Modificação do espaço e desenho urbano: a futura estação de metrô Santa Marina, São Paulo.

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Maria Clara Mazzo Casarin de
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
Texto Completo: http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/26190
Resumo: The Strategic Master Plan (PDE) of São Paulo and the laws that are part of the urban policy of the municipality have a direct impact on the urban design resulting from the city. However, it is observed that the urban scales addressed by these laws are abstract, generic and disregard the local specificities for the concretization of spaces. The omission of the particularities and the lack of articulation of the instruments at the different urban scales question the conception of the urban policies of the city, corroborating with Barbosa (2016) for whom urbanism in Brazil is conditional and has improvised results. The application of urban design strategies as spatial computer elements to subway stations appears as a relevant agenda because it can promote the understanding of how the process of materialization of urban space occurs and can occur in these places. In the first part of the dissertation is constructed the definition of urban design as well as the distinction with the related terms, urban design and masterplan. The analysis of two international urban design experiments in the second part proposes to validate the previously formed concepts and help in the formulation of the parameters that will be adopted in the investigation of the object of study. In the third part, the PDE 2014 urban planning instruments present in the region of the future Santa Marina subway station in São Paulo are examined, ratifying the assumptions previously assumed and demonstrating the deficiencies in the articulations between the instruments in the areas of influences determined by the axes of structuring urban. Finally, the last chapter aims to evaluate the potentialities and shortcomings of the case study from the point of view of urban design, seeking to propose recommendations to enhance and qualify the area evaluated and similar cases.
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The application of urban design strategies as spatial computer elements to subway stations appears as a relevant agenda because it can promote the understanding of how the process of materialization of urban space occurs and can occur in these places. In the first part of the dissertation is constructed the definition of urban design as well as the distinction with the related terms, urban design and masterplan. The analysis of two international urban design experiments in the second part proposes to validate the previously formed concepts and help in the formulation of the parameters that will be adopted in the investigation of the object of study. In the third part, the PDE 2014 urban planning instruments present in the region of the future Santa Marina subway station in São Paulo are examined, ratifying the assumptions previously assumed and demonstrating the deficiencies in the articulations between the instruments in the areas of influences determined by the axes of structuring urban. Finally, the last chapter aims to evaluate the potentialities and shortcomings of the case study from the point of view of urban design, seeking to propose recommendations to enhance and qualify the area evaluated and similar cases.O Plano Diretor Estratégico (PDE) de São Paulo e as leis que fazem parte da política urbana do município possuem impacto direto no desenho urbano resultante da cidade. Entretanto, observa-se que as escalas urbanas abordadas por estas leis são abstratas, genéricas e desconsideram as especificidades locais para a concretização dos espaços. A omissão das particularidades e a falta de articulação dos instrumentos às diferentes escalas urbanas põem em questionamento a concepção das políticas urbanas da cidade, corroborando com Barbosa (2016) para quem o urbanismo no Brasil é condicional e possui resultados improvisados. A aplicação das estratégias de desenho urbano como elementos ordenadores espaciais junto a estações de metrô surge como uma pauta relevante, pois pode promover a compreensão de como o processo de materialização do espaço urbano ocorre e pode vir a ocorrer nesses locais. Na primeira parte da dissertação é construída a definição de desenho urbano bem como a distinção com os termos correlatos, projeto urbano e masterplan. A análise de duas experiências internacionais de desenho urbano na segunda parte propõe validar os conceitos formados anteriormente e auxiliar na formulação dos parâmetros que serão adotados na investigação do objeto de estudo. Na terceira parte, são examinados os instrumentos urbanísticos decorrentes do PDE 2014 presentes na região da futura estação de metrô Santa Marina em São Paulo, ratificando as premissas assumidas anteriormente e demonstrando as deficiências nas articulações entre os instrumentos nas áreas de influências determinadas pelos eixos de estruturação urbana. Por fim, o último capítulo destina-se a avaliar as potencialidades e deficiências do estudo de caso sob a ótica do desenho urbano buscando propor recomendações para potencializar e qualificar a área avaliada e casos análogos.application/pdfporUniversidade Presbiteriana MackenzieArquitetura e UrbanismoUPMBrasilFaculdade de Arquitetura e Urbanismo (FAU)http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessdesenho urbanopolíticas urbanasplanejamento urbanometrôCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ARQUITETURA E URBANISMOModificação do espaço e desenho urbano: a futura estação de metrô Santa Marina, São Paulo.info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisCastro, Luiz Guilherme Rivera dehttp://lattes.cnpq.br/3552510477284234Alvim, Angélica Aparecida Tanus Benattihttp://lattes.cnpq.br/3698530751056051Seixas, Alexandre Rodrigueshttp://lattes.cnpq.br/7418623406353828http://lattes.cnpq.br/3763191583507581Oliveira, Maria Clara Mazzo Casarin dehttp://tede.mackenzie.br/jspui/retrieve/18351/Maria%20Clara%20Mazzo%20Casarin%20de%20Oliveira.pdf.jpghttp://tede.mackenzie.br/jspui/bitstream/tede/3848/5/Maria%20Clara%20Mazzo%20Casarin%20de%20Oliveira.pdfurban designurban policiesurban planningsubwayreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzieinstname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)instacron:MACKENZIE10899/261902020-05-28 15:16:53.105Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://tede.mackenzie.br/jspui/PRI
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