Objeto de aprendizagem adaptativo no ensino da lógica booleana

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Braga, Olivia Ramos Morais
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
Texto Completo: http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24380
Resumo: Learning is a complex process involving many variables, including the environment, social context, educational methodologies, teachers and students knowledge, among others. Highlighting the diversity of students in this process, this work presents the development of an Adaptive Learning Object using techniques of Adaptive Hypermedia and Artificial Intelligence as well as its application in classrooms, in beginners undergraduate classes, as a case study. For this purpose, this case study focuses on the learning of Algebra and Boolean Logic concepts, which has direct application in various disciplines that belong to the curriculum of several courses, like Electrical Engineering, Computer Science, Technology in Computer Networks, Systems Analysis and Development, Telecommunications, among others. By pointing out the difficulty of learning in Boolean Algebra and Logic-based subjects, this work aims to provide an improvement of educational performance in heterogeneous classrooms. Since the learning process is a challenging, interactive and iterative activity that involves a variety of aspects, it is intended that the application of adaptive techniques to a Learning Object can facilitate the skills development process by students.
id UPM_dbd0da31ae6b59a9901ab436c04623bb
oai_identifier_str oai:dspace.mackenzie.br:10899/24380
network_acronym_str UPM
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
repository_id_str 10277
spelling 2016-03-15T19:38:02Z2020-05-28T18:08:39Z2015-10-162020-05-28T18:08:39Z2015-06-17BRAGA, Olivia Ramos Morais. Objeto de aprendizagem adaptativo no ensino da lógica booleana. 2015. 93 f. Dissertação (Mestrado em Engenharia Elétrica) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2015.http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24380Learning is a complex process involving many variables, including the environment, social context, educational methodologies, teachers and students knowledge, among others. Highlighting the diversity of students in this process, this work presents the development of an Adaptive Learning Object using techniques of Adaptive Hypermedia and Artificial Intelligence as well as its application in classrooms, in beginners undergraduate classes, as a case study. For this purpose, this case study focuses on the learning of Algebra and Boolean Logic concepts, which has direct application in various disciplines that belong to the curriculum of several courses, like Electrical Engineering, Computer Science, Technology in Computer Networks, Systems Analysis and Development, Telecommunications, among others. By pointing out the difficulty of learning in Boolean Algebra and Logic-based subjects, this work aims to provide an improvement of educational performance in heterogeneous classrooms. Since the learning process is a challenging, interactive and iterative activity that involves a variety of aspects, it is intended that the application of adaptive techniques to a Learning Object can facilitate the skills development process by students.A aprendizagem é um processo complexo que envolve diversas variáveis, desde o ambiente, o contexto social, as metodologias educacionais, o conhecimento do professor e do aluno, entre outras. Destacando a heterogeneidade dos alunos nesse processo, este trabalho apresenta o desenvolvimento de um Objeto de Aprendizagem Adaptativo usando técnicas de Hipermídia Adaptativa e Inteligência Artificial, bem como sua aplicação em salas de aula, em turmas iniciantes da graduação de nível superior, como estudo de caso. Para tal finalidade, este estudo de caso concentra-se na aprendizagem de conceitos de Álgebra e Lógica Booleana, que tem aplicação direta em diversas disciplinas que compõem o currículo dos cursos de Engenharia Elétrica, Ciência da Computação, Tecnologia em Redes de Computadores, Análise e Desenvolvimento de Sistemas, Telecomunicações, entre outros. Evidenciando a dificuldade de aprendizagem dos alunos em disciplinas que utilizem Álgebra e Lógica de Boole, esta proposta de trabalho visa proporcionar a melhoria do desenvolvimento do desempenho educacional em salas de aula heterogêneas. Uma vez que o processo de aprendizagem é uma atividade desafiadora, interativa e iterativa que envolve uma variedade de aspectos, pretende-se que a aplicação de técnicas de adaptatividade a um Objeto de Aprendizagem possa facilitar o processo de desenvolvimento de competências ao educando.Serviço Nacional de Aprendizagem Comercialapplication/pdfporUniversidade Presbiteriana MackenzieEngenharia ElétricaUPMBREngenharia Elétricaobjeto de aprendizagemhipermídia adaptativainteligência artificiallógica booleanalearning objectsadaptive hypermediaartificial intelligenceboolean logicCNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA ELETRICAObjeto de aprendizagem adaptativo no ensino da lógica booleanainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisSilveira, Ismar Frangohttp://lattes.cnpq.br/3894359521286830Omar, Nizamhttp://lattes.cnpq.br/2067336430076971Pimentel, Edson Pinheirohttp://lattes.cnpq.br/6163089025212520http://lattes.cnpq.br/5038932746920121Braga, Olivia Ramos Moraishttp://tede.mackenzie.br/jspui/retrieve/3771/OLIVIA%20RAMOS%20MORAIS%20BRAGA.pdf.jpghttp://tede.mackenzie.br/jspui/bitstream/tede/1466/1/OLIVIA%20RAMOS%20MORAIS%20BRAGA.pdfinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzieinstname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)instacron:MACKENZIE10899/243802020-05-28 15:08:39.42Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://tede.mackenzie.br/jspui/PRI
dc.title.por.fl_str_mv Objeto de aprendizagem adaptativo no ensino da lógica booleana
title Objeto de aprendizagem adaptativo no ensino da lógica booleana
spellingShingle Objeto de aprendizagem adaptativo no ensino da lógica booleana
Braga, Olivia Ramos Morais
objeto de aprendizagem
hipermídia adaptativa
inteligência artificial
lógica booleana
learning objects
adaptive hypermedia
artificial intelligence
boolean logic
CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA ELETRICA
title_short Objeto de aprendizagem adaptativo no ensino da lógica booleana
title_full Objeto de aprendizagem adaptativo no ensino da lógica booleana
title_fullStr Objeto de aprendizagem adaptativo no ensino da lógica booleana
title_full_unstemmed Objeto de aprendizagem adaptativo no ensino da lógica booleana
title_sort Objeto de aprendizagem adaptativo no ensino da lógica booleana
author Braga, Olivia Ramos Morais
author_facet Braga, Olivia Ramos Morais
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Silveira, Ismar Frango
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/3894359521286830
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Omar, Nizam
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/2067336430076971
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Pimentel, Edson Pinheiro
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/6163089025212520
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/5038932746920121
dc.contributor.author.fl_str_mv Braga, Olivia Ramos Morais
contributor_str_mv Silveira, Ismar Frango
Omar, Nizam
Pimentel, Edson Pinheiro
dc.subject.por.fl_str_mv objeto de aprendizagem
hipermídia adaptativa
inteligência artificial
lógica booleana
topic objeto de aprendizagem
hipermídia adaptativa
inteligência artificial
lógica booleana
learning objects
adaptive hypermedia
artificial intelligence
boolean logic
CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA ELETRICA
dc.subject.eng.fl_str_mv learning objects
adaptive hypermedia
artificial intelligence
boolean logic
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA ELETRICA
description Learning is a complex process involving many variables, including the environment, social context, educational methodologies, teachers and students knowledge, among others. Highlighting the diversity of students in this process, this work presents the development of an Adaptive Learning Object using techniques of Adaptive Hypermedia and Artificial Intelligence as well as its application in classrooms, in beginners undergraduate classes, as a case study. For this purpose, this case study focuses on the learning of Algebra and Boolean Logic concepts, which has direct application in various disciplines that belong to the curriculum of several courses, like Electrical Engineering, Computer Science, Technology in Computer Networks, Systems Analysis and Development, Telecommunications, among others. By pointing out the difficulty of learning in Boolean Algebra and Logic-based subjects, this work aims to provide an improvement of educational performance in heterogeneous classrooms. Since the learning process is a challenging, interactive and iterative activity that involves a variety of aspects, it is intended that the application of adaptive techniques to a Learning Object can facilitate the skills development process by students.
publishDate 2015
dc.date.available.fl_str_mv 2015-10-16
2020-05-28T18:08:39Z
dc.date.issued.fl_str_mv 2015-06-17
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-03-15T19:38:02Z
2020-05-28T18:08:39Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv BRAGA, Olivia Ramos Morais. Objeto de aprendizagem adaptativo no ensino da lógica booleana. 2015. 93 f. Dissertação (Mestrado em Engenharia Elétrica) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2015.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24380
identifier_str_mv BRAGA, Olivia Ramos Morais. Objeto de aprendizagem adaptativo no ensino da lógica booleana. 2015. 93 f. Dissertação (Mestrado em Engenharia Elétrica) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2015.
url http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24380
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Presbiteriana Mackenzie
dc.publisher.program.fl_str_mv Engenharia Elétrica
dc.publisher.initials.fl_str_mv UPM
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Engenharia Elétrica
publisher.none.fl_str_mv Universidade Presbiteriana Mackenzie
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
instname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)
instacron:MACKENZIE
instname_str Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)
instacron_str MACKENZIE
institution MACKENZIE
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1757177243801485312