Relação de ajuda como ação educativa: o olhar do facilitador sobre a efetividade
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Tese |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
Texto Completo: | http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24642 |
Resumo: | The research about Relation of help as an educational action - The facilitator's view upon the affectivity has as the main objectives turning the study deeper about the theoretical contributions on the theme in the contemporaneity and to exemplify how the facilitator in Brazil deals with the affectivity in its practice. For this, a bibliographical investigation was carried out about the main theories that deal with the theme, especially Carl R. Rogers, Lev S. Vigotski and Paulo Freire. These authors served as the central foundations for reflections on how to educate through help relationships, highlighting the role of affectivity. The interdisciplinary view of the authors guided the way of understanding the complexity of the presented theme, since it is argued that a disciplinary reading does not respond in depth to the phenomenon investigated. The thesis points to the need of a closer look at the affectivity in its relationship with the educational act experienced through the aid relationships, since it is essential in this process. Interviews were analyzed with professionals who work in this area in an attempt to identify in their "speeches" how they perceive affectivity in the relationship of help as an educational action. The conclusion was that the praxis and the thinking of these facilitators were not closer to the theories presented, perhaps due to the precarious conceptual support that they have in their formation. |
id |
UPM_e537bb3eefaf995e8b0bbca001f3f6c9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:dspace.mackenzie.br:10899/24642 |
network_acronym_str |
UPM |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
repository_id_str |
10277 |
spelling |
2018-02-22T13:31:54Z2020-05-28T18:09:55Z2020-05-28T18:09:55Z2017-12-13LEAL, Carlos Santos. Relação de ajuda como ação educativa: o olhar do facilitador sobre a efetividade. 2017. 203 f. Tese (Educação, Arte e História da Cultura) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo.http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24642The research about Relation of help as an educational action - The facilitator's view upon the affectivity has as the main objectives turning the study deeper about the theoretical contributions on the theme in the contemporaneity and to exemplify how the facilitator in Brazil deals with the affectivity in its practice. For this, a bibliographical investigation was carried out about the main theories that deal with the theme, especially Carl R. Rogers, Lev S. Vigotski and Paulo Freire. These authors served as the central foundations for reflections on how to educate through help relationships, highlighting the role of affectivity. The interdisciplinary view of the authors guided the way of understanding the complexity of the presented theme, since it is argued that a disciplinary reading does not respond in depth to the phenomenon investigated. The thesis points to the need of a closer look at the affectivity in its relationship with the educational act experienced through the aid relationships, since it is essential in this process. Interviews were analyzed with professionals who work in this area in an attempt to identify in their "speeches" how they perceive affectivity in the relationship of help as an educational action. The conclusion was that the praxis and the thinking of these facilitators were not closer to the theories presented, perhaps due to the precarious conceptual support that they have in their formation.A pesquisa sobre Relação de ajuda como ação educativa - O olhar do facilitador sobre a afetividade, tem como objetivos principais aprofundar o estudo sobre as contribuições teóricas a respeito do tema na contemporaneidade e exemplificar como o facilitador no Brasil lida com a afetividade na sua prática. Para isso foi realizada uma investigação bibliográfica sobre as principais teorias que tratam do tema, destacando-se as de Carl R. Rogers, Lev S. Vigotski e Paulo Freire. Esses autores serviram de fundamentos centrais para que reflexões fossem construídas acerca do modo de educar por meio das relações de ajuda, destacando o papel da afetividade. A visão interdisciplinar dos autores orientou o modo de compreender a complexidade do tema apresentado, pois defende-se que uma leitura disciplinar não responde em profundidade o fenômeno investigado. A tese aponta para a necessidade de um olhar mais atento para a afetividade na sua relação com o ato educativo vivenciado através das relações de ajuda, visto que a mesma é essencial nesse processo. Foram também analisadas entrevistas com profissionais que atuam nessa área numa tentativa de identificar nas suas “falas” como percebem a afetividade na relação de ajuda enquanto ação educativa. A conclusão foi que a práxis e o pensamento desses facilitadores muito pouco se aproximam das teorias apresentadas, devido talvez, ao precário respaldo conceitual que os mesmos têm na sua formação.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfporUniversidade Presbiteriana MackenzieEducação, Arte e História da CulturaUPMBrasilCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessrelação de ajudaação educativaafetividadearteCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ORIENTACAO E ACONSELHAMENTORelação de ajuda como ação educativa: o olhar do facilitador sobre a efetividadeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisGiora, Regina Célia Faria Amarohttp://lattes.cnpq.br/7987535061534762Stori, Norbertohttp://lattes.cnpq.br/9008340653385020Pilan, Hânia Cecíliahttp://lattes.cnpq.br/8445822654396019Andrade, Maria de Fátima Ramos dehttp://lattes.cnpq.br/2272192785424412Lima, Ricardo Alves dehttp://lattes.cnpq.br/9692322611319684http://lattes.cnpq.br/7949486810256742Leal, Carlos Santoshttp://tede.mackenzie.br/jspui/retrieve/15639/Carlos%20Santos%20Leal.pdf.jpghttp://tede.mackenzie.br/jspui/bitstream/tede/3445/5/Carlos%20Santos%20Leal.pdfhelp giving relationshipeducational actionaffectivityartreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzieinstname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)instacron:MACKENZIE10899/246422020-05-28 15:09:55.411Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://tede.mackenzie.br/jspui/PRI |
dc.title.por.fl_str_mv |
Relação de ajuda como ação educativa: o olhar do facilitador sobre a efetividade |
title |
Relação de ajuda como ação educativa: o olhar do facilitador sobre a efetividade |
spellingShingle |
Relação de ajuda como ação educativa: o olhar do facilitador sobre a efetividade Leal, Carlos Santos relação de ajuda ação educativa afetividade arte CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ORIENTACAO E ACONSELHAMENTO |
title_short |
Relação de ajuda como ação educativa: o olhar do facilitador sobre a efetividade |
title_full |
Relação de ajuda como ação educativa: o olhar do facilitador sobre a efetividade |
title_fullStr |
Relação de ajuda como ação educativa: o olhar do facilitador sobre a efetividade |
title_full_unstemmed |
Relação de ajuda como ação educativa: o olhar do facilitador sobre a efetividade |
title_sort |
Relação de ajuda como ação educativa: o olhar do facilitador sobre a efetividade |
author |
Leal, Carlos Santos |
author_facet |
Leal, Carlos Santos |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Giora, Regina Célia Faria Amaro |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/7987535061534762 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Stori, Norberto |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/9008340653385020 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Pilan, Hânia Cecília |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/8445822654396019 |
dc.contributor.referee3.fl_str_mv |
Andrade, Maria de Fátima Ramos de |
dc.contributor.referee3Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/2272192785424412 |
dc.contributor.referee4.fl_str_mv |
Lima, Ricardo Alves de |
dc.contributor.referee4Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/9692322611319684 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/7949486810256742 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Leal, Carlos Santos |
contributor_str_mv |
Giora, Regina Célia Faria Amaro Stori, Norberto Pilan, Hânia Cecília Andrade, Maria de Fátima Ramos de Lima, Ricardo Alves de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
relação de ajuda ação educativa afetividade arte |
topic |
relação de ajuda ação educativa afetividade arte CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ORIENTACAO E ACONSELHAMENTO |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ORIENTACAO E ACONSELHAMENTO |
description |
The research about Relation of help as an educational action - The facilitator's view upon the affectivity has as the main objectives turning the study deeper about the theoretical contributions on the theme in the contemporaneity and to exemplify how the facilitator in Brazil deals with the affectivity in its practice. For this, a bibliographical investigation was carried out about the main theories that deal with the theme, especially Carl R. Rogers, Lev S. Vigotski and Paulo Freire. These authors served as the central foundations for reflections on how to educate through help relationships, highlighting the role of affectivity. The interdisciplinary view of the authors guided the way of understanding the complexity of the presented theme, since it is argued that a disciplinary reading does not respond in depth to the phenomenon investigated. The thesis points to the need of a closer look at the affectivity in its relationship with the educational act experienced through the aid relationships, since it is essential in this process. Interviews were analyzed with professionals who work in this area in an attempt to identify in their "speeches" how they perceive affectivity in the relationship of help as an educational action. The conclusion was that the praxis and the thinking of these facilitators were not closer to the theories presented, perhaps due to the precarious conceptual support that they have in their formation. |
publishDate |
2017 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2017-12-13 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2018-02-22T13:31:54Z 2020-05-28T18:09:55Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2020-05-28T18:09:55Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis |
format |
doctoralThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
LEAL, Carlos Santos. Relação de ajuda como ação educativa: o olhar do facilitador sobre a efetividade. 2017. 203 f. Tese (Educação, Arte e História da Cultura) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24642 |
identifier_str_mv |
LEAL, Carlos Santos. Relação de ajuda como ação educativa: o olhar do facilitador sobre a efetividade. 2017. 203 f. Tese (Educação, Arte e História da Cultura) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo. |
url |
http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24642 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Presbiteriana Mackenzie |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Educação, Arte e História da Cultura |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UPM |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Centro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Presbiteriana Mackenzie |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie instname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE) instacron:MACKENZIE |
instname_str |
Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE) |
instacron_str |
MACKENZIE |
institution |
MACKENZIE |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1757177233000103936 |