Uma maioria (in)visível: encontrando o negro no cinema de grande bilheteria nacional

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Thiago Almeida dos
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
Texto Completo: http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/27885
Resumo: Brazil’s population in the 21st century is made up of more than 54% of black and brown people, according to the 2016 census. Black people make up the majority. This census shows the number of black and brown people are bigger than white and indigenous people since 2010. However, the asymmetries of races/ethnicities composed of social, political and abstention inequalities have remained since the colonizing process. In this way, this research intends to problematize, by means of audiovisual cinematography, how the image of black population in Brazilian society is constructed, verifying roots and the ways of maintaining these asymmetries. To do so, we selected the qualitative methodology intertwined with the quantitative and theoretical bases that run through the theories of Frantz Fanon (2008), Florestan Fernandes (1972) and Silvio de Almeida (2018) and those of Neuza Santos Souza (1983), Noel dos Santos Carvalho (2013), Peter Burke (2017), João Carlos Rodrigues (2008), Kabengele Munanga (1999), Elisa Larkin Nascimento (2003) and Abdias do Nascimento (2004). Authors that contributed to understand the reasons behind black actor's invisibility and visibility granted to live only one of the 28 stereotypes linked to the black actor within the highest box office Brazilian films from 2008 to 2019 analyzed.
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To do so, we selected the qualitative methodology intertwined with the quantitative and theoretical bases that run through the theories of Frantz Fanon (2008), Florestan Fernandes (1972) and Silvio de Almeida (2018) and those of Neuza Santos Souza (1983), Noel dos Santos Carvalho (2013), Peter Burke (2017), João Carlos Rodrigues (2008), Kabengele Munanga (1999), Elisa Larkin Nascimento (2003) and Abdias do Nascimento (2004). Authors that contributed to understand the reasons behind black actor's invisibility and visibility granted to live only one of the 28 stereotypes linked to the black actor within the highest box office Brazilian films from 2008 to 2019 analyzed.A população do Brasil no século XXI é composta por mais de 54% de negros/pretos e pardos segundo censo de 2016. O negro/preto consta como maioria. Esse censo apresenta o número de negros/pretos e mestiços como maior do que o de brancos e indígenas desde 2010. Não obstante, as assimetrias de raças/etnias compostas por desigualdades sociais, culturais, políticas e econômicas se mantêm desde o processo colonizador. Dessa forma, esta pesquisa pretende problematizar, por meio do audiovisual cinematográfico, a maneira como é construída a imagem do negro/preto na sociedade brasileira, verificando as raízes e as formas de manutenção dessas assimetrias. Para tanto, selecionou-se a metodologia qualitativa entrelaçada com a quantitativa e as bases teóricas que percorrem as teorias de Frantz Fanon (2008), Florestan Fernandes (1972) e Silvio de Almeida (2018) e as de Neuza Santos Souza (1983), Noel dos Santos Carvalho (2013), Peter Burke (2017), João Carlos Rodrigues (2008), Kabengele Munanga (1999), Elisa Larkin Nascimento (2003) e Abdias do Nascimento (2004). Autores que contribuíram para entender os motivos por trás da invisibilidade do ator negro/preto e da visibilidade concedida apenas para viver um dos 28 estereótipos ligados ao ator negro/preto dentro dos filmes de maior bilheteria brasileira de 2008 a 2019 analisados.Instituto Presbiteriano Mackenzieapplication/pdfSANTOS, Thiago Almeida dos. Uma maioria (in)visível: encontrando o negro no cinema de grande bilheteria nacional. 2020. 91 f. Dissertação (Mestrado em Educação, Arte e História da Cultura) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2020.http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/27885audio-visualrace asymmetriesblack cinemaimageporUniversidade Presbiteriana Mackenziehttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessaudiovisualassimetrias de raçacinema negroimagemCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::CINEMAUma maioria (in)visível: encontrando o negro no cinema de grande bilheteria nacionalinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzieinstname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)instacron:MACKENZIERamos, Rosângela Patriotahttp://lattes.cnpq.br/8434935867197930Persichetti, Simonettahttp://lattes.cnpq.br/3039090794240525BrasilCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)UPMEducação, Arte e História da CulturaORIGINALTHIAGO ALMEIDA DOS SANTOS.pdfTHIAGO ALMEIDA DOS SANTOS.pdfapplication/pdf3813721https://dspace.mackenzie.br/bitstreams/9c20d5ff-6b16-45a0-978b-17c2edbcb896/download31627b8babbc2a9e6a98d1acb9972ea9MD51TEXTTHIAGO ALMEIDA DOS SANTOS.pdf.txtTHIAGO ALMEIDA DOS SANTOS.pdf.txtExtracted texttext/plain189329https://dspace.mackenzie.br/bitstreams/0cf2ad5d-d545-4f57-9d67-1ed598ebc38c/downloadc48113fb399726f00f110219f38a16f0MD52THUMBNAILTHIAGO ALMEIDA DOS SANTOS.pdf.jpgTHIAGO ALMEIDA DOS SANTOS.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1139https://dspace.mackenzie.br/bitstreams/3ef0683c-5eef-479e-bdaa-f8c1e9e6c3ed/downloade24c24a55da687c0352ef1ac78ddcbf0MD5310899/278852022-03-14 20:19:20.74http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/Acesso Abertooai:dspace.mackenzie.br:10899/27885https://dspace.mackenzie.brBiblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://tede.mackenzie.br/jspui/PRIhttps://adelpha-api.mackenzie.br/server/oai/repositorio@mackenzie.br||paola.damato@mackenzie.bropendoar:102772022-03-14T20:19:20Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie - Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)false
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