A dramaturgia de Anamaria Nunes: A era do rádio e O tambor e o anjo
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Tese |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
Texto Completo: | http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/27860 |
Resumo: | This work analyzes two plays by Anamaria Nunes playwright (1950-2016): A era do Rádio - Saudades do Brasil and O Tambor e o Anjo. Based on the theoretical analysis of the drama according to Jean-Pierre Ryngaert, Lionel Abel's dramatic vision of metatheatre, the concept of intertextuality according to Kristeva and Samoyault, and the postmodern perspective conceptualized by Linda Hutcheon, and their respective studies on parody and irony. The central problem to be investigated in this work is the representation of two moments in the recent history of Brazil, through two plays. While the first dialogue with the radio, vehicle of greater reach in the period to which it refers, bringing the scene metalanguage, the second brings a problematic daily, common to many families. Both reproduce, in their own way, the Brazilian cultural and socio-political scene in the 1950s and 1970s. Intertextuality, structuring element of Anamaria Nunes' dramatic narrative, allows us to relate their dramaturgical texts to postmodern aesthetics, thanks to the irony, parody and satire employed with critical distance. |
id |
UPM_b63ad151b7011c65b1347d1a16af4a32 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:dspace.mackenzie.br:10899/27860 |
network_acronym_str |
UPM |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
repository_id_str |
10277 |
spelling |
2020-12-11T12:59:56Z2021-02-08T22:00:32Z2021-02-08T22:00:32Z2020-03-10ROCHA, Fabrizzi Matos. A dramaturgia de Anamaria Nunes: A era do rádio e O tambor e o anjo. 2020. 136 f. Tese (Doutorado em Letras) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2020.http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/27860This work analyzes two plays by Anamaria Nunes playwright (1950-2016): A era do Rádio - Saudades do Brasil and O Tambor e o Anjo. Based on the theoretical analysis of the drama according to Jean-Pierre Ryngaert, Lionel Abel's dramatic vision of metatheatre, the concept of intertextuality according to Kristeva and Samoyault, and the postmodern perspective conceptualized by Linda Hutcheon, and their respective studies on parody and irony. The central problem to be investigated in this work is the representation of two moments in the recent history of Brazil, through two plays. While the first dialogue with the radio, vehicle of greater reach in the period to which it refers, bringing the scene metalanguage, the second brings a problematic daily, common to many families. Both reproduce, in their own way, the Brazilian cultural and socio-political scene in the 1950s and 1970s. Intertextuality, structuring element of Anamaria Nunes' dramatic narrative, allows us to relate their dramaturgical texts to postmodern aesthetics, thanks to the irony, parody and satire employed with critical distance.Este trabalho analisa duas peças da dramaturga fluminense Anamaria Nunes (1950-2016): A Era do Rádio- Saudades do Brasil e O Tambor e o Anjo. Tendo como base teórica a análise do drama segundo Jean-Pierre Ryngaert, a visão inovadora da forma dramática de Lionel Abel sobre metateatro, o conceito de intertextualidade segundo Kristeva e Samoyault e a perspectiva pós-moderna conceituada por Linda Hutcheon, e seus respectivos estudos sobre paródia e ironia. O problema central a ser investigado neste trabalho consiste na representação de dois momentos da história recente do Brasil, por meio de duas peças de teatro. Enquanto a primeira delas dialoga com o rádio, veículo de maior alcance no período a que se refere, trazendo à cena a metalinguagem, a segunda traz um cotidiano problemático, comum a numerosas famílias. Ambas reproduzem, cada qual a seu modo, a cena cultural e sóciopolítica brasileira nos anos 50 e nos anos 70. A intertextualidade, elemento estruturante da narrativa dramática de Anamaria Nunes, permite relacionar seus textos dramatúrgicos à estética pósmoderna, graças à ironia, paródia e sátira empregadas com distância crítica.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfporUniversidade Presbiteriana MackenzieLetrasUPMBrasilCentro de Comunicação e Letras (CCL)http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessAnamaria NunesO tambor e o anjoA era do rádio – saudades do Brasilpós-modernismointertextualidadeCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRASA dramaturgia de Anamaria Nunes: A era do rádio e O tambor e o anjoinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisPereira , Helena Bonito Coutohttp://lattes.cnpq.br/9240687015870539Aguiar, Cristhiano Mottahttp://lattes.cnpq.br/6879955445262831Cardoso, Elizabeth da Penhahttp://lattes.cnpq.br/5133916834625567Duarte, Marcos Nepomucenohttp://lattes.cnpq.br/9148704066781850lannace, Ricardohttp://lattes.cnpq.br/2452887341291938http://lattes.cnpq.br/6375315398812313Rocha, Fabrizzi Matoshttp://tede.mackenzie.br/jspui/bitstream/tede/4497/5/Fabrizzi%20Matos%20Rocha.pdfAnamaria NunesO tambor e o anjoA era do rádio – saudades do Brasilpostmodernismintertextualityreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzieinstname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)instacron:MACKENZIE10899/278602021-02-08 19:00:32.459Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://tede.mackenzie.br/jspui/PRI |
dc.title.por.fl_str_mv |
A dramaturgia de Anamaria Nunes: A era do rádio e O tambor e o anjo |
title |
A dramaturgia de Anamaria Nunes: A era do rádio e O tambor e o anjo |
spellingShingle |
A dramaturgia de Anamaria Nunes: A era do rádio e O tambor e o anjo Rocha, Fabrizzi Matos Anamaria Nunes O tambor e o anjo A era do rádio – saudades do Brasil pós-modernismo intertextualidade CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS |
title_short |
A dramaturgia de Anamaria Nunes: A era do rádio e O tambor e o anjo |
title_full |
A dramaturgia de Anamaria Nunes: A era do rádio e O tambor e o anjo |
title_fullStr |
A dramaturgia de Anamaria Nunes: A era do rádio e O tambor e o anjo |
title_full_unstemmed |
A dramaturgia de Anamaria Nunes: A era do rádio e O tambor e o anjo |
title_sort |
A dramaturgia de Anamaria Nunes: A era do rádio e O tambor e o anjo |
author |
Rocha, Fabrizzi Matos |
author_facet |
Rocha, Fabrizzi Matos |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Pereira , Helena Bonito Couto |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/9240687015870539 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Aguiar, Cristhiano Motta |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/6879955445262831 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Cardoso, Elizabeth da Penha |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/5133916834625567 |
dc.contributor.referee3.fl_str_mv |
Duarte, Marcos Nepomuceno |
dc.contributor.referee3Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/9148704066781850 |
dc.contributor.referee4.fl_str_mv |
lannace, Ricardo |
dc.contributor.referee4Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/2452887341291938 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/6375315398812313 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rocha, Fabrizzi Matos |
contributor_str_mv |
Pereira , Helena Bonito Couto Aguiar, Cristhiano Motta Cardoso, Elizabeth da Penha Duarte, Marcos Nepomuceno lannace, Ricardo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Anamaria Nunes O tambor e o anjo A era do rádio – saudades do Brasil pós-modernismo intertextualidade |
topic |
Anamaria Nunes O tambor e o anjo A era do rádio – saudades do Brasil pós-modernismo intertextualidade CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS |
description |
This work analyzes two plays by Anamaria Nunes playwright (1950-2016): A era do Rádio - Saudades do Brasil and O Tambor e o Anjo. Based on the theoretical analysis of the drama according to Jean-Pierre Ryngaert, Lionel Abel's dramatic vision of metatheatre, the concept of intertextuality according to Kristeva and Samoyault, and the postmodern perspective conceptualized by Linda Hutcheon, and their respective studies on parody and irony. The central problem to be investigated in this work is the representation of two moments in the recent history of Brazil, through two plays. While the first dialogue with the radio, vehicle of greater reach in the period to which it refers, bringing the scene metalanguage, the second brings a problematic daily, common to many families. Both reproduce, in their own way, the Brazilian cultural and socio-political scene in the 1950s and 1970s. Intertextuality, structuring element of Anamaria Nunes' dramatic narrative, allows us to relate their dramaturgical texts to postmodern aesthetics, thanks to the irony, parody and satire employed with critical distance. |
publishDate |
2020 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2020-12-11T12:59:56Z 2021-02-08T22:00:32Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2020-03-10 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2021-02-08T22:00:32Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis |
format |
doctoralThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
ROCHA, Fabrizzi Matos. A dramaturgia de Anamaria Nunes: A era do rádio e O tambor e o anjo. 2020. 136 f. Tese (Doutorado em Letras) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2020. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/27860 |
identifier_str_mv |
ROCHA, Fabrizzi Matos. A dramaturgia de Anamaria Nunes: A era do rádio e O tambor e o anjo. 2020. 136 f. Tese (Doutorado em Letras) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2020. |
url |
http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/27860 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Presbiteriana Mackenzie |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Letras |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UPM |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Centro de Comunicação e Letras (CCL) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Presbiteriana Mackenzie |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie instname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE) instacron:MACKENZIE |
instname_str |
Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE) |
instacron_str |
MACKENZIE |
institution |
MACKENZIE |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1757177250300559360 |