A avaliação da aprendizagem no atendimento de alunos com necessidades educacionais especiais na classe comum

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Araújo, Suzana Soós
Data de Publicação: 2006
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
Texto Completo: http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/22576
Resumo: This research pretend contributing as a reflection over some dilemmas currently present in the learning evaluation system, regarding basically to the students with special necessities and how they has been evaluated at the regular school. To understand the current situation, we go back to the history of special education and the related evaluation system, emphasizing the legislation which drives the teaching and the evaluation method of learning, as used by the teachers of the São Paulo State Public Schools. The research, as a qualitative kind and explorer nature, has been made using questionnaires filled by teachers of the 5th grade of the Fundamental Course of a public school. The results put in relief contradictory aspects, particularly in the way they are connected to the identification of educational necessities of the pupils, as well as related to the knowledge of these who are specific in the process of their evaluation. To sum up, this is the requirements of the learning process with students dealing with special education necessities in regular classroom, as though the adaptation during the evaluation according to its importance.
id UPM_aad5b6c16698e8bec60e8287d47fb58a
oai_identifier_str oai:dspace.mackenzie.br:10899/22576
network_acronym_str UPM
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
repository_id_str 10277
spelling 2016-03-15T19:40:22Z2020-03-19T15:20:09Z2007-08-142020-03-19T15:20:09Z2006-04-04ARAÚJO, Suzana Soós. A avaliação da aprendizagem no atendimento de alunos com necessidades educacionais especiais na classe comum. 2006. 86 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2006.http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/22576This research pretend contributing as a reflection over some dilemmas currently present in the learning evaluation system, regarding basically to the students with special necessities and how they has been evaluated at the regular school. To understand the current situation, we go back to the history of special education and the related evaluation system, emphasizing the legislation which drives the teaching and the evaluation method of learning, as used by the teachers of the São Paulo State Public Schools. The research, as a qualitative kind and explorer nature, has been made using questionnaires filled by teachers of the 5th grade of the Fundamental Course of a public school. The results put in relief contradictory aspects, particularly in the way they are connected to the identification of educational necessities of the pupils, as well as related to the knowledge of these who are specific in the process of their evaluation. To sum up, this is the requirements of the learning process with students dealing with special education necessities in regular classroom, as though the adaptation during the evaluation according to its importance.Esta pesquisa pretende contribuir para a reflexão sobre alguns dilemas epistemológicos e éticos atualmente presentes no sistema de avaliação da aprendizagem, referindo-se basicamente aos alunos com necessidades educacionais especiais e à maneira como estes vêm sendo avaliados na escola regular. Para compreendermos a condição presente, recorremos à história da educação especial e do sistema de avaliação enfatizando a legislação que normatiza o ensino e a prática de avaliação da aprendizagem, tal como ela é executada pelos professores da Rede Estadual de Ensino de São Paulo. A pesquisa, de natureza qualitativa e exploratória, foi feita por meio de questionários respondidos por professores de 5ª série do Ensino Fundamental de uma escola pública estadual. Os resultados sinalizam aspectos contraditórios, particularmente no que se refere à identificação de necessidades educacionais dos alunos, bem como no que tange ao conhecimento de especificidades possíveis no processo de avaliação destes. Evidencia-se assim a importância do processo de repensar a avaliação da aprendizagem de alunos com necessidades educacionais especiais matriculados em classe comum, considerando-se a real importância de adaptar a avaliação, que possa eventualmente surgir, bem como, a adequação desta.application/pdfporUniversidade Presbiteriana MackenzieDistúrbios do DesenvolvimentoUPMBRPsicologiaavaliação escolarnecessidades educacionais especiaiseducação especialschool evaluationspecial education necessitiesspecial educationCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIAA avaliação da aprendizagem no atendimento de alunos com necessidades educacionais especiais na classe comuminfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisBecker, Elisabethhttp://lattes.cnpq.br/1534818842120676http://lattes.cnpq.br/2272275612652575Araújo, Suzana Soóshttp://tede.mackenzie.br/jspui/retrieve/3929/Suzana%20Soos%20Araujo.pdf.jpghttp://tede.mackenzie.br/jspui/bitstream/tede/1655/1/Suzana%20Soos%20Araujo.pdfinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzieinstname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)instacron:MACKENZIE10899/225762020-03-19 12:20:09.576Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://tede.mackenzie.br/jspui/PRI
dc.title.por.fl_str_mv A avaliação da aprendizagem no atendimento de alunos com necessidades educacionais especiais na classe comum
title A avaliação da aprendizagem no atendimento de alunos com necessidades educacionais especiais na classe comum
spellingShingle A avaliação da aprendizagem no atendimento de alunos com necessidades educacionais especiais na classe comum
Araújo, Suzana Soós
avaliação escolar
necessidades educacionais especiais
educação especial
school evaluation
special education necessities
special education
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA
title_short A avaliação da aprendizagem no atendimento de alunos com necessidades educacionais especiais na classe comum
title_full A avaliação da aprendizagem no atendimento de alunos com necessidades educacionais especiais na classe comum
title_fullStr A avaliação da aprendizagem no atendimento de alunos com necessidades educacionais especiais na classe comum
title_full_unstemmed A avaliação da aprendizagem no atendimento de alunos com necessidades educacionais especiais na classe comum
title_sort A avaliação da aprendizagem no atendimento de alunos com necessidades educacionais especiais na classe comum
author Araújo, Suzana Soós
author_facet Araújo, Suzana Soós
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Becker, Elisabeth
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/1534818842120676
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/2272275612652575
dc.contributor.author.fl_str_mv Araújo, Suzana Soós
contributor_str_mv Becker, Elisabeth
dc.subject.por.fl_str_mv avaliação escolar
necessidades educacionais especiais
educação especial
topic avaliação escolar
necessidades educacionais especiais
educação especial
school evaluation
special education necessities
special education
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA
dc.subject.eng.fl_str_mv school evaluation
special education necessities
special education
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA
description This research pretend contributing as a reflection over some dilemmas currently present in the learning evaluation system, regarding basically to the students with special necessities and how they has been evaluated at the regular school. To understand the current situation, we go back to the history of special education and the related evaluation system, emphasizing the legislation which drives the teaching and the evaluation method of learning, as used by the teachers of the São Paulo State Public Schools. The research, as a qualitative kind and explorer nature, has been made using questionnaires filled by teachers of the 5th grade of the Fundamental Course of a public school. The results put in relief contradictory aspects, particularly in the way they are connected to the identification of educational necessities of the pupils, as well as related to the knowledge of these who are specific in the process of their evaluation. To sum up, this is the requirements of the learning process with students dealing with special education necessities in regular classroom, as though the adaptation during the evaluation according to its importance.
publishDate 2006
dc.date.issued.fl_str_mv 2006-04-04
dc.date.available.fl_str_mv 2007-08-14
2020-03-19T15:20:09Z
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-03-15T19:40:22Z
2020-03-19T15:20:09Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv ARAÚJO, Suzana Soós. A avaliação da aprendizagem no atendimento de alunos com necessidades educacionais especiais na classe comum. 2006. 86 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2006.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/22576
identifier_str_mv ARAÚJO, Suzana Soós. A avaliação da aprendizagem no atendimento de alunos com necessidades educacionais especiais na classe comum. 2006. 86 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2006.
url http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/22576
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Presbiteriana Mackenzie
dc.publisher.program.fl_str_mv Distúrbios do Desenvolvimento
dc.publisher.initials.fl_str_mv UPM
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Psicologia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Presbiteriana Mackenzie
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
instname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)
instacron:MACKENZIE
instname_str Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)
instacron_str MACKENZIE
institution MACKENZIE
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1757177226468524032