Importância e urgência de uma revisão na abordagem geracional na atualidade: uma proposta
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
Texto Completo: | http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/25051 |
Resumo: | This paper intends to carry out an analysis of the generational approach in the present time and to offer a proposal to reinforce its importance as an analytical tool. For that, its structure comprises a theoretical conceptual discussion and analysis of examples of recent studies in the country, identifying gaps and opportunities, and a recommendation of methodological innovations that could increase its relevance and usage to its full potential. It takes a historical perspective on the subject starting from the analysis of Julian Marias (1949) to address some of the main authors who have deepened the concepts, such as Mentré (1920), Ortega y Gasset (1966), and in particular Mannheim (1952), to more recent authors such as Abrams (1982) and Strauss and Howe (1991). It notes that the current application of the generation approach does not respect the conceptual robustness, causing an underutilization of the approach and its social potential. The paper then presents three distinct examples of recent Brazilian studies with generational ambitions, and discusses the advances and limitations introduced by them. Considering the context identified, it then presents a proposal for methodological innovations, based on the precepts of the École des Annales, which can, by rescuing the analytical depth of the conceptual framework, serve as a stepping stone for future studies and research. While reviewing a tool with high public interest from various perspectives and presenting new possibilities of approach, it seeks to reinvigorate the field of study and its multiple uses. |
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It notes that the current application of the generation approach does not respect the conceptual robustness, causing an underutilization of the approach and its social potential. The paper then presents three distinct examples of recent Brazilian studies with generational ambitions, and discusses the advances and limitations introduced by them. Considering the context identified, it then presents a proposal for methodological innovations, based on the precepts of the École des Annales, which can, by rescuing the analytical depth of the conceptual framework, serve as a stepping stone for future studies and research. While reviewing a tool with high public interest from various perspectives and presenting new possibilities of approach, it seeks to reinvigorate the field of study and its multiple uses.A pesquisa procura analisar a abordagem geracional na atualidade e propor o resgate de sua relevância como ferramenta analítica, através de uma discussão conceitual teórica, observação de sua utilização no país e proposta de inovações metodológicas para futuros estudos. Para isso, faz uma análise histórica do tema iniciando pela perspectiva de Julian Marías (1949), para abordar alguns dos principais autores que aprofundaram os conceitos, como Mentré (1920), Ortega y Gasset (1966), e, em particular, Mannheim (1952), até atingir autores mais recentes, como Abrams (1982) e Strauss e Howe (1991). Ressalta que o que se utiliza da abordagem na atualidade não respeita a robustez conceitual, provocando uma subutilização do conceito geracional e de seu potencial social. Em seguida, o trabalho apresenta três exemplos distintos de estudos brasileiros recentes com aspectos geracionais, e discute avanços e limitações por eles apresentados. Considerando o cenário identificado, apresenta então uma proposta conceitual para inovações metodológicas, baseadas nos preceitos da Escola dos Annales, que possam, resgatando a profundidade analítica do arcabouço conceitual, servir de base para estudos e pesquisas futuras. Ao rever uma ferramenta com alto interesse público sob várias perspectivas e apresentar novas possibilidades de abordagem, busca revigorar o campo de estudo com múltiplos potencias de utilização.application/pdfCALLIARI, Marcos Procópio. Importância e urgência de uma revisão na abordagem geracional na atualidade: uma proposta. 2018. 101 f. Dissertação (Educação, Arte e História da Cultura) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo .http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/25051generationsgenerational approach.annales schoolbrazilian generationshistory of cultureporUniversidade Presbiteriana Mackenziehttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessgeraçõesabordagem geracionalescola de Annalesgerações no brasilhistória da culturaCNPQ::CIENCIAS BIOLOGICAS::GENETICA::GENETICA HUMANA E MEDICAhttp://tede.mackenzie.br/jspui/retrieve/16900/Marcos%20Procopio%20Calliari.pdf.jpgImportância e urgência de uma revisão na abordagem geracional na atualidade: uma propostainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzieinstname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)instacron:MACKENZIEMizukami, Maria da Graça Nicolettihttp://lattes.cnpq.br/2121396261196481Lima, Marcelo Oliveira Coutinho dehttp://lattes.cnpq.br/9174253882321313BrasilCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)UPMEducação, Arte e História da CulturaORIGINALMarcos Procopio Calliari.pdfMarcos Procopio Calliari.pdfapplication/pdf1108667https://dspace.mackenzie.br/bitstreams/98c5f43d-70c5-4392-b060-aa628276dc7a/download66b32989d029edab1a0573f810b3c50eMD51TEXTMarcos Procopio Calliari.pdf.txtMarcos Procopio Calliari.pdf.txtExtracted texttext/plain220372https://dspace.mackenzie.br/bitstreams/b93a40fc-2a10-40fc-9002-1bac093b7e1f/download54554c8211dc951f084df5da09a14822MD52THUMBNAILMarcos Procopio Calliari.pdf.jpgMarcos Procopio Calliari.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1229https://dspace.mackenzie.br/bitstreams/6cc7d5e2-35ed-48ee-a4ad-aa155de8ccbb/downloadadc981b85ff9029ed5e2c32c40c387f3MD5310899/250512022-03-14 17:39:49.585http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/Acesso Abertooai:dspace.mackenzie.br:10899/25051https://dspace.mackenzie.brBiblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://tede.mackenzie.br/jspui/PRIhttps://adelpha-api.mackenzie.br/server/oai/repositorio@mackenzie.br||paola.damato@mackenzie.bropendoar:102772022-03-14T17:39:49Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie - Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)false |
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