Objeto de aprendizagem adaptativo no ensino da lógica booleana
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
Texto Completo: | http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24380 |
Resumo: | Learning is a complex process involving many variables, including the environment, social context, educational methodologies, teachers and students knowledge, among others. Highlighting the diversity of students in this process, this work presents the development of an Adaptive Learning Object using techniques of Adaptive Hypermedia and Artificial Intelligence as well as its application in classrooms, in beginners undergraduate classes, as a case study. For this purpose, this case study focuses on the learning of Algebra and Boolean Logic concepts, which has direct application in various disciplines that belong to the curriculum of several courses, like Electrical Engineering, Computer Science, Technology in Computer Networks, Systems Analysis and Development, Telecommunications, among others. By pointing out the difficulty of learning in Boolean Algebra and Logic-based subjects, this work aims to provide an improvement of educational performance in heterogeneous classrooms. Since the learning process is a challenging, interactive and iterative activity that involves a variety of aspects, it is intended that the application of adaptive techniques to a Learning Object can facilitate the skills development process by students. |
id |
UPM_dbd0da31ae6b59a9901ab436c04623bb |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:dspace.mackenzie.br:10899/24380 |
network_acronym_str |
UPM |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
repository_id_str |
10277 |
spelling |
2016-03-15T19:38:02Z2020-05-28T18:08:39Z2015-10-162020-05-28T18:08:39Z2015-06-17BRAGA, Olivia Ramos Morais. Objeto de aprendizagem adaptativo no ensino da lógica booleana. 2015. 93 f. Dissertação (Mestrado em Engenharia Elétrica) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2015.http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24380Learning is a complex process involving many variables, including the environment, social context, educational methodologies, teachers and students knowledge, among others. Highlighting the diversity of students in this process, this work presents the development of an Adaptive Learning Object using techniques of Adaptive Hypermedia and Artificial Intelligence as well as its application in classrooms, in beginners undergraduate classes, as a case study. For this purpose, this case study focuses on the learning of Algebra and Boolean Logic concepts, which has direct application in various disciplines that belong to the curriculum of several courses, like Electrical Engineering, Computer Science, Technology in Computer Networks, Systems Analysis and Development, Telecommunications, among others. By pointing out the difficulty of learning in Boolean Algebra and Logic-based subjects, this work aims to provide an improvement of educational performance in heterogeneous classrooms. Since the learning process is a challenging, interactive and iterative activity that involves a variety of aspects, it is intended that the application of adaptive techniques to a Learning Object can facilitate the skills development process by students.A aprendizagem é um processo complexo que envolve diversas variáveis, desde o ambiente, o contexto social, as metodologias educacionais, o conhecimento do professor e do aluno, entre outras. Destacando a heterogeneidade dos alunos nesse processo, este trabalho apresenta o desenvolvimento de um Objeto de Aprendizagem Adaptativo usando técnicas de Hipermídia Adaptativa e Inteligência Artificial, bem como sua aplicação em salas de aula, em turmas iniciantes da graduação de nível superior, como estudo de caso. Para tal finalidade, este estudo de caso concentra-se na aprendizagem de conceitos de Álgebra e Lógica Booleana, que tem aplicação direta em diversas disciplinas que compõem o currículo dos cursos de Engenharia Elétrica, Ciência da Computação, Tecnologia em Redes de Computadores, Análise e Desenvolvimento de Sistemas, Telecomunicações, entre outros. Evidenciando a dificuldade de aprendizagem dos alunos em disciplinas que utilizem Álgebra e Lógica de Boole, esta proposta de trabalho visa proporcionar a melhoria do desenvolvimento do desempenho educacional em salas de aula heterogêneas. Uma vez que o processo de aprendizagem é uma atividade desafiadora, interativa e iterativa que envolve uma variedade de aspectos, pretende-se que a aplicação de técnicas de adaptatividade a um Objeto de Aprendizagem possa facilitar o processo de desenvolvimento de competências ao educando.Serviço Nacional de Aprendizagem Comercialapplication/pdfporUniversidade Presbiteriana MackenzieEngenharia ElétricaUPMBREngenharia Elétricaobjeto de aprendizagemhipermídia adaptativainteligência artificiallógica booleanalearning objectsadaptive hypermediaartificial intelligenceboolean logicCNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA ELETRICAObjeto de aprendizagem adaptativo no ensino da lógica booleanainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisSilveira, Ismar Frangohttp://lattes.cnpq.br/3894359521286830Omar, Nizamhttp://lattes.cnpq.br/2067336430076971Pimentel, Edson Pinheirohttp://lattes.cnpq.br/6163089025212520http://lattes.cnpq.br/5038932746920121Braga, Olivia Ramos Moraishttp://tede.mackenzie.br/jspui/retrieve/3771/OLIVIA%20RAMOS%20MORAIS%20BRAGA.pdf.jpghttp://tede.mackenzie.br/jspui/bitstream/tede/1466/1/OLIVIA%20RAMOS%20MORAIS%20BRAGA.pdfinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzieinstname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)instacron:MACKENZIE10899/243802020-05-28 15:08:39.42Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://tede.mackenzie.br/jspui/PRI |
dc.title.por.fl_str_mv |
Objeto de aprendizagem adaptativo no ensino da lógica booleana |
title |
Objeto de aprendizagem adaptativo no ensino da lógica booleana |
spellingShingle |
Objeto de aprendizagem adaptativo no ensino da lógica booleana Braga, Olivia Ramos Morais objeto de aprendizagem hipermídia adaptativa inteligência artificial lógica booleana learning objects adaptive hypermedia artificial intelligence boolean logic CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA ELETRICA |
title_short |
Objeto de aprendizagem adaptativo no ensino da lógica booleana |
title_full |
Objeto de aprendizagem adaptativo no ensino da lógica booleana |
title_fullStr |
Objeto de aprendizagem adaptativo no ensino da lógica booleana |
title_full_unstemmed |
Objeto de aprendizagem adaptativo no ensino da lógica booleana |
title_sort |
Objeto de aprendizagem adaptativo no ensino da lógica booleana |
author |
Braga, Olivia Ramos Morais |
author_facet |
Braga, Olivia Ramos Morais |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Silveira, Ismar Frango |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/3894359521286830 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Omar, Nizam |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/2067336430076971 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Pimentel, Edson Pinheiro |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/6163089025212520 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/5038932746920121 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Braga, Olivia Ramos Morais |
contributor_str_mv |
Silveira, Ismar Frango Omar, Nizam Pimentel, Edson Pinheiro |
dc.subject.por.fl_str_mv |
objeto de aprendizagem hipermídia adaptativa inteligência artificial lógica booleana |
topic |
objeto de aprendizagem hipermídia adaptativa inteligência artificial lógica booleana learning objects adaptive hypermedia artificial intelligence boolean logic CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA ELETRICA |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
learning objects adaptive hypermedia artificial intelligence boolean logic |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA ELETRICA |
description |
Learning is a complex process involving many variables, including the environment, social context, educational methodologies, teachers and students knowledge, among others. Highlighting the diversity of students in this process, this work presents the development of an Adaptive Learning Object using techniques of Adaptive Hypermedia and Artificial Intelligence as well as its application in classrooms, in beginners undergraduate classes, as a case study. For this purpose, this case study focuses on the learning of Algebra and Boolean Logic concepts, which has direct application in various disciplines that belong to the curriculum of several courses, like Electrical Engineering, Computer Science, Technology in Computer Networks, Systems Analysis and Development, Telecommunications, among others. By pointing out the difficulty of learning in Boolean Algebra and Logic-based subjects, this work aims to provide an improvement of educational performance in heterogeneous classrooms. Since the learning process is a challenging, interactive and iterative activity that involves a variety of aspects, it is intended that the application of adaptive techniques to a Learning Object can facilitate the skills development process by students. |
publishDate |
2015 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2015-10-16 2020-05-28T18:08:39Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2015-06-17 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-03-15T19:38:02Z 2020-05-28T18:08:39Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
BRAGA, Olivia Ramos Morais. Objeto de aprendizagem adaptativo no ensino da lógica booleana. 2015. 93 f. Dissertação (Mestrado em Engenharia Elétrica) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2015. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24380 |
identifier_str_mv |
BRAGA, Olivia Ramos Morais. Objeto de aprendizagem adaptativo no ensino da lógica booleana. 2015. 93 f. Dissertação (Mestrado em Engenharia Elétrica) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2015. |
url |
http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24380 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Presbiteriana Mackenzie |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Engenharia Elétrica |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UPM |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Engenharia Elétrica |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Presbiteriana Mackenzie |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie instname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE) instacron:MACKENZIE |
instname_str |
Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE) |
instacron_str |
MACKENZIE |
institution |
MACKENZIE |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1757177243801485312 |