Autonomia e deficiências no ensino de literatura: uma comparação entre as escolas brasileira e portuguesa

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gleria, Erico
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
Texto Completo: http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/25175
Resumo: Over the years and determine the observations of teaching practice dedicated to the teaching of literature in high school, it is time to systematize and seek theoretical support for such observations. This work aims to verify how is the deal of literature as a school subject and to what extent the school so fluent readers. Believing also in the true sense of academic research and its power of action and transformation, this study seeks to echo forward at an alarming and discrete problem in the literature tract as school discipline. Alarming by the facts that we bring to the surface and discreet by the lack of attention that it has gained over the decades, lack of attention that may have irreversible consequences if the matter is not brought up and discussed with the rigor it deserves. Seeking to write a reflective soul of work and comparative body, is elected Portugal as a reference in comparison, given the close connection that the teaching of literature in Brazil carries with Lusitania, and finding also from Portugal, interest in Brazilian literature teaching, is the language of sharing, either by a common past, or even other interests that may be descortinados throughout the research.
id UPM_a9b5e1357f95dd682681e8d844c311d8
oai_identifier_str oai:dspace.mackenzie.br:10899/25175
network_acronym_str UPM
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
repository_id_str 10277
spelling 2017-02-07T20:57:29Z2020-05-28T18:12:15Z2020-05-28T18:12:15Z2016-09-19GLERIA, Erico. Autonomia e deficiências no ensino de literatura: uma comparação entre as escolas brasileira e portuguesa. 2016. 155 f. Tese (Letras) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo.http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/25175Over the years and determine the observations of teaching practice dedicated to the teaching of literature in high school, it is time to systematize and seek theoretical support for such observations. This work aims to verify how is the deal of literature as a school subject and to what extent the school so fluent readers. Believing also in the true sense of academic research and its power of action and transformation, this study seeks to echo forward at an alarming and discrete problem in the literature tract as school discipline. Alarming by the facts that we bring to the surface and discreet by the lack of attention that it has gained over the decades, lack of attention that may have irreversible consequences if the matter is not brought up and discussed with the rigor it deserves. Seeking to write a reflective soul of work and comparative body, is elected Portugal as a reference in comparison, given the close connection that the teaching of literature in Brazil carries with Lusitania, and finding also from Portugal, interest in Brazilian literature teaching, is the language of sharing, either by a common past, or even other interests that may be descortinados throughout the research.Com o passar dos anos e ao apurar das observações de uma prática docente dedicada ao ensino de literatura no Ensino Médio, faz-se hora de sistematizar e buscar amparo teórico para tais observações. Este trabalho busca verificar como se dá o trato da literatura como disciplina escolar e em que medida a escola forma leitores fluentes. Acreditando, ainda, no verdadeiro sentido da pesquisa acadêmica e em seu poder de ação e transformação, este estudo busca fazer eco frente a um problema simultaneamente alarmante e discreto no que se refere ao trato da literatura como disciplina escolar. Alarmante pelos fatos que vamos trazer à superfície e discreto pela falta de atenção que a questão vem ganhando ao longo das décadas. Falta de atenção que, inclusive, pode ter consequências irreversíveis se o assunto não for trazido à tona e discutido com o rigor que merece. Buscando escrever um trabalho de alma reflexiva e de corpo comparativo, elege-se Portugal como referência para comparação, devido à íntima ligação que o ensino de literatura no Brasil exerce com a Lusitânia, e também dado o interesse de Portugal no ensino de literatura brasileira, seja pela partilha da língua, ou pelo passado em comum.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível SuperiorFundo Mackenzie de Pesquisaapplication/pdfporUniversidade Presbiteriana MackenzieLetrasUPMBrasilCentro de Comunicação e Letras (CCL)http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessPortugalBrasilensino médioliteraturaeducaçãoCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRASCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LITERATURA BRASILEIRAAutonomia e deficiências no ensino de literatura: uma comparação entre as escolas brasileira e portuguesainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisVasconcelos, Maria Lucia Marcondes Carvalhohttp://lattes.cnpq.br/8867051797313548Guimarães, Alexandre Huady Torreshttp://lattes.cnpq.br/5647180339750545Bridi, Marlise Vazhttp://lattes.cnpq.br/4486189642933939Fortuna, Marlenehttp://lattes.cnpq.br/4317517456147470Casagrande, Nancy dos Santoshttp://lattes.cnpq.br/0283876748874002http://lattes.cnpq.br/9596639851404863Gleria, Ericohttp://tede.mackenzie.br/jspui/retrieve/12935/Erico%20Gleria.pdf.jpghttp://tede.mackenzie.br/jspui/bitstream/tede/3050/5/Erico%20Gleria.pdfPortugalBrazilhigh schoolliteratureeducationreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzieinstname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)instacron:MACKENZIE10899/251752020-05-28 15:12:15.526Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://tede.mackenzie.br/jspui/PRI
dc.title.por.fl_str_mv Autonomia e deficiências no ensino de literatura: uma comparação entre as escolas brasileira e portuguesa
title Autonomia e deficiências no ensino de literatura: uma comparação entre as escolas brasileira e portuguesa
spellingShingle Autonomia e deficiências no ensino de literatura: uma comparação entre as escolas brasileira e portuguesa
Gleria, Erico
Portugal
Brasil
ensino médio
literatura
educação
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LITERATURA BRASILEIRA
title_short Autonomia e deficiências no ensino de literatura: uma comparação entre as escolas brasileira e portuguesa
title_full Autonomia e deficiências no ensino de literatura: uma comparação entre as escolas brasileira e portuguesa
title_fullStr Autonomia e deficiências no ensino de literatura: uma comparação entre as escolas brasileira e portuguesa
title_full_unstemmed Autonomia e deficiências no ensino de literatura: uma comparação entre as escolas brasileira e portuguesa
title_sort Autonomia e deficiências no ensino de literatura: uma comparação entre as escolas brasileira e portuguesa
author Gleria, Erico
author_facet Gleria, Erico
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Vasconcelos, Maria Lucia Marcondes Carvalho
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/8867051797313548
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Guimarães, Alexandre Huady Torres
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/5647180339750545
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Bridi, Marlise Vaz
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/4486189642933939
dc.contributor.referee3.fl_str_mv Fortuna, Marlene
dc.contributor.referee3Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/4317517456147470
dc.contributor.referee4.fl_str_mv Casagrande, Nancy dos Santos
dc.contributor.referee4Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/0283876748874002
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/9596639851404863
dc.contributor.author.fl_str_mv Gleria, Erico
contributor_str_mv Vasconcelos, Maria Lucia Marcondes Carvalho
Guimarães, Alexandre Huady Torres
Bridi, Marlise Vaz
Fortuna, Marlene
Casagrande, Nancy dos Santos
dc.subject.por.fl_str_mv Portugal
Brasil
ensino médio
literatura
educação
topic Portugal
Brasil
ensino médio
literatura
educação
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LITERATURA BRASILEIRA
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LITERATURA BRASILEIRA
description Over the years and determine the observations of teaching practice dedicated to the teaching of literature in high school, it is time to systematize and seek theoretical support for such observations. This work aims to verify how is the deal of literature as a school subject and to what extent the school so fluent readers. Believing also in the true sense of academic research and its power of action and transformation, this study seeks to echo forward at an alarming and discrete problem in the literature tract as school discipline. Alarming by the facts that we bring to the surface and discreet by the lack of attention that it has gained over the decades, lack of attention that may have irreversible consequences if the matter is not brought up and discussed with the rigor it deserves. Seeking to write a reflective soul of work and comparative body, is elected Portugal as a reference in comparison, given the close connection that the teaching of literature in Brazil carries with Lusitania, and finding also from Portugal, interest in Brazilian literature teaching, is the language of sharing, either by a common past, or even other interests that may be descortinados throughout the research.
publishDate 2016
dc.date.issued.fl_str_mv 2016-09-19
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2017-02-07T20:57:29Z
2020-05-28T18:12:15Z
dc.date.available.fl_str_mv 2020-05-28T18:12:15Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
format doctoralThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv GLERIA, Erico. Autonomia e deficiências no ensino de literatura: uma comparação entre as escolas brasileira e portuguesa. 2016. 155 f. Tese (Letras) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/25175
identifier_str_mv GLERIA, Erico. Autonomia e deficiências no ensino de literatura: uma comparação entre as escolas brasileira e portuguesa. 2016. 155 f. Tese (Letras) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo.
url http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/25175
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Presbiteriana Mackenzie
dc.publisher.program.fl_str_mv Letras
dc.publisher.initials.fl_str_mv UPM
dc.publisher.country.fl_str_mv Brasil
dc.publisher.department.fl_str_mv Centro de Comunicação e Letras (CCL)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Presbiteriana Mackenzie
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
instname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)
instacron:MACKENZIE
instname_str Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)
instacron_str MACKENZIE
institution MACKENZIE
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1757177245833625600