Aprendizagem de competências gerenciais: um estudo com gestores de diferentes formações
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2007 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
Texto Completo: | http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/23590 |
Resumo: | The aim of this study is to identify and to analyze the learning processes that permeate the development of people's managerial competences of different professional formations. The investigation belongs to the basic or generic qualitative studies category and the data gathering was collected by using semi-structured interviews accomplished with fifteen managers. The analytical process was based on procedures of textual interpretative analysis and templates techniques. The results demonstrated that the development of the managers capacities happened in a varied manners. The formal learning was shown significant, mainly when integrated into the informal learning. Larger emphasis, however, was verified in the contribution of the informal learning based on experiences obtained in elapsing of their professional career and in the exercise of the management. The relevance of the social interaction and also the reflection were prominences in the managers learning process of the three professions. |
id |
UPM_ed5d8a1ad57cac886173a05a84389ef1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:dspace.mackenzie.br:10899/23590 |
network_acronym_str |
UPM |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
repository_id_str |
10277 |
spelling |
2016-04-15T00:46:22Z2020-05-28T18:04:23Z2008-01-302020-05-28T18:04:23Z2007-12-18D´AMELIO, Marcia. Aprendizagem de competências gerenciais: um estudo com gestores de diferentes formações. 2007. 247 f. Dissertação (Mestrado em Administração) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2007.http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/23590The aim of this study is to identify and to analyze the learning processes that permeate the development of people's managerial competences of different professional formations. The investigation belongs to the basic or generic qualitative studies category and the data gathering was collected by using semi-structured interviews accomplished with fifteen managers. The analytical process was based on procedures of textual interpretative analysis and templates techniques. The results demonstrated that the development of the managers capacities happened in a varied manners. The formal learning was shown significant, mainly when integrated into the informal learning. Larger emphasis, however, was verified in the contribution of the informal learning based on experiences obtained in elapsing of their professional career and in the exercise of the management. The relevance of the social interaction and also the reflection were prominences in the managers learning process of the three professions.O estudo proposto tem como objetivo identificar e analisar os processos de aprendizagem que permeiam o desenvolvimento de competências gerenciais de pessoas com diferentes formações profissionais. A investigação pertence à categoria dos estudos qualitativos básicos ou genéricos. Utilizou como estratégia fundamental de coleta de dados entrevistas semiestruturadas realizadas com quinze gerentes: engenheiros, psicólogos e administradores de empresas. O processo analítico foi baseado na análise textual interpretativa e na técnica de templates. Os resultados demonstraram que o desenvolvimento das capacidades dos gerentes deste estudo ocorreu de modos variados. A aprendizagem formal se mostrou significativa, principalmente quando integrada à informal. No entanto, foi verificada mais ênfase na contribuição da aprendizagem informal baseada em experiências obtidas no decorrer da carreira profissional e no exercício da função gerencial. A relevância da interação social e da reflexão foram destaques no processo de aprendizagem dos gerentes das três profissões.Fundo Mackenzie de Pesquisaapplication/pdfporUniversidade Presbiteriana MackenzieAdministração de EmpresasUPMBRAdministraçãocompetência gerencialaprendizagem pela experiênciaaprendizagem formalaprendizagem informalmanagerial competenceexperiential learningformal learninginformal learningCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO::ADMINISTRACAO DE EMPRESASAprendizagem de competências gerenciais: um estudo com gestores de diferentes formaçõesinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisGodoy, Arilda Schmidthttp://lattes.cnpq.br/8335648990336274Brunstein, Janettehttp://lattes.cnpq.br/8568710701792092Antonello, Cláudia Simonehttp://lattes.cnpq.br/1477430317063576http://lattes.cnpq.br/0856575481434169D´amelio, Marciahttp://tede.mackenzie.br/jspui/retrieve/4910/Marcia%20DAmelio1.pdf.jpghttp://tede.mackenzie.br/jspui/retrieve/4911/Marcia%20DAmelio2.pdf.jpghttp://tede.mackenzie.br/jspui/bitstream/tede/2560/1/Marcia%20DAmelio1.pdfhttp://tede.mackenzie.br/jspui/bitstream/tede/2560/2/Marcia%20DAmelio2.pdfinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzieinstname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)instacron:MACKENZIE10899/235902020-05-28 15:04:23.681Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://tede.mackenzie.br/jspui/PRI |
dc.title.por.fl_str_mv |
Aprendizagem de competências gerenciais: um estudo com gestores de diferentes formações |
title |
Aprendizagem de competências gerenciais: um estudo com gestores de diferentes formações |
spellingShingle |
Aprendizagem de competências gerenciais: um estudo com gestores de diferentes formações D´amelio, Marcia competência gerencial aprendizagem pela experiência aprendizagem formal aprendizagem informal managerial competence experiential learning formal learning informal learning CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO::ADMINISTRACAO DE EMPRESAS |
title_short |
Aprendizagem de competências gerenciais: um estudo com gestores de diferentes formações |
title_full |
Aprendizagem de competências gerenciais: um estudo com gestores de diferentes formações |
title_fullStr |
Aprendizagem de competências gerenciais: um estudo com gestores de diferentes formações |
title_full_unstemmed |
Aprendizagem de competências gerenciais: um estudo com gestores de diferentes formações |
title_sort |
Aprendizagem de competências gerenciais: um estudo com gestores de diferentes formações |
author |
D´amelio, Marcia |
author_facet |
D´amelio, Marcia |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Godoy, Arilda Schmidt |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/8335648990336274 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Brunstein, Janette |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/8568710701792092 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Antonello, Cláudia Simone |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/1477430317063576 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/0856575481434169 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
D´amelio, Marcia |
contributor_str_mv |
Godoy, Arilda Schmidt Brunstein, Janette Antonello, Cláudia Simone |
dc.subject.por.fl_str_mv |
competência gerencial aprendizagem pela experiência aprendizagem formal aprendizagem informal |
topic |
competência gerencial aprendizagem pela experiência aprendizagem formal aprendizagem informal managerial competence experiential learning formal learning informal learning CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO::ADMINISTRACAO DE EMPRESAS |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
managerial competence experiential learning formal learning informal learning |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO::ADMINISTRACAO DE EMPRESAS |
description |
The aim of this study is to identify and to analyze the learning processes that permeate the development of people's managerial competences of different professional formations. The investigation belongs to the basic or generic qualitative studies category and the data gathering was collected by using semi-structured interviews accomplished with fifteen managers. The analytical process was based on procedures of textual interpretative analysis and templates techniques. The results demonstrated that the development of the managers capacities happened in a varied manners. The formal learning was shown significant, mainly when integrated into the informal learning. Larger emphasis, however, was verified in the contribution of the informal learning based on experiences obtained in elapsing of their professional career and in the exercise of the management. The relevance of the social interaction and also the reflection were prominences in the managers learning process of the three professions. |
publishDate |
2007 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2007-12-18 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2008-01-30 2020-05-28T18:04:23Z |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-15T00:46:22Z 2020-05-28T18:04:23Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
D´AMELIO, Marcia. Aprendizagem de competências gerenciais: um estudo com gestores de diferentes formações. 2007. 247 f. Dissertação (Mestrado em Administração) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2007. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/23590 |
identifier_str_mv |
D´AMELIO, Marcia. Aprendizagem de competências gerenciais: um estudo com gestores de diferentes formações. 2007. 247 f. Dissertação (Mestrado em Administração) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2007. |
url |
http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/23590 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Presbiteriana Mackenzie |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Administração de Empresas |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UPM |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Administração |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Presbiteriana Mackenzie |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie instname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE) instacron:MACKENZIE |
instname_str |
Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE) |
instacron_str |
MACKENZIE |
institution |
MACKENZIE |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1757177250041561088 |