Arquitetura sem matemática? Formação e atuação do arquiteto na contemporaneidade
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
Texto Completo: | http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24746 |
Resumo: | This essay examines the existing and the need of mathematics in the work of the contemporary architect as well as in their academic studies, whether as content (academic subject - formal knowledge of the fundamentals) or as a tool (instrument - use of informal knowledge). This is a qualitative study pointing out two aspects: the first refers to research on laws, regulations and scholars; and the other, the interview with architects who teach architects, leads us to the analysis of architect s studies and performance in both ends, verifying in each one how mathematics is present during the studies and performance of the architect. Concurrently, it is a survey about the learning of Mathematics in Brazil, which shows the low level of knowledge (formal and informal) of such science. The results indicate that, for the good performance of the contemporary architect, IT is required to know and use mathematics well and, even though students enroll in the course without the necessary neither the sufficient knowledge in Mathematics, that gap is not always hindering during their studies development. |
id |
UPM_7c69e8f85e24c3cdb49548be23326f10 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:dspace.mackenzie.br:10899/24746 |
network_acronym_str |
UPM |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
repository_id_str |
10277 |
spelling |
2016-03-15T19:42:23Z2020-05-28T18:10:47Z2013-05-252020-05-28T18:10:47Z2013-02-20http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24746This essay examines the existing and the need of mathematics in the work of the contemporary architect as well as in their academic studies, whether as content (academic subject - formal knowledge of the fundamentals) or as a tool (instrument - use of informal knowledge). This is a qualitative study pointing out two aspects: the first refers to research on laws, regulations and scholars; and the other, the interview with architects who teach architects, leads us to the analysis of architect s studies and performance in both ends, verifying in each one how mathematics is present during the studies and performance of the architect. Concurrently, it is a survey about the learning of Mathematics in Brazil, which shows the low level of knowledge (formal and informal) of such science. The results indicate that, for the good performance of the contemporary architect, IT is required to know and use mathematics well and, even though students enroll in the course without the necessary neither the sufficient knowledge in Mathematics, that gap is not always hindering during their studies development.Esta dissertação examina a existência e a necessidade da matemática na atuação do arquiteto na contemporaneidade e, consequentemente, em sua formação, seja como conteúdo (disciplina acadêmica conhecimento formal dos fundamentos) ou como ferramenta (instrumento uso do conhecimento informal). Trata-se de um estudo de natureza qualitativa sob dois aspectos, o primeiro refere-se à pesquisa em leis, regulamentações e estudiosos da área; e o outro, à entrevista com arquitetos que formam arquitetos, que nos remete à analise da formação e da atuação do arquiteto nos dois polos verificando, em cada um deles, de que forma a Matemática se faz presente na formação e na atuação do arquiteto. Concomitantemente, faz-se um levantamento a respeito da aprendizagem da Matemática no Brasil no qual se constata o baixo nível do conhecimento (formal e informal) de tal ciência. Os resultados indicam que, para a boa atuação do arquiteto na contemporaneidade se faz necessário conhecer e saber utilizar a Matemática e que, apesar de os alunos ingressarem no curso sem o conhecimento necessário e suficiente, em sua formação de arquiteto essa lacuna nem sempre é preenchida.Fundo Mackenzie de Pesquisaapplication/pdfporUniversidade Presbiteriana MackenzieEducação, Arte e História da CulturaUPMBREducação, Arte e Históriaarquiteturamatemáticadocência universitáriaaprendizagem da docênciacurrículo do curso de arquiteturaarchitecturemathematicsuniversity teachinglearning teachingcurriculum of architectureCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOArquitetura sem matemática? Formação e atuação do arquiteto na contemporaneidadeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisTancredi, Regina Maria Simões Puccinellihttp://lattes.cnpq.br/7581179241493847Mizukami, Maria da Graça Nicolettihttp://lattes.cnpq.br/2121396261196481Cunha, Micheline Rizcallah Kanaan dahttp://lattes.cnpq.br/2017100572102547http://lattes.cnpq.br/3873629593755556Silva, Deise Cristina Moreira dahttp://tede.mackenzie.br/jspui/retrieve/4090/Deise%20Cristina%20Moreira%20da%20Silva.pdf.jpghttp://tede.mackenzie.br/jspui/bitstream/tede/1854/1/Deise%20Cristina%20Moreira%20da%20Silva.pdfinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzieinstname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)instacron:MACKENZIE10899/247462020-05-28 15:10:47.335Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://tede.mackenzie.br/jspui/PRI |
dc.title.por.fl_str_mv |
Arquitetura sem matemática? Formação e atuação do arquiteto na contemporaneidade |
title |
Arquitetura sem matemática? Formação e atuação do arquiteto na contemporaneidade |
spellingShingle |
Arquitetura sem matemática? Formação e atuação do arquiteto na contemporaneidade Silva, Deise Cristina Moreira da arquitetura matemática docência universitária aprendizagem da docência currículo do curso de arquitetura architecture mathematics university teaching learning teaching curriculum of architecture CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
Arquitetura sem matemática? Formação e atuação do arquiteto na contemporaneidade |
title_full |
Arquitetura sem matemática? Formação e atuação do arquiteto na contemporaneidade |
title_fullStr |
Arquitetura sem matemática? Formação e atuação do arquiteto na contemporaneidade |
title_full_unstemmed |
Arquitetura sem matemática? Formação e atuação do arquiteto na contemporaneidade |
title_sort |
Arquitetura sem matemática? Formação e atuação do arquiteto na contemporaneidade |
author |
Silva, Deise Cristina Moreira da |
author_facet |
Silva, Deise Cristina Moreira da |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Tancredi, Regina Maria Simões Puccinelli |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/7581179241493847 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Mizukami, Maria da Graça Nicoletti |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/2121396261196481 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Cunha, Micheline Rizcallah Kanaan da |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/2017100572102547 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/3873629593755556 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Deise Cristina Moreira da |
contributor_str_mv |
Tancredi, Regina Maria Simões Puccinelli Mizukami, Maria da Graça Nicoletti Cunha, Micheline Rizcallah Kanaan da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
arquitetura matemática docência universitária aprendizagem da docência currículo do curso de arquitetura |
topic |
arquitetura matemática docência universitária aprendizagem da docência currículo do curso de arquitetura architecture mathematics university teaching learning teaching curriculum of architecture CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
architecture mathematics university teaching learning teaching curriculum of architecture |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
This essay examines the existing and the need of mathematics in the work of the contemporary architect as well as in their academic studies, whether as content (academic subject - formal knowledge of the fundamentals) or as a tool (instrument - use of informal knowledge). This is a qualitative study pointing out two aspects: the first refers to research on laws, regulations and scholars; and the other, the interview with architects who teach architects, leads us to the analysis of architect s studies and performance in both ends, verifying in each one how mathematics is present during the studies and performance of the architect. Concurrently, it is a survey about the learning of Mathematics in Brazil, which shows the low level of knowledge (formal and informal) of such science. The results indicate that, for the good performance of the contemporary architect, IT is required to know and use mathematics well and, even though students enroll in the course without the necessary neither the sufficient knowledge in Mathematics, that gap is not always hindering during their studies development. |
publishDate |
2013 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2013-05-25 2020-05-28T18:10:47Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2013-02-20 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-03-15T19:42:23Z 2020-05-28T18:10:47Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24746 |
url |
http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24746 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Presbiteriana Mackenzie |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Educação, Arte e História da Cultura |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UPM |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação, Arte e História |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Presbiteriana Mackenzie |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie instname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE) instacron:MACKENZIE |
instname_str |
Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE) |
instacron_str |
MACKENZIE |
institution |
MACKENZIE |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1757177249634713600 |