Inquietações do existente: cinema como filosofia em Lars von Trier
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Tese |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
Texto Completo: | http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24646 |
Resumo: | This essay intends a study of the Danish film-maker's work, Lars von Trier, as a grounding for the "cinema-thougt" that, when incorporated by a reader who assumes the reflexion in the existence, develops significant reviews. We call this reader "inspectador", because he is the initiative of incorporating the "restlessness" of the director and of assuming movie's situations in his subjectivity. The first part of the research analyzes the cinema as philosophy form Lars von Trier ideas, where the "inspectador"'s role is defined, the methodology of indirect communication and the cinema as possibility. This part also discuss the grounding and references that founds the problematic in Lar von Trier's work and how his movies stand out as "cinema-thougt. The second part analyzes the Cinema as philosophy from the "restnessless" of the existent, that is, visits Lars von Trier's production in order to reflect questions that arise in especific moments of his movie: as the Dogma 95 (Idioterne - #2, 1998), and the movies that precinds the correct formulation of the scenario, substituited by a "plan-map", as Dogviller (2003) e Manderlay (2005). |
id |
UPM_64313ed9f259e62e6bf822488bb0c5da |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:dspace.mackenzie.br:10899/24646 |
network_acronym_str |
UPM |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
repository_id_str |
10277 |
spelling |
2018-05-02T17:39:15Z2020-05-28T18:09:55Z2020-05-28T18:09:55Z2018-03-09LIMA, Fransmar Barreira Costa. Inquietações do existente: cinema como filosofia em Lars von Trier. 2018. 166 f. Tese (Educação, Arte e História da Cultura) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo.http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24646This essay intends a study of the Danish film-maker's work, Lars von Trier, as a grounding for the "cinema-thougt" that, when incorporated by a reader who assumes the reflexion in the existence, develops significant reviews. We call this reader "inspectador", because he is the initiative of incorporating the "restlessness" of the director and of assuming movie's situations in his subjectivity. The first part of the research analyzes the cinema as philosophy form Lars von Trier ideas, where the "inspectador"'s role is defined, the methodology of indirect communication and the cinema as possibility. This part also discuss the grounding and references that founds the problematic in Lar von Trier's work and how his movies stand out as "cinema-thougt. The second part analyzes the Cinema as philosophy from the "restnessless" of the existent, that is, visits Lars von Trier's production in order to reflect questions that arise in especific moments of his movie: as the Dogma 95 (Idioterne - #2, 1998), and the movies that precinds the correct formulation of the scenario, substituited by a "plan-map", as Dogviller (2003) e Manderlay (2005).A presente tese investiga a obra do cineasta dinamarquês Lars von Trier como fundamento para o cinema-pensamento que, ao ser apropriado por um leitor que assume a reflexão na existência, desenvolve leituras significativas. Chamamos esse leitor de inspectador, pois é dele a iniciativa de se apropriar das inquietações do diretor e assumir as situações do filme em sua subjetividade. A primeira parte da pesquisa analisa o cinema como filosofia a partir de Lars von Trier, onde se define o papel do inspectador, a metodologia da comunicação indireta e o cinema como possibilidade. Trata também dos fundamentos e referências que embasam a problemática da obra de Lars von Trier e como seus filmes se situam como cinema-pensamento. A segunda parte analisa o Cinema como filosofia a partir das inquietações do existente, ou seja, visita a produção de Lars von Trier para refletir questões que surgem em momentos específicos de sua produção cinematográfica: como o movimento Dogma 95 (Os idiotas - #2, 1998), e os filmes que abstraem a formulação concreta do cenário, substituídos por uma planta-baixa, como Dogville (2003) e Manderlay (2005).Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfporUniversidade Presbiteriana MackenzieEducação, Arte e História da CulturaUPMBrasilCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessexistênciainspectadorcinema-pensamentoLars von TrierKierkegaardCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::CINEMAInquietações do existente: cinema como filosofia em Lars von Trierinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisAraujo, Paulo Roberto Monteiro dehttp://lattes.cnpq.br/9520043604080391Bueno, Marcelo Martinshttp://lattes.cnpq.br/5593879626315474Ramos, Rosangela Patriotahttp://lattes.cnpq.br/8434935867197930Zega, Fulviahttp://lattes.cnpq.br/2819442689841354Almeida, Jorge Miranda dehttp://lattes.cnpq.br/2956782107785595http://lattes.cnpq.br/7186073312327002Lima, Fransmar Barreira Costahttp://tede.mackenzie.br/jspui/retrieve/16558/FRANSMAR%20BARREIRA%20COSTA%20LIMA.pdf.jpghttp://tede.mackenzie.br/jspui/bitstream/tede/3568/5/FRANSMAR%20BARREIRA%20COSTA%20LIMA.pdfexistenceinspectadorcinema-thougtLars von TrierKierkegaardreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzieinstname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)instacron:MACKENZIE10899/246462020-05-28 15:09:55.964Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://tede.mackenzie.br/jspui/PRI |
dc.title.por.fl_str_mv |
Inquietações do existente: cinema como filosofia em Lars von Trier |
title |
Inquietações do existente: cinema como filosofia em Lars von Trier |
spellingShingle |
Inquietações do existente: cinema como filosofia em Lars von Trier Lima, Fransmar Barreira Costa existência inspectador cinema-pensamento Lars von Trier Kierkegaard CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::CINEMA |
title_short |
Inquietações do existente: cinema como filosofia em Lars von Trier |
title_full |
Inquietações do existente: cinema como filosofia em Lars von Trier |
title_fullStr |
Inquietações do existente: cinema como filosofia em Lars von Trier |
title_full_unstemmed |
Inquietações do existente: cinema como filosofia em Lars von Trier |
title_sort |
Inquietações do existente: cinema como filosofia em Lars von Trier |
author |
Lima, Fransmar Barreira Costa |
author_facet |
Lima, Fransmar Barreira Costa |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Araujo, Paulo Roberto Monteiro de |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/9520043604080391 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Bueno, Marcelo Martins |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/5593879626315474 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Ramos, Rosangela Patriota |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/8434935867197930 |
dc.contributor.referee3.fl_str_mv |
Zega, Fulvia |
dc.contributor.referee3Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/2819442689841354 |
dc.contributor.referee4.fl_str_mv |
Almeida, Jorge Miranda de |
dc.contributor.referee4Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/2956782107785595 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/7186073312327002 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lima, Fransmar Barreira Costa |
contributor_str_mv |
Araujo, Paulo Roberto Monteiro de Bueno, Marcelo Martins Ramos, Rosangela Patriota Zega, Fulvia Almeida, Jorge Miranda de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
existência inspectador cinema-pensamento Lars von Trier Kierkegaard |
topic |
existência inspectador cinema-pensamento Lars von Trier Kierkegaard CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::CINEMA |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::CINEMA |
description |
This essay intends a study of the Danish film-maker's work, Lars von Trier, as a grounding for the "cinema-thougt" that, when incorporated by a reader who assumes the reflexion in the existence, develops significant reviews. We call this reader "inspectador", because he is the initiative of incorporating the "restlessness" of the director and of assuming movie's situations in his subjectivity. The first part of the research analyzes the cinema as philosophy form Lars von Trier ideas, where the "inspectador"'s role is defined, the methodology of indirect communication and the cinema as possibility. This part also discuss the grounding and references that founds the problematic in Lar von Trier's work and how his movies stand out as "cinema-thougt. The second part analyzes the Cinema as philosophy from the "restnessless" of the existent, that is, visits Lars von Trier's production in order to reflect questions that arise in especific moments of his movie: as the Dogma 95 (Idioterne - #2, 1998), and the movies that precinds the correct formulation of the scenario, substituited by a "plan-map", as Dogviller (2003) e Manderlay (2005). |
publishDate |
2018 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2018-05-02T17:39:15Z 2020-05-28T18:09:55Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2018-03-09 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2020-05-28T18:09:55Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis |
format |
doctoralThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
LIMA, Fransmar Barreira Costa. Inquietações do existente: cinema como filosofia em Lars von Trier. 2018. 166 f. Tese (Educação, Arte e História da Cultura) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24646 |
identifier_str_mv |
LIMA, Fransmar Barreira Costa. Inquietações do existente: cinema como filosofia em Lars von Trier. 2018. 166 f. Tese (Educação, Arte e História da Cultura) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo. |
url |
http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24646 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Presbiteriana Mackenzie |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Educação, Arte e História da Cultura |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UPM |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Centro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Presbiteriana Mackenzie |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie instname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE) instacron:MACKENZIE |
instname_str |
Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE) |
instacron_str |
MACKENZIE |
institution |
MACKENZIE |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1757177231256322048 |