística aplicadas de maneira panorâmica à arte musical para que se possa ter um vislumbre do quanto elas se diferenciam, enriquecem o estudo filosófico das artes e levantam perguntas específicas que podem ser temas de pesquisas e futuros estudos comparativos mais profundos.Instituto Presbiteriano Mackenzieapplication/pdfCARDOZO, Cláudio Roberto. A arte musical em duas fontes filosóficas: o juízo estético de Kant e a teoria estética de Rookmaaker. 2018. 81 f. Dissertação (Mestrado em Educação, Arte e História da Cultura) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2019.http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/25069musical artKant’s judgment aestheticDooyeweerd’s philosophy of the cosmonic ideaRookmaaker’s aesthetic theoryporUniversidade Presbiteriana Mackenziehttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessarte musicaljuízo estético de Kantfilosofia da ideia cosmonômica de Dooyeweerdteoria estética de RookmaakerCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::MUSICAhttp://tede.mackenzie.br/jspui/retrieve/19035/Cl%c3%a1udio%20Roberto%20Cardozo.pdf.jpgA arte musical em duas fontes filosóficas: o juízo estético de Kant e a teoria estética de Rookmaakerinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzieinstname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)instacron:MACKENZIEMadureira, Jonas Moreirahttp://lattes.cnpq.br/5533835882752031Silva, Franklin Leopoldo ehttp://lattes.cnpq.br/4705628195902884BrasilCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)UPMEducação, Arte e História da CulturaORIGINALCláudio Roberto Cardozo.pdfCláudio Roberto Cardozo.pdfapplication/pdf1579392https://dspace.mackenzie.br/bitstreams/73a522f4-8d61-4cb1-a025-28880bd5046a/download62cf43d074dbe92f6baa6dd961a9a235MD51TEXTCláudio Roberto Cardozo.pdf.txtCláudio Roberto Cardozo.pdf.txtExtracted texttext/plain148071https://dspace.mackenzie.br/bitstreams/1d747ad3-345c-48d1-80fe-274275de5cbc/download3b77f7c5fa68abbb4058d85765d16bc9MD52THUMBNAILCláudio Roberto Cardozo.pdf.jpgCláudio Roberto Cardozo.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1171https://dspace.mackenzie.br/bitstreams/6ed6bb7f-9e78-4451-a026-436606bcb556/download09994d349da4acec867a9184837ff97bMD5310899/250692022-03-14 17:41:13.911http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/Acesso Abertooai:dspace.mackenzie.br:10899/25069https://dspace.mackenzie.brBiblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://tede.mackenzie.br/jspui/PRIhttps://adelpha-api.mackenzie.br/server/oai/repositorio@mackenzie.br||paola.damato@mackenzie.bropendoar:102772022-03-14T17:41:13Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie - Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)false
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