Em nome do pixo : a experiência social e estética do pichador e artista Djan Ivson
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Tese |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
Texto Completo: | http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/25833 |
Resumo: | Type of illegal urban intervention native of Sao Paulo, pixação is perpetrated by young people in outlying areas, which – in search of notoriety – they risk this modality to climb buildings to stamp their mark in places of high visibility. In its historical development, the practice has undergone a partial acceptance process in the arts district, resulting in social and aesthetic legitimacy of some of his characters. One is Djan Ivson Silva, selected as a subject focus of this research. With unusual personality, he holds a significant collection of documents and a great knowledge about the history of pixação. Djan was leading the groups in which he served and primarily responsible for bringing his practice to a field traditionally occupied by the intellectual elites. Defined by the media as an “artist / pixador” personal situation Djan expressed Ivson the ambiguity of the current character of this cultural manifestation that lies between the social and artistic phenomenon. This thesis – divided into three chapters, each subdivided between the description of the character’s personal history and the interpretation of the transformations of pixação – articulates the communicating vessels between the individual and collective levels, and gives a glimpse step by step how a young offender engages the periphery to the discussion of contemporary art without losing ties with their social base. |
id |
UPM_b8a89f2b4cefd5a12c11561a146e086c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:dspace.mackenzie.br:10899/25833 |
network_acronym_str |
UPM |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
repository_id_str |
10277 |
spelling |
2016-04-14T14:03:05Z2020-05-28T18:15:27Z2020-05-28T18:15:27Z2014-10-27SILVA, Gustavo Lassala. Em nome do pixo : a experiência social e estética do pichador e artista Djan Ivson. 2014. [102 f.]. Tese( Arquitetura e Urbanismo) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, [São Paulo] .http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/25833Type of illegal urban intervention native of Sao Paulo, pixação is perpetrated by young people in outlying areas, which – in search of notoriety – they risk this modality to climb buildings to stamp their mark in places of high visibility. In its historical development, the practice has undergone a partial acceptance process in the arts district, resulting in social and aesthetic legitimacy of some of his characters. One is Djan Ivson Silva, selected as a subject focus of this research. With unusual personality, he holds a significant collection of documents and a great knowledge about the history of pixação. Djan was leading the groups in which he served and primarily responsible for bringing his practice to a field traditionally occupied by the intellectual elites. Defined by the media as an “artist / pixador” personal situation Djan expressed Ivson the ambiguity of the current character of this cultural manifestation that lies between the social and artistic phenomenon. This thesis – divided into three chapters, each subdivided between the description of the character’s personal history and the interpretation of the transformations of pixação – articulates the communicating vessels between the individual and collective levels, and gives a glimpse step by step how a young offender engages the periphery to the discussion of contemporary art without losing ties with their social base.Tipo de intervenção urbana ilegal nativa de São Paulo, a pixação é praticada por jovens de bairros periféricos, que – em busca de notoriedade – se arriscam nessa modalidade ao escalar edificações para carimbar suas marcas em lugares de grande visibilidade. No seu desenvolvimento histórico, a prática passou por um processo parcial de aceitação na área artística, resultando na legitimação social e estética de alguns de seus personagens. Um deles é Djan Ivson Silva, sujeito selecionado como foco desta pesquisa. Com personalidade incomum, detentor de um significativo acervo de documentos e um grande conhecimento sobre a história da pixação, Djan foi líder dos grupos nos quais atuou e o principal responsável por levar sua prática para um campo tradicionalmente ocupado pelas elites intelectuais. Definido pela mídia como “artista/pixador”, a situação pessoal de Djan Ivson expressa a ambiguidade do caráter atual desta manifestação cultural, que se situa entre o fenômeno social e artístico. Esta tese – dividida em três capítulos, cada um deles subdivido entre a descrição da trajetória pessoal do personagem e a interpretação das transformações da pixação – articula os vasos comunicantes entre os âmbitos individual e coletivo, possibilitando vislumbrar passo a passo como um jovem transgressor da periferia se envolve com a discussão da arte contemporânea sem perder os laços com sua base social.application/pdfporUniversidade Presbiteriana MackenzieArquitetura e UrbanismoUPMBrasilFaculdade de Arquitetura e Urbanismo (FAU)http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccesspixaçãopichaçãopixadorartebiografiaartbiographyCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::DESENHO INDUSTRIAL::PROGRAMACAO VISUALEm nome do pixo : a experiência social e estética do pichador e artista Djan Ivsoninfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisGuerra Neto, Abílio da Silvahttp://lattes.cnpq.br/5218253515771817Farias, Agnaldo Aricê Caldashttp://lattes.cnpq.br/3464347974680940Tiburi, Marcia Angelitahttp://lattes.cnpq.br/2521082956062846Villac, Maria Isabelhttp://lattes.cnpq.br/2140594056419912http://lattes.cnpq.br/9695349166707084Silva, Gustavo Lassalahttp://tede.mackenzie.br/jspui/retrieve/4907/Gustavo%20Lassala%20Silva.pdf.jpghttp://tede.mackenzie.br/jspui/bitstream/tede/2554/9/Gustavo%20Lassala%20Silva.pdfreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzieinstname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)instacron:MACKENZIE10899/258332020-05-28 15:15:27.056Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://tede.mackenzie.br/jspui/PRI |
dc.title.por.fl_str_mv |
Em nome do pixo : a experiência social e estética do pichador e artista Djan Ivson |
title |
Em nome do pixo : a experiência social e estética do pichador e artista Djan Ivson |
spellingShingle |
Em nome do pixo : a experiência social e estética do pichador e artista Djan Ivson Silva, Gustavo Lassala pixação pichação pixador arte biografia art biography CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::DESENHO INDUSTRIAL::PROGRAMACAO VISUAL |
title_short |
Em nome do pixo : a experiência social e estética do pichador e artista Djan Ivson |
title_full |
Em nome do pixo : a experiência social e estética do pichador e artista Djan Ivson |
title_fullStr |
Em nome do pixo : a experiência social e estética do pichador e artista Djan Ivson |
title_full_unstemmed |
Em nome do pixo : a experiência social e estética do pichador e artista Djan Ivson |
title_sort |
Em nome do pixo : a experiência social e estética do pichador e artista Djan Ivson |
author |
Silva, Gustavo Lassala |
author_facet |
Silva, Gustavo Lassala |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Guerra Neto, Abílio da Silva |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/5218253515771817 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Farias, Agnaldo Aricê Caldas |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/3464347974680940 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Tiburi, Marcia Angelita |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/2521082956062846 |
dc.contributor.referee3.fl_str_mv |
Villac, Maria Isabel |
dc.contributor.referee3Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/2140594056419912 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/9695349166707084 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Gustavo Lassala |
contributor_str_mv |
Guerra Neto, Abílio da Silva Farias, Agnaldo Aricê Caldas Tiburi, Marcia Angelita Villac, Maria Isabel |
dc.subject.por.fl_str_mv |
pixação pichação pixador arte biografia |
topic |
pixação pichação pixador arte biografia art biography CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::DESENHO INDUSTRIAL::PROGRAMACAO VISUAL |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
art biography |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::DESENHO INDUSTRIAL::PROGRAMACAO VISUAL |
description |
Type of illegal urban intervention native of Sao Paulo, pixação is perpetrated by young people in outlying areas, which – in search of notoriety – they risk this modality to climb buildings to stamp their mark in places of high visibility. In its historical development, the practice has undergone a partial acceptance process in the arts district, resulting in social and aesthetic legitimacy of some of his characters. One is Djan Ivson Silva, selected as a subject focus of this research. With unusual personality, he holds a significant collection of documents and a great knowledge about the history of pixação. Djan was leading the groups in which he served and primarily responsible for bringing his practice to a field traditionally occupied by the intellectual elites. Defined by the media as an “artist / pixador” personal situation Djan expressed Ivson the ambiguity of the current character of this cultural manifestation that lies between the social and artistic phenomenon. This thesis – divided into three chapters, each subdivided between the description of the character’s personal history and the interpretation of the transformations of pixação – articulates the communicating vessels between the individual and collective levels, and gives a glimpse step by step how a young offender engages the periphery to the discussion of contemporary art without losing ties with their social base. |
publishDate |
2014 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2014-10-27 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-14T14:03:05Z 2020-05-28T18:15:27Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2020-05-28T18:15:27Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis |
format |
doctoralThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
SILVA, Gustavo Lassala. Em nome do pixo : a experiência social e estética do pichador e artista Djan Ivson. 2014. [102 f.]. Tese( Arquitetura e Urbanismo) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, [São Paulo] . |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/25833 |
identifier_str_mv |
SILVA, Gustavo Lassala. Em nome do pixo : a experiência social e estética do pichador e artista Djan Ivson. 2014. [102 f.]. Tese( Arquitetura e Urbanismo) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, [São Paulo] . |
url |
http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/25833 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Presbiteriana Mackenzie |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Arquitetura e Urbanismo |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UPM |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Faculdade de Arquitetura e Urbanismo (FAU) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Presbiteriana Mackenzie |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie instname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE) instacron:MACKENZIE |
instname_str |
Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE) |
instacron_str |
MACKENZIE |
institution |
MACKENZIE |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1757177239428923392 |