Contracultura musical brasileira: movimentos e particularidades

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ribas, Rafael Malvar
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
Texto Completo: http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24978
Resumo: The aim of this work is to remember the Brazilian countercultural movements that stand during the 1960s and 1970s. It is clear that in a country of continental dimensions such as Brazil there are several local cultural demonstrations that differ and intersect on one another. The main association made by the academy and the media about our counterculture is with the Tropicália movement, which brought external features adding to the local, in an hybrid art that led to its canonization. But there were other movements, although not exalted at the same level, have significant historical and cultural value. As an example there is Udigrudi in Recife, Raul Seixas from Bahia, Grã Órdem Kavernista centralized in Rio de Janeiro, the Rock and Roll and the Progressive Rock / Psychedelic especially in large urban centers, the so-called singers “Malditos” (damned), among others.
id UPM_7ebbd80b95382dfd9c90b6c922a375cb
oai_identifier_str oai:dspace.mackenzie.br:10899/24978
network_acronym_str UPM
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
repository_id_str 10277
spelling 2017-01-06T18:43:06Z2020-05-28T18:11:24Z2020-05-28T18:11:24Z2016-02-19RIBAS, Rafael Malvar. Contracultura musical brasileira: movimentos e particularidades. 2016. 114 f. Dissertação( Educação, Arte e História da Cultura) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo.http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24978The aim of this work is to remember the Brazilian countercultural movements that stand during the 1960s and 1970s. It is clear that in a country of continental dimensions such as Brazil there are several local cultural demonstrations that differ and intersect on one another. The main association made by the academy and the media about our counterculture is with the Tropicália movement, which brought external features adding to the local, in an hybrid art that led to its canonization. But there were other movements, although not exalted at the same level, have significant historical and cultural value. As an example there is Udigrudi in Recife, Raul Seixas from Bahia, Grã Órdem Kavernista centralized in Rio de Janeiro, the Rock and Roll and the Progressive Rock / Psychedelic especially in large urban centers, the so-called singers “Malditos” (damned), among others.O intuito desta dissertação é o de trazer à memória os movimentos contraculturais brasileiros que vigoraram nos anos 1960 e 1970. É evidente que em um país de dimensões continentais como o Brasil se tenha diversas manifestações culturais locais que se difiram e se interseccionam. A principal associação que a academia e a mídia fazem de nossa contracultura é com o movimento tropicalista, que trouxe características externas somando-se às locais, num hibridismo artístico que levou à sua canonização. Entretanto para além da Tropicália tivemos outros movimentos, que embora não tenham sido enaltecidos ao mesmo nível, possuem expressivo valor histórico e cultural. Como exemplo podemos citar o Udigrudi em Recife, o baiano Raul Seixas, a grã ordem Kavernista centralizada no Rio de janeiro, o Rock and Roll e o Rock Progressivo/Psicodélico especialmente nos grandes centros urbanos, os cantores denominados “Malditos”, entre outros.application/pdfporUniversidade Presbiteriana MackenzieEducação, Arte e História da CulturaUPMBrasilCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccesscontraculturaanos 60anos 70rock brasileirotropicáliaCNPQ::OUTROSContracultura musical brasileira: movimentos e particularidadesinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisHooper, Silvana Seabrahttp://lattes.cnpq.br/8311529534023655Ambrogi, Ingrid Höttehttp://lattes.cnpq.br/6330995631263989Rozendo, Adriano da Silvahttp://lattes.cnpq.br/6358987303345440http://lattes.cnpq.br/4409851770659814Ribas, Rafael Malvarhttp://tede.mackenzie.br/jspui/retrieve/12263/Rafael%20Malvar%20Ribas.pdf.jpghttp://tede.mackenzie.br/jspui/bitstream/tede/2953/5/Rafael%20Malvar%20Ribas.pdfcounterculture60’s70’sbrazilian rocktropicáliareponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzieinstname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)instacron:MACKENZIE10899/249782020-05-28 15:11:24.476Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://tede.mackenzie.br/jspui/PRI
dc.title.por.fl_str_mv Contracultura musical brasileira: movimentos e particularidades
title Contracultura musical brasileira: movimentos e particularidades
spellingShingle Contracultura musical brasileira: movimentos e particularidades
Ribas, Rafael Malvar
contracultura
anos 60
anos 70
rock brasileiro
tropicália
CNPQ::OUTROS
title_short Contracultura musical brasileira: movimentos e particularidades
title_full Contracultura musical brasileira: movimentos e particularidades
title_fullStr Contracultura musical brasileira: movimentos e particularidades
title_full_unstemmed Contracultura musical brasileira: movimentos e particularidades
title_sort Contracultura musical brasileira: movimentos e particularidades
author Ribas, Rafael Malvar
author_facet Ribas, Rafael Malvar
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Hooper, Silvana Seabra
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/8311529534023655
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Ambrogi, Ingrid Hötte
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/6330995631263989
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Rozendo, Adriano da Silva
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/6358987303345440
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/4409851770659814
dc.contributor.author.fl_str_mv Ribas, Rafael Malvar
contributor_str_mv Hooper, Silvana Seabra
Ambrogi, Ingrid Hötte
Rozendo, Adriano da Silva
dc.subject.por.fl_str_mv contracultura
anos 60
anos 70
rock brasileiro
tropicália
topic contracultura
anos 60
anos 70
rock brasileiro
tropicália
CNPQ::OUTROS
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::OUTROS
description The aim of this work is to remember the Brazilian countercultural movements that stand during the 1960s and 1970s. It is clear that in a country of continental dimensions such as Brazil there are several local cultural demonstrations that differ and intersect on one another. The main association made by the academy and the media about our counterculture is with the Tropicália movement, which brought external features adding to the local, in an hybrid art that led to its canonization. But there were other movements, although not exalted at the same level, have significant historical and cultural value. As an example there is Udigrudi in Recife, Raul Seixas from Bahia, Grã Órdem Kavernista centralized in Rio de Janeiro, the Rock and Roll and the Progressive Rock / Psychedelic especially in large urban centers, the so-called singers “Malditos” (damned), among others.
publishDate 2016
dc.date.issued.fl_str_mv 2016-02-19
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2017-01-06T18:43:06Z
2020-05-28T18:11:24Z
dc.date.available.fl_str_mv 2020-05-28T18:11:24Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv RIBAS, Rafael Malvar. Contracultura musical brasileira: movimentos e particularidades. 2016. 114 f. Dissertação( Educação, Arte e História da Cultura) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24978
identifier_str_mv RIBAS, Rafael Malvar. Contracultura musical brasileira: movimentos e particularidades. 2016. 114 f. Dissertação( Educação, Arte e História da Cultura) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo.
url http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24978
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Presbiteriana Mackenzie
dc.publisher.program.fl_str_mv Educação, Arte e História da Cultura
dc.publisher.initials.fl_str_mv UPM
dc.publisher.country.fl_str_mv Brasil
dc.publisher.department.fl_str_mv Centro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Presbiteriana Mackenzie
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
instname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)
instacron:MACKENZIE
instname_str Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)
instacron_str MACKENZIE
institution MACKENZIE
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1757177239263248384