Deficiência: gênese e crítica de um conceito

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Garcia, Eduardo de Campos
Data de Publicação: 2011
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
Texto Completo: http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24730
Resumo: This Master's thesis work aims to uncover the power and knowledge involved in the formation of the concept, which is on the scene of disability. Investigate the word disability, considering it as a fossilized object, and its use in history by the ideological apparatus of the state as school and cinema. Describe and analyze how people relate to the word disability in contemporary society. Therefore, its theoretical framework, among others, Michel Foucault, Flusser and George Canguilhem. To conclude this dissertation shows that the concept of disability as a negative value and synonymous deficit is rooted in knowledge and clinical and judicial powers and that some ideological apparatus of the state, such as school and film, produce and reinforce the disability as something negative. About how some people relate to the concept of disability, the research shows that the blind, wheelchair, hydrocephalus, and do not consider themselves deaf or disabled person would call themselves, although this brand, person with disabilities has been placed on the scene by the school. The paper also points out that in contemporary times, some teachers in the state of São Paulo, but bring with them a certain doubt about what disability is and what it means, still consider it a negative state of life and behavior, a specialty to be resolved by medicine.
id UPM_b731c6834c5dde825a1f7019e20116a5
oai_identifier_str oai:dspace.mackenzie.br:10899/24730
network_acronym_str UPM
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
repository_id_str 10277
spelling 2016-03-15T19:42:13Z2020-05-28T18:10:45Z2012-05-102020-05-28T18:10:45Z2011-12-09GARCIA, Eduardo de Campos. Deficiência: gênese e crítica de um conceito. 2011. 245 f. Dissertação (Mestrado em Educação, Arte e História) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2011.http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24730This Master's thesis work aims to uncover the power and knowledge involved in the formation of the concept, which is on the scene of disability. Investigate the word disability, considering it as a fossilized object, and its use in history by the ideological apparatus of the state as school and cinema. Describe and analyze how people relate to the word disability in contemporary society. Therefore, its theoretical framework, among others, Michel Foucault, Flusser and George Canguilhem. To conclude this dissertation shows that the concept of disability as a negative value and synonymous deficit is rooted in knowledge and clinical and judicial powers and that some ideological apparatus of the state, such as school and film, produce and reinforce the disability as something negative. About how some people relate to the concept of disability, the research shows that the blind, wheelchair, hydrocephalus, and do not consider themselves deaf or disabled person would call themselves, although this brand, person with disabilities has been placed on the scene by the school. The paper also points out that in contemporary times, some teachers in the state of São Paulo, but bring with them a certain doubt about what disability is and what it means, still consider it a negative state of life and behavior, a specialty to be resolved by medicine.Esta dissertação de Mestrado tem como objetivo de trabalho desvelar os poderes e saberes envolvidos na formação do conceito, que está em cena, da deficiência. Investigar a palavra deficiência, considerando-a como um objeto fossilizado, e seu uso na história pelos aparelhos ideológicos do estado como escola e cinema. Descrever e analisar como as pessoas relacionam-se com a palavra deficiência na contemporaneidade. Para tanto, toma como referencial teórico, entre outros, Michel Foucault, Vilém Flusser e George Canguilhem. Como conclusão esta dissertação de mestrado aponta que o conceito de deficiência como um valor negativo e sinônimo de déficit tem sua raiz nos saberes e poderes clínicos e judiciário e que alguns aparelhos ideológicos do estado, tais como a escola e o cinema, produzem e reforçam a deficiência como algo negativo. Sobre o modo como algumas pessoas se relacionam com o conceito de deficiência, a pesquisa aponta que cegos, cadeirantes, hidrocefálicos, surdos não se consideram e nem se autodeclaram pessoa com deficiência, muito embora essa marca, pessoa com deficiência, tenha sido colocada em cena pela escola. A dissertação aponta também que na contemporaneidade, alguns professores do estado de São Paulo, embora tragam consigo uma certa dúvida sobre o que é a deficiência e o que ela significa, ainda a consideram um estado negativo de vida e comportamento, uma especialidade a ser resolvida pela medicina.application/pdfporUniversidade Presbiteriana MackenzieEducação, Arte e História da CulturaUPMBREducação, Arte e Históriahistória da anormalidadearte degeneradaeducação inclusivahistory of the abnormalitydegenerate artinclusive educationCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAODeficiência: gênese e crítica de um conceitoinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisTiburi, Marcia Angelitahttp://lattes.cnpq.br/2521082956062846Sanchez, Petra Sanchezhttp://lattes.cnpq.br/8981709844306799Soares, Maria Lucia de Amorimhttp://lattes.cnpq.br/9578677627431709http://lattes.cnpq.br/6264617117450444Garcia, Eduardo de Camposhttp://tede.mackenzie.br/jspui/retrieve/4085/Eduardo%20de%20Campos%20Garcia.pdf.jpghttp://tede.mackenzie.br/jspui/bitstream/tede/1838/1/Eduardo%20de%20Campos%20Garcia.pdfinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzieinstname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)instacron:MACKENZIE10899/247302020-05-28 15:10:45.04Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://tede.mackenzie.br/jspui/PRI
dc.title.por.fl_str_mv Deficiência: gênese e crítica de um conceito
title Deficiência: gênese e crítica de um conceito
spellingShingle Deficiência: gênese e crítica de um conceito
Garcia, Eduardo de Campos
história da anormalidade
arte degenerada
educação inclusiva
history of the abnormality
degenerate art
inclusive education
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short Deficiência: gênese e crítica de um conceito
title_full Deficiência: gênese e crítica de um conceito
title_fullStr Deficiência: gênese e crítica de um conceito
title_full_unstemmed Deficiência: gênese e crítica de um conceito
title_sort Deficiência: gênese e crítica de um conceito
author Garcia, Eduardo de Campos
author_facet Garcia, Eduardo de Campos
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Tiburi, Marcia Angelita
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/2521082956062846
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Sanchez, Petra Sanchez
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/8981709844306799
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Soares, Maria Lucia de Amorim
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/9578677627431709
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/6264617117450444
dc.contributor.author.fl_str_mv Garcia, Eduardo de Campos
contributor_str_mv Tiburi, Marcia Angelita
Sanchez, Petra Sanchez
Soares, Maria Lucia de Amorim
dc.subject.por.fl_str_mv história da anormalidade
arte degenerada
educação inclusiva
topic história da anormalidade
arte degenerada
educação inclusiva
history of the abnormality
degenerate art
inclusive education
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
dc.subject.eng.fl_str_mv history of the abnormality
degenerate art
inclusive education
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description This Master's thesis work aims to uncover the power and knowledge involved in the formation of the concept, which is on the scene of disability. Investigate the word disability, considering it as a fossilized object, and its use in history by the ideological apparatus of the state as school and cinema. Describe and analyze how people relate to the word disability in contemporary society. Therefore, its theoretical framework, among others, Michel Foucault, Flusser and George Canguilhem. To conclude this dissertation shows that the concept of disability as a negative value and synonymous deficit is rooted in knowledge and clinical and judicial powers and that some ideological apparatus of the state, such as school and film, produce and reinforce the disability as something negative. About how some people relate to the concept of disability, the research shows that the blind, wheelchair, hydrocephalus, and do not consider themselves deaf or disabled person would call themselves, although this brand, person with disabilities has been placed on the scene by the school. The paper also points out that in contemporary times, some teachers in the state of São Paulo, but bring with them a certain doubt about what disability is and what it means, still consider it a negative state of life and behavior, a specialty to be resolved by medicine.
publishDate 2011
dc.date.issued.fl_str_mv 2011-12-09
dc.date.available.fl_str_mv 2012-05-10
2020-05-28T18:10:45Z
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-03-15T19:42:13Z
2020-05-28T18:10:45Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv GARCIA, Eduardo de Campos. Deficiência: gênese e crítica de um conceito. 2011. 245 f. Dissertação (Mestrado em Educação, Arte e História) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2011.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24730
identifier_str_mv GARCIA, Eduardo de Campos. Deficiência: gênese e crítica de um conceito. 2011. 245 f. Dissertação (Mestrado em Educação, Arte e História) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2011.
url http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24730
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Presbiteriana Mackenzie
dc.publisher.program.fl_str_mv Educação, Arte e História da Cultura
dc.publisher.initials.fl_str_mv UPM
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Educação, Arte e História
publisher.none.fl_str_mv Universidade Presbiteriana Mackenzie
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
instname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)
instacron:MACKENZIE
instname_str Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)
instacron_str MACKENZIE
institution MACKENZIE
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1757177222393757696